Ako deti ovplyvňujú kúpu vozidla? Otcovia chcú diesel, deti ružovú farbu
Výber auta už nie je len o technike – v roku 2025 rozhoduje aj názor najmenších. Pri príležitosti Dňa detí sme zistili, ktoré farby a modely vedú.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Aj keď sa to môže zdať prehnané, deti majú pri výbere rodinného auta výraznejšie slovo, než by ste čakali. Najviac ich zaujíma „prekvapivo“ farba. Červená a ružová vedú, modrá či čierna nasledujú. A rodičia? Tí sa prispôsobujú. Podľa britského prieskumu AutoTrader Group, jednej z najväčších platforiem na predaj ojazdených áut, deti ovplyvňujú až 37 % nákupných rozhodnutí týkajúcich sa rodinného vozidla. Farba karosérie pritom hrá v ich rozhodovaní hlavnú úlohu – chlapci najčastejšie uprednostňujú červené vozidlá, dievčatá ružové. Modrá a čierna tiež bodujú, ale menej.
„S rastúcim vekom si deti začínajú všímať aj výbavu, ako napríklad nabíjačku na iPad či veľkosť kufra. No v útlom veku je farba často rozhodujúcim faktorom, ktorý ovplyvní aj to, či sa dieťa v aute cíti dobre,“ vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings, pod ktorú patrí aj sieť AAA AUTO. Pripomína, že aj detský nesúhlas s výberom auta môže mať prekvapivo veľký dosah. „Pamätám si prípad, keď bol chlapec sklamaný z toho, že červené auto po daždi nebolo dostatočne lesklé. Odmietal doň nastupovať,“ dodáva Topolová.
Kombi ešte držia prvenstvo, ale SUV-čka ich dobiehajú
Dáta AAA AUTO za rok 2025 ukazujú, že slovenské rodiny stále najviac siahajú po kombi modeloch – najpredávanejšia je Škoda Octavia, nasledovaná Volkswagenom Passat. Zoznam dopĺňajú aj SUV ako Kia Sportage či Hyundai Tucson. Do prvej desiatky sa zmestili aj ďalšie značky ako Dacia, Kia, Hyundai a VW. Z hľadiska výbavy a techniky má už 45 % rodinných áut predaných v sieti AAA AUTO automatickú prevodovku. Dieselové pohonné jednotky síce ešte stále dominujú s podielom takmer 54 %, no za posledných päť rokov ich podiel klesol o celú šestinu. Časť tohto úbytku prevzali alternatívne pohony – elektromobily už dnes tvoria viac než tretinu z celkového počtu predaných batériových vozidiel na Slovensku.
Deti generácie Alfa (3 – 13 rokov) sú nielen citlivým pasažierom, ale aj budúcim spotrebiteľom. Zapojenie detí do výberu vozidla môže byť preto užitočné. Ako pripomína Karolína Topolová, deti si vďaka tomu môžu už vopred vytvárať vzťah k autám, ale aj návyky spojené s ich výberom. „Najmä pri jazdených vozidlách je dôležité, aby sa nezameriavali len na vzhľad, ale aby sa naučili pozerať aj na technický stav či históriu vozidla,“ dodáva.