Tata Motors zhltla Iveco za miliardy. Čo bude s legendárnou Karosou?

Iveco Group a Tata Motors Limited dosiahli dohodu o vytvorení skupiny pre úžitkové vozidlá, ktorá bude mať možnosti, produktové portfólio a priemyselné kapacity na to, aby sa stala globálnym lídrom v dynamickom sektore úžitkových automobilov.

Indická spoločnosť Tata Motors prevezme pôvodom talianskeho výrobcu nákladných áut, autobusov a motorov – Iveco. Doteraz Iveco Group vlastnila talianska rodinná firma Agnelli prostredníctvom jej investičnej spoločnosti Exor, ktorá vlastnila v turínskej skupine 27,1 % podiel s 43,1 % hlasovacích práv. Súčasťou dohody je rozdelenie Iveca na divízie. Divíziu obranného priemyslu kupuje talianska zbrojovka Leonardo, čiastočne vlastnená štátom. Civilnú divíziu bude mať na starosť Tata Motors.

Iveco Group sa zameriava hlavne na Európu. Celkovo až 74 % predajov mieri práve na starý kontinent. Indický výrobca už v minulosti ovládol britskú automobilku Jaguar Land Rover, ktorá vyrába svoje modely aj na Slovensku. V európskom odvetví úžitkových vozidiel a autobusov zatiaľ Tata Motors nepôsobí. Iveco Group celkovo zamestnáva 36 000 ľudí, z toho 14 000 v Taliansku. Svoje fabriky má okrem susednej Českej republiky aj vo Francúzsku, Nemecku, Británii, Číne a Latinskej Amerike.

Iveco Group a Tata Motors Limited dosiahli dohodu o vytvorení skupiny pre úžitkové vozidlá, ktorá bude mať možnosti, produktové portfólio a priemyselné kapacity na to, aby sa stala globálnym lídrom v dynamickom sektore úžitkových automobilov.

S informáciou o tejto kúpe prišla agentúra Reuters, podľa ktorej má transakcia hodnotu 3,8 miliardy eur. Iveco Group, ako najmenší výrobca nákladných vozidiel spomedzi všetkých na európskom trhu, bol vždy a často vnímaný ako potenciálny kandidát na fúzie a akvizície. Konkurencia v podobe spoločností Volvo, Paccar, Daimler a Traton (Scania, MAN) je totiž veľká. No prítomnosť Iveca ako značky v oblasti obrany dosť sťažila dohodu. Akcie spoločnosti Iveco kótované na milánskej burze, vďaka informácii o kúpe spoločnosťou Tata Motors, vzrástli od polovice júla približne o 25 %.

Očakáva sa, že dohoda s Tatou bude zo strany talianskej vlády pod drobnohľadom. Úradníci z administratívy premiérky Giorgie Meloni uviedli, že vláda podporuje „kvalitné zahraničné investície“, ale bude dohodu pozorne sledovať, aby sa zabezpečila ochrana pracovných miest, strategických zdrojov a širšieho výrobného reťazca. Tata Motors sa v dohode zaviazala, že naďalej bude udržiavať značku IvecoBus aj ochranné známky, vizuálnu identitu a firemnú kultúru spoločnosti Iveco. Sídlom skupiny zostane Turín. Firma tiež uviedla, že nemieni uzatvárať výrobné závody ani znižovať počet zamestnancov.

Indické Iveco

Súčasťou skupiny Iveco Group je tiež Iveco Czech Republic, predtým známa ako Karosa (ako autobusová legenda českých a slovenských ciest). Dlhé desaťročia boli Karosy symbolom a dominantou našich ciest, posledné kusy jazdili v niektorých mestách až do roku 2022. Od roku 1990 vyviezla Karosa do krajín bývalého Sovietskeho zväzu cez 1 500 autobusov. Tie boli veľmi obľúbené pre svoju robustnosť a technickú nenáročnosť. Jazdili vo veľkých mestách, ako aj v odľahlých oblastiach Sibíri.

Samotná Karosa si však prešla aj ťažkými obdobiami. Po roku 1989 sa musela prispôsobiť spoločensko-ekonomickým zmenám. Hoci sa jej produkcia z pôvodných 3 400 vozidiel ročne znížila iba na nejakú tisícku, svoje meno si zachovala. A to vďaka zahraničnému investorovi, francúzskemu Renaultu. Zároveň bola vykonaná modernizácia výrobného podniku a úplne prekonštruované a zmodernizované jej vozidlá. Do nového milénia vstupovala Karosa pod krídlami celoeurópskeho holdingu Irisbus, ktorý založil Renault s talianskou firmou Iveco. Irisbus vlastnil až 94 % akcií Karosy. Dňa 1. januára 2007 sa firma Karosa oficiálne premenovala na Iveco Czech Republic. Iveco Bus stále sídli vo Vysokom Mýte.

Iveco Group a Tata Motors Limited dosiahli dohodu o vytvorení skupiny pre úžitkové vozidlá, ktorá bude mať možnosti, produktové portfólio a priemyselné kapacity na to, aby sa stala globálnym lídrom v dynamickom sektore úžitkových automobilov.

Vyrábajú sa tu autobusy pre celú Európu, vrátane Slovenska. Ide o jej najväčší európsky autobusový závod skupiny. Okrem Vysokého mýta má Iveco Bus výrobné závody aj vo francúzskom Annonay a talianskej Suzzare. Spolu tak vo všetkých fabrikách zamestnáva vyše 6 000 pracovníkov. Túto obchodnú dohodu musíme brať ako dôkaz, že ak chce v dnešnej dobe automobilka prežiť, musí spadať bod krídla silného globálneho hráča. Tata Motors sa netají tým, že chce výrazne preniknúť na európsky trh s autobusmi prostredníctvom Iveca a stať lídrom v segmente autobusovej dopravy.

Páčil sa vám tento článok? Skúste tiež:

Organizácie sa búria proti rozmerom SUV. Výzva pre EÚ má stovky podpisov

Zmenili STK bez výstrahy: Rýchlo konajte, hrozia tvrdé pokuty

Čo vás čaká, ak kúpite auto s nájazdom nad 200-tisíc km? Treba si pripraviť peniaze navyše?

Zdroje:  https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/italy-seek-guarantees-jobs-know-how-iveco-is-sold-tata-2025-08-06/





Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk