Zomrel Ercole Spada. Mal na svedomí takéto Ferrari, Aston Martin aj Alfu Romeo
Taliansky automobilový dizajnér Ercole Spada zomrel vo veku 88 rokov. Stál za ikonickými vozidlami ako Aston Martin DB4 GT Zagato, Fiat Tipo či Alfa Romeo 155. Jeho odkaz pokračuje v štúdiu Spadaconcept.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Ercole Spada, významná osobnosť sveta automobilového dizajnu, zomrel vo veku 88 rokov počas pobytu v horách pri talianskom Sestriere. Len niekoľko dní po svojich narodeninách sa uzavrela životná kapitola jedného z najplodnejších tvorcov talianskeho štýlu, ktorý svojou prácou zásadne ovplyvnil estetiku a technickú identitu európskych automobiliek druhej polovice 20. storočia. Narodil sa v meste Busto Arsizio v roku 1937 a jeho profesionálny život sa neoddeliteľne spája s Turínom, centrom talianskeho automobilového priemyslu. Práve tam v 60. rokoch začal kariéru v prestížnom dizajnérskom štúdiu Zagato, ktoré definovalo podobu mnohých ikonických vozidiel.
Podpis pod najkrajšie siluety športových áut
Ercole Spada sa do sveta dizajnu zapísal okamžite – už v roku 1960, krátko po ukončení štúdia na Inštitúte Feltrinelli v Miláne, získal miesto v štúdiu Zagato. Jeho vôbec prvým návrhom bol Aston Martin DB4 GT Zagato, ktorý dnes patrí medzi najvyhľadávanejšie klasické športové vozidlá.

Aston Martin DB4 GT Zagato
Počas svojej bohatej kariéry vytváral návrhy aj pre Ford, Audi, BMW či Alfa Romeo. Stál za dizajnom modelov ako Fiat Tipo, Tempra, Lancia Dedra či Alfa Romeo 155. Vždy sa vyznačoval schopnosťou spojiť funkčnosť s elegantnou, no technicky premyslenou formou.
V roku 1993 sa vrátil späť do Zagata, kde navrhol Ferrari Testarossa Zagato FZ93, jeden z posledných exemplárov značky s unikátnym rukopisom nezávislého karosárskeho štúdia.

Ferrari Testarossa Zagato FZ93
Spadaconcept: rodinné pokračovanie tradície
V posledných rokoch svojho života pracoval po boku svojho syna Paola Spadu, s ktorým založil vlastné dizajnérske štúdio Spadaconcept. Ich spoločným dielom je napríklad Codatronca TS, moderné superšportové vozidlo, ktoré svojím výzorom pripomína klasické aerodynamické riešenia z 60. rokov, no zároveň využíva súčasné technologické možnosti.

Codatronca TS
Paolo Spada pokračuje v odkaze otca a buduje vlastnú kariéru, no vždy s rešpektom k tradícii, ktorú mu Ercole odovzdal – vášeň k technike, čisté línie a dôraz na inovácie bez nadbytočných ozdôb.
Spadaho prínos neostal bez povšimnutia. V rodnom meste Busto Arsizio mu v roku 2021 udelili ocenenie „Enrico dell’Acqua“, ktoré sa udeľuje osobnostiam s významným prínosom pre šírenie talianskej kultúry a priemyslu.
Ako vtedy sám povedal:
„Tak ako bol Enrico dell’Acqua priekopníkom exportu, aj ja som mal možnosť prezentovať svetu taliansku krásu a kultúru prostredníctvom exportu dizajnu.“
Jeho prácu oceňujú odborníci aj dnes – Spada je často označovaný za jedného z najdôležitejších dizajnérov klasickej éry, ktorého návrhy sú funkčné, elegantné a nadčasové. Zanechal za sebou bohaté dielo, ktoré bude inšpiráciou pre ďalšie generácie dizajnérov.
Hybridné peklo: Nové Porsche 911 má brutálny výkon a nulové oneskorenie turba

Eva Bednáriková
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!