Prídu prísnejšie regulácie pre americké pick-upy? Nemecká organizácia pripravuje žaloby
Nadrozmerné americké pick-upy sa dostali pod paľbu kritiky v Nemecku. Organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH) podala žalobu na Spolkový úrad pre motorovú dopravu (KBA) a žiada zverejnenie údajov o ich registráciách. Dôvodom sú obavy o bezpečnosť, emisie a ich možný vplyv na klímu.
Masívne pick-upy vs. Európske normy
Zatiaľ čo v USA sú veľké pick-upy od značiek ako Ford, RAM či od GM bežným zjavom, v Európe pôsobia ako cudzie elementy. Podľa DUH tieto vozidlá nezodpovedajú homologizačným predpisom EÚ, čo znamená, že môžu mať vyššie emisie a nedostatky v bezpečnostnej výbave. Okrem toho majú extrémne rozmery – môžu byť dlhé až 6,8 metra a široké 2,7 metra, čo komplikuje parkovanie v mestách a zvyšuje riziko dopravných nehôd.
Najväčší problém však predstavuje ich ekologická stopa. DUH tvrdí, že tieto vozidlá môžu vypúšťať až deväťnásobne viac CO2 v porovnaní s bežnými autami predávanými v Európe. Aj napriek prísnym pravidlám je v EÚ možné tieto vozidlá registrovať. Každý exemplár však musí prejsť individuálnym schválením, čo obchádza klasické homologizačné procesy. Podľa údajov, ktoré DUH získala, bolo v roku 2023 v Európe registrovaných 4 025 týchto pick-upov, pričom až 80 % z nich skončilo v Nemecku. Šokujúce je, že takmer 3 000 z nich boli modely RAM.
Žaloba proti KBA
DUH už v minulosti požiadala KBA o podrobné informácie o individuálnych schváleniach týchto vozidiel, no úrad túto žiadosť odmietol. Organizácia sa preto rozhodla podniknúť právne kroky a podala žalobu, pričom sa odvoláva na zákon o informáciách o životnom prostredí.
„Ak umožníme obchádzanie homologizačných predpisov, nielenže vedome poškodzujeme klímu, ale aj zvyšujeme riziko vážnych dopravných nehôd,“ varuje Jürgen Resch, federálny riaditeľ DUH.
Organizácia zároveň vyzýva nemeckú vládu, aby prijala prísnejšie regulácie, vysoké dane a parkovacie obmedzenia pre pick-upy, čím by sa ich dovoz a predaj v Európe obmedzil.

Eva Bednáriková
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!