Jaguar prepúšťa autorov svojho škandalózneho rebrandingu
Po kontroverznej reklame a ostrej kritike mení Jaguar agentúru a hľadá nový spôsob, ako zaujať zákazníkov.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Nie každá revolúcia dopadne podľa predstáv. Značka Jaguar, ktorá sa chystá na veľký elektrický reštart, nedávno pocítila, čo znamená „negatívny virál“. Jej ambiciózna kampaň postavená na výstredných farbách, modelkách a ružovom koncepte auta Type 00 vyvolala skôr výsmech než obdiv. A odpoveď na seba nenechala dlho čakať – automobilka rozväzuje spoluprácu s agentúrou, ktorá bola za kampaň zodpovedná.
Sú nespokojní
Jaguar Land Rover tak podľa britského denníka The Telegraph už aktívne hľadá náhradu za agentúru Accenture Song a jej dcérsku spoločnosť Spark44, s ktorými má zmluvu do polovice roka 2026. Dôvod? Nezvládnutý rebranding, ktorý mal byť štartom novej éry, no skončil ako predmet výsmechu na sociálnych sieťach. A to nielen od bežných používateľov – medzi najhlasnejšími kritikmi boli aj známe mená ako Nigel Farage či Elon Musk. Ten sa značky na svojej platforme X opýtal jednoducho: „Predávate vôbec ešte autá?“
Všetko to odštartovala 30-sekundová reklama s heslami ako „Ži jasne“ alebo „Vymaž nudu“. Reklama, ktorá mala ukázať Jaguar ako značku s novou energiou, vyvolala skôr zmätok. Vrcholom bol koncept Type 00 – veľký ružový grand tourer, ktorý si okamžite vyslúžil prezývky a paródie. Fanúšikovia značky neskrývali sklamanie, viacerí sa na sociálnych sieťach pýtali, či značka úplne stratila identitu.
Z pohľadu automobilky išlo o kampaň, ktorá mala otvoriť diskusiu a pritiahnuť pozornosť. A to sa napokon aj podarilo. Jaguar k tomu uviedol, že „rozsah reakcie je bezprecedentný“ a že značka stále spolupracuje s agentúrou Accenture Song. Faktom však zostáva, že sa už pracuje na výbere novej agentúry, ktorá bude mať za úlohu komunikovať zásadnú zmenu identity značky.
Jaguar totiž plánuje radikálnu premenu – z výrobcu tradičných športových áut sa má stať luxusná elektrická značka. Väčšina doterajších modelov sa už buď prestala vyrábať (XE, XF, F-Type, I-Pace, E-Pace), alebo zmizla z britskej ponuky. Výnimkou je F-Pace, ktorý ostáva vo výrobe až do úplného prechodu na nové modely. Tie majú prísť už v priebehu roka 2026.
Za týmto posunom je aj výrazná investícia do vývoja dizajnu, koncepčných áut a modernej komunikácie. Lenže pokus o módnu revolúciu v štýle digitálneho marketingu zjavne neoslovil cieľovú skupinu. Jaguar mal vždy silnú emocionálnu väzbu so svojimi zákazníkmi – a práve tá bola počas tohto experimentu podcenená. Ako sa značke podarí z tejto situácie vycúvať, ukáže až najbližšie obdobie. Rebranding samotný ešte neznamená koniec, no Jaguar teraz musí presvedčiť, že vie spojiť minulosť s budúcnosťou bez toho, aby zabudol, kto vlastne je.