Aktualita
Tieto elektromobily stratili väčšinu svojej hodnoty. Neuveríte, za koľko ich teraz kúpite
Najväčšie cenové prepady v segmente elektromobilov sa týkajú najmä prémiových značiek. Modely ako Audi Q8 e-tron alebo Jaguar I-Pace stratili vyše polovicu hodnoty.
Vydané Text: Redakcia (sp)
Trh s ojazdenými elektromobilmi je v posledných rokoch mimoriadne zaujímavý, najmä ak sa pozrieme na ich ceny. Mnohé elektrické autá, ktoré stáli pred pár rokmi desiatky tisíc eur, sa dnes predávajú za zlomok svojej pôvodnej hodnoty. Tento trend je výraznejší ako pri bežných spaľovacích modeloch, a preto si zaslúži pozornosť všetkých, ktorí zvažujú kúpu elektromobilu.
Zásadným faktorom je rýchly technologický pokrok. Elektromobily spred štyroch či piatich rokov často nemajú dnešný dojazd, výkon nabíjania ani moderné asistenčné systémy. Napriek tomu sú to stále plne funkčné, komfortné a bezpečné vozidlá, ktorých sa vôbec netreba obávať. Ich hodnota však klesla dramaticky, čo z nich robí výhodnú voľbu pre ľudí, ktorým nevadí pár rokov starší model. Aj na Slovensku sa podľa štatistík kupujú hlavne ojazdené modely, nie tie úplne nové.
Ktoré auta strácajú na hodnote najrýchlejšie?
Najväčšie cenové prepady sa týkajú najmä prémiových značiek. Modely ako Audi Q8 e-tron alebo Jaguar I-Pace stratili vyše polovicu hodnoty, v niektorých prípadoch dokonca viac než 70 %. Treba podotknúť, že tento prieskum bol vykonaný na trhu v USA, ale často veľmi presne korešponduje s číslami u nás. Podobne sú na tom aj niektoré Tesly, hoci tie majú výhodu v širokej nabíjacej infraštruktúre a aktívnej komunite používateľov. Na druhej strane, aj oni podliehajú opotrebeniu a technologickému starnutiu.
Ceny ojazdených elektromobilov v USA:
Poradie | Značka a model | Pôvodná cena (€) | Odhad po 5 rokoch (€) | Rozdiel (€) | Pokles hodnoty (%) |
---|---|---|---|---|---|
1 | Audi Q8 e-tron | 68 448 | 19 281 | -49 167 | -71,9 % |
2 | Jaguar I-Pace | 66 240 | 18 443 | -47 797 | -72,2 % |
3 | Tesla Model S | 68 991 | 25 608 | -43 383 | -62,9 % |
4 | Nissan Leaf (SV Plus) | 33 293 | 11 960 | -21 333 | -64,1 % |
5 | Tesla Model X | 73 591 | 30 305 | -43 286 | -58,8 % |
6 | Mercedes EQS | 96 048 | 37 832 | -58 216 | -60,6 % |
7 | Tesla Model Y | 41 391 | 21 873 | -19 518 | -47,2 % |
8 | Hyundai Kona Electric | 30 063 | 12 751 | -17 312 | -57,6 % |
9 | Tesla Model 3 | 35 871 | 19 274 | -16 597 | -46,3 % |
10 | Porsche Taycan | 91 448 | 44 571 | -46 877 | -51,3 % |
Ďalším dôvodom poklesu cien je zmena vnímania značiek. Tesla napríklad stratila na exkluzivite, keďže je dnes rozšírená podobne ako Volkswagen alebo Toyota. Problémom môže byť aj posledné vystupovanie majiteľa Elona Muska, ktorý sa často chová dosť neprispôsobivo. Rovnako sa ukazuje, že luxusný odznak na elektromobile nemusí automaticky znamenať udržanie hodnoty, ako to bývalo pri spaľovacích autách.
Ak plánujete kúpu jazdeného elektromobilu, je na to ideálny čas. Na trhu sú vozidlá s nízkym nájazdom, dobrou výbavou a navyše za ceny, ktoré ešte pred rokom či dvoma vyzerali nereálne. Jedinou výzvou ostáva starostlivé preverenie stavu batérie a záruky, ktoré sú pri elektrických autách kľúčové. Ani toho sa však nemusíte báť, keďže prieskumy hovoria o tom, že využiteľná kapacita klesá pomalšie ako sme si mohli myslieť.
5-ročné auto, ktoré nesklame? Toto sú najspoľahlivejšie autá z pohľadu kontrol STK