Toto je najmenšie auto Mazdy, aké kedy vzniklo. Zmestí sa do kufra
Japonská Mazda zabalila celé funkčné vozidlo do kufra Samsonite. Ako vznikol tento bizarný, ale geniálny projekt?
Vydané Text: Eva Bednáriková
Nie všetky veľké nápady musia mať štyri kolesá, výkonný motor a dlhý výfuk. Niektoré z nich sa zmestia aj do obyčajného kufra. Presne to bol prípad unikátneho prototypu, ktorý v 90. rokoch vznikol v útrobách automobilky Mazda – v čase, keď japonská značka nielen vyrábala autá, ale aj experimentovala s hranicami predstavivosti.
Súťaž, ktorá priniesla zázrak
V roku 1991 Mazda spustila internú výzvu pre svojich inžinierov. Cieľ bol jednoduchý, ale ambiciózny: ukázať, že technická kreativita nemá limity. Skupina siedmich inžinierov z vývojového oddelenia sa rozhodla posunúť koncept mobility do extrému – a postavila nie auto, ani skúter, ale niečo medzi tým. A celé sa to zmestilo do kufra značky Samsonite.
Keď svoj výtvor predstavili vedeniu firmy, otvorili pred nimi obyčajne pôsobiaci 32-kilogramový kufor. Vnútri však neboli šaty, laptop ani dokumenty, ale starostlivo zložené funkčné trojkolesové vozidlo. Vybavené motorom zo skútra Honda s objemom 50 cm³ a pripravené na štart.
Auto z kufra
Kufríkové vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť približne 29 km/h, čo síce nie je žiadny rekord, ale na niečo, čo rozložíte z kufra, je to stále ohromujúce. Skladanie bolo intuitívne: rozopnúť kufor, vyklopiť rám, pripojiť kolesá, osadiť riadidlá – a mohli ste vyraziť. Pri troche cviku celý proces trval len pár minút.
Základom bol pevný kovový rám a komponenty prevzaté zo sériových skútrov. Trojkolka mala iba jednu brzdu, jednoduchý plynový systém a bola určená skôr ako koncepčný dôkaz než plnohodnotný dopravný prostriedok. A predsa, v čase pred masovým nástupom elektrokolobežiek či skladacích bicyklov, šlo o odvážny počin.
Mazda, ktorá (opäť raz) predbehla dobu
Aj keď Mazda nikdy nemala v úmysle tento výtvor sériovo vyrábať, auto z kufra sa stalo legendou v rámci firmy a medzi fanúšikmi značky. Demonštrovalo totiž všetko, čo Mazda reprezentuje: odvahu ísť proti prúdu, experimentovať s formátmi a posúvať hranice funkčnosti. Podobne ako s rotačnými motormi, ktorým ostala verná, keď sa ostatní vzdali, aj tento projekt potvrdil filozofiu „inakosti“ zakódovanú v DNA značky. Dnes je tento koncept zabudnutý vo firemných archívoch, no zostáva krásnym dôkazom toho, že aj automobilka môže mať zmysel pre hravosť – a že niekedy najväčšie nápady vznikajú v najmenších priestoroch.
Týchto 10 benzínových SUV zvládne pol milióna kilometrov bez generálky. Mechanici ich milujú