Zákaz starších áut u susedov: Pokuta 115 eur pre tieto motory

Vodiči čelia hrozbe tvrdých postihov, ak porušia zákaz starších áut. Týka sa to vybraných emisných noriem a stále obľúbených pohonov.

Vydané  Text: 

V Poľsku začal platiť zákaz starších áut

Nový zákaz starších áut sa týka vybranej časti hlavného mesta Varšavy, kam každoročne chodia aj mnohí Slováci, či už na požičanom aute, alebo niekedy aj vlastným vozidlom. Nízkoemisná zóna vám môže skomplikovať život, pokiaľ jazdíte na staršom modeli auta: Rozhoduje jeho emisná norma, informuje web gov.pl.

Nízkoemisné zóny, kde platí zákaz starších áut, zavádzajú samosprávy v Európe čoraz častejšie. Čoraz viac sa týkajú aj slovenských vodičov, pretože už nejde len o záležitosť krajín ako Švédsko či Veľká Británia s veľkou metropolou Londýn, ktorá postupne rozširuje obmedzenia áut. Špeciálne v Londýne sa niet ani veľmi čomu čudovať. Mesto je skutočne obrovské a bez regulácií by ho autá doslova prepchali.

Asi len málokto si však v súvislosti s nízkoemisnými zónami spomenie zrovna na Varšavu. Jednu takúto zónu tam pritom zaviedli už od leta minulého roka. Rozprestiera sa na ploche 37 štvorcových kilometrov, čo predstavuje zhruba sedem percent z celkovej rozlohy hlavného mesta Poľska.

Dieselové autá Euro 4 dostali stopku

Na úvod Poliaci vykázali benzínové autá s emisnou normou Euro 2, prípadne nižšou. V prípade naftových áut sa zákaz vzťahuje na vozidlá s emisnou normou Euro 4 alebo staršou.

poškodí palivo motory

To však nie je všetko. Nízkoemisná zóna sa má postupne sprísňovať. Do roku 2032 chcú vo Varšave zakázať autá s dieselovými motormi staršie ako 11 rokov. Pre benzínové motory bude platiť benevolentnejšie pravidlo: Takéto autá staršie ako 17 rokov nebudú môcť vstúpiť do poľskej nízkoemisnej zóny.

Hrozia pokuty za vjazd áut

Aj keď väčšina súčasných áut spĺňa pravidlá pre vjazd do nízkoemisnej zóny, nájdu sa aj výnimky. Ak nebudete rešpektovať stanovené nariadenia a napriek tomu budete šoférovať staršie nevyhovujúce auto v zakázanej oblasti, hrozí vám pokuta v prepočte viac ako 115 eur.

Nízkoemisnú zónu kontrolujú kamery, ktoré zaznamenávajú tabuľky ŠPZ áut pri vjazde. Systém následne dané auto vyhľadá v databáze a overí, či môže vodič legálne šoférovať v obmedzenej časti Varšavy, alebo či sa naňho naopak vzťahuje zákaz starších áut.

Aj keď Poliaci mysleli na výnimky napríklad v prípade seniorov či ľudí so zdravotným znevýhodnením, za bežných okolností si určite treba skontrolovať, či vaše staršie auto spĺňa minimálne požiadavky na emisnú normu, ak sa chystáte do Varšavy.