Prečo má bezpečnostný pás spolujazdca látkovú slučku, ale pás vodiča nie?

Nie všetky bezpečnostné pásy sú rovnaké – a existuje technický dôvod, prečo vodičov pás vyzerá inak ako spolujazdcov.

Vydané  Text: 

Bezpečnostné pásy na prednom sedadle spolujazdca (a zvyčajne aj na zadných sedadlách) majú krátku látkovú slučku neďaleko pracky. Tá vodičova nič také nemá, len malé plastové tlačidlo hneď pod zámkom. Nejde však o dizajnovú náhodu, ale o detail, ktorý má v prípade nehody svoju dôležitú úlohu. Táto látková slučka sa odborne nazýva energy management loop – vo voľnom preklade slučka na riadenie energie.

Navrhnutá je tak, aby sa pri extrémnom zaťažení, teda typicky pri náraze, kontrolovane roztrhla. Vďaka tomu sa pás v danej chvíli o pár centimetrov predĺži, čím sa rozptýlia časti nárazových síl a zníži sa riziko zranenia cestujúceho. Nejde o to, aby ste sa vo vozidle hýbali viac – práve naopak, ide o mikrometrický ústup, ktorý pomáha telu absorbovať náraz prirodzenejšie.

Nie všetky bezpečnostné pásy sú rovnaké – a existuje technický dôvod, prečo vodičov pás vyzerá inak ako spolujazdcov.

Okrem samotnej ochrany pri nehode má slučka aj praktický význam v bežnom používaní. Pomáha udržiavať pracku v pohodlnej výške, zabraňuje jej nežiaducemu kĺzaniu a hlavne minimalizuje klopkanie pracky o plastové výplne dverí, ak na danom sedadle práve nikto nesedí. Aj to je súčasť komfortu a ticha, ktoré si vo vozidle želáme.

Prečo však vodič túto slučku nemá? Dôvod je celkom jednoduchý. Vodič by mal mať bezpečnostný pás zapnutý vždy – bez ohľadu na to, či sa auto pohybuje po diaľnici alebo iba parkuje pred domom. Navyše, jeho poloha za volantom je vopred daná a dobre synchronizovaná s ostatnými prvkami pasívnej bezpečnosti ako sú airbagy. Tlačidlo pod prackou u vodiča slúži len na to, aby pracka neprepadla pod sedadlo a zostala vždy po ruke. Treba si teda viac vážiť inžinierov, ktorí takéto detaily riešia do posledného centimetra. Pri bezpečnosti totiž rozhodujú práve tie najmenšie veci.

Koniec plug-in hybridov? EÚ zasiahla tvrdšie, než čakali výrobcovia