Aktualita

Tajomstvo pod Baltským morom: Neuveríte, aký tunel stavajú medzi Nemeckom a Dánskom

Vzniká zaujímavý stavebný projekt, o ktorom ste zrejme ešte ani nepočuli. Nový tunel bude mať zásadný vplyv na mnohých motoristov a cestujúcich.

Vydané  Text: 

Aké sa skrýva tajomstvo pod Baltským morom?

Cesta z Nemecka do Dánska sa v budúcnosti výrazne skráti. Ambiciózny projekt tunela Fehmarnbelt prepojí nemecký ostrov Fehmarn s dánskym ostrovom Lolland a vytvorí tak novú, priamu trasu medzi Hamburgom a Kodaňou. Tunel bude mať 18 kilometrov a povedie pod Baltským morom. Dokončenie sa síce plánuje do konca desaťročia, no nie všetko ide podľa plánu. My vám však toto tajomstvo pod Baltským morom predstavíme už dnes.

V prvom rade, stavba samotného tunela, ktorá sa začala v roku 2021, prebieha našťastie prevažne podľa harmonogramu. Ide o najdlhší ponorný tunel svojho druhu na svete a bude kombinovať cestnú a železničnú dopravu – konkrétne štyri pruhy pre autá a dve koľaje pre vlaky. Trasa povedie medzi prístavom Puttgarden v Nemecku a dánskym mestom Rødby.

Problémy však vznikajú pri napojení na nemeckej strane. Najväčšou výzvou je výstavba takzvaného Fehmarnsundského tunela, ktorý má spojiť pevninské Nemecko s ostrovom Fehmarn. Ten bude dlhý asi 1,5 kilometra. Momentálne to však vyzerá tak, že nebude hotový skôr ako v roku 2032 – teda o tri roky neskôr, než sa pôvodne plánovalo. Dôvodom sú zdĺhavé schvaľovacie procesy a možné súdne spory, ktoré projekt brzdia.

Zatiaľ nie je jasné, či sa hlavný tunel podarí otvoriť aj bez dokončeného napojenia cez tunel Fehmarnsund. Ak by sa výstavba menšieho tunela nestihla, úsek medzi pevninou a ostrovom Fehmarn by sa stal úzkym hrdlom a mohol by spôsobiť vážne dopravné problémy.

tajomstvo pod Baltským morom

Rýchlejšia a pohodlnejšia doprava

Po dokončení projektu bude možné prejsť z Hamburgu do Kodane po súvislej diaľnici bez potreby trajektu. Cesta, ktorá dnes trvá minimálne päť hodín, sa tak skráti na približne tri a pol hodiny.

To poteší nielen turistov, ale pomôže to aj nákladnej doprave. Tunel však nebude dostupný zadarmo – jeho prejazd bude spoplatnený. Zatiaľ nie je známe, v akej výške budú poplatky.

Koľko bude tunel stáť?

Celková cena projektu je približne 7,9 miliardy eur. Hlavný tunel za 7,1 miliardy financuje výhradne Dánsko. Okrem výstavby bude mať krajina aj právo na výber mýta po jeho otvorení.

Nemecko prispeje sumou minimálne 800 miliónov eur. Tieto peniaze pôjdu napríklad na napojenie tunela na nemeckú diaľničnú sieť, rozšírenie tamojších ciest či modernizáciu železničnej dopravy v regióne. V neposlednom rade musí Nemecko investovať aj do výstavby spomínaného menšieho Fehmarnsundského tunela.

Fehmarnsundský most

Fehmarnsundský most

Čo bude s pôvodným Fehmarnsundským mostom?

Most, ktorý spája nemecký ostrov Fehmarn s pevninou od roku 1963, zostane zachovaný aj po otvorení nového tunela. V budúcnosti však už nebude slúžiť autám ani kamiónom. Namiesto toho sa stane trasou len pre cyklistov, chodcov a poľnohospodárske stroje.

Zdroj: ADAC