Jaguar prepúšťa autorov svojho škandalózneho rebrandingu

Po kontroverznej reklame a ostrej kritike mení Jaguar agentúru a hľadá nový spôsob, ako zaujať zákazníkov.

Vydané  Text: 

Nie každá revolúcia dopadne podľa predstáv. Značka Jaguar, ktorá sa chystá na veľký elektrický reštart, nedávno pocítila, čo znamená „negatívny virál“. Jej ambiciózna kampaň postavená na výstredných farbách, modelkách a ružovom koncepte auta Type 00 vyvolala skôr výsmech než obdiv. A odpoveď na seba nenechala dlho čakať – automobilka rozväzuje spoluprácu s agentúrou, ktorá bola za kampaň zodpovedná.

Po kontroverznej reklame a ostrej kritike mení Jaguar agentúru a hľadá nový spôsob, ako zaujať zákazníkov.

Sú nespokojní

Jaguar Land Rover tak podľa britského denníka The Telegraph už aktívne hľadá náhradu za agentúru Accenture Song a jej dcérsku spoločnosť Spark44, s ktorými má zmluvu do polovice roka 2026. Dôvod? Nezvládnutý rebranding, ktorý mal byť štartom novej éry, no skončil ako predmet výsmechu na sociálnych sieťach. A to nielen od bežných používateľov – medzi najhlasnejšími kritikmi boli aj známe mená ako Nigel Farage či Elon Musk. Ten sa značky na svojej platforme X opýtal jednoducho: „Predávate vôbec ešte autá?“

Všetko to odštartovala 30-sekundová reklama s heslami ako „Ži jasne“ alebo „Vymaž nudu“. Reklama, ktorá mala ukázať Jaguar ako značku s novou energiou, vyvolala skôr zmätok. Vrcholom bol koncept Type 00 – veľký ružový grand tourer, ktorý si okamžite vyslúžil prezývky a paródie. Fanúšikovia značky neskrývali sklamanie, viacerí sa na sociálnych sieťach pýtali, či značka úplne stratila identitu.

Z pohľadu automobilky išlo o kampaň, ktorá mala otvoriť diskusiu a pritiahnuť pozornosť. A to sa napokon aj podarilo. Jaguar k tomu uviedol, že „rozsah reakcie je bezprecedentný“ a že značka stále spolupracuje s agentúrou Accenture Song. Faktom však zostáva, že sa už pracuje na výbere novej agentúry, ktorá bude mať za úlohu komunikovať zásadnú zmenu identity značky.

Po kontroverznej reklame a ostrej kritike mení Jaguar agentúru a hľadá nový spôsob, ako zaujať zákazníkov.

Jaguar totiž plánuje radikálnu premenu – z výrobcu tradičných športových áut sa má stať luxusná elektrická značka. Väčšina doterajších modelov sa už buď prestala vyrábať (XE, XF, F-Type, I-Pace, E-Pace), alebo zmizla z britskej ponuky. Výnimkou je F-Pace, ktorý ostáva vo výrobe až do úplného prechodu na nové modely. Tie majú prísť už v priebehu roka 2026.

Za týmto posunom je aj výrazná investícia do vývoja dizajnu, koncepčných áut a modernej komunikácie. Lenže pokus o módnu revolúciu v štýle digitálneho marketingu zjavne neoslovil cieľovú skupinu. Jaguar mal vždy silnú emocionálnu väzbu so svojimi zákazníkmi – a práve tá bola počas tohto experimentu podcenená. Ako sa značke podarí z tejto situácie vycúvať, ukáže až najbližšie obdobie. Rebranding samotný ešte neznamená koniec, no Jaguar teraz musí presvedčiť, že vie spojiť minulosť s budúcnosťou bez toho, aby zabudol, kto vlastne je.