Novinka
Nový Escort Mk1 RS: Auto, ktoré by sme chceli všetci, ale nikto si ho nemôže dovoliť
V Boreham Motorworks vdýchli nový život legendárnemu Fordu Escort Mk1 RS. Retro dizajn, moderná technológia a 150 unikátnych kusov.
Vydané Text: Marek Lehmann
Pamätáte si na legendárny Ford Escort Mk1 RS? Ak nie, stačí vedieť, že išlo o skutočný symbol 60. a 70. rokov – kupé, ktoré na svoj čas spájalo eleganciu, športového ducha a výkon. Dnes sa táto ikona vracia späť, a to v modernom štýle, no s rešpektom k histórii. Britská firma Boreham Motorworks sa pustila do vzkriesenia legendy, ktorá poteší srdce každého fanúšika klasiky s moderným nádychom. Vyrobí sa len 150 kusov, každý s unikátnym číslom podvozka, schváleným priamo Fordom. Ak ste zberateľ alebo jednoducho automobilový nadšenec, toto je pre vás.
Pod kapotou si môžete vybrať z dvoch možností
Prvou je 1,8-litrový Twin-Cam motor s výkonom 182 koní. Je spojený so 4-stupňovou manuálnou prevodovkou, takže autentický retro zážitok je zaručený. Druhá verzia je už čosi pre fajnšmekrov – 2,1-litrový motor s výkonom 296 koní. Ten má kovaný kľukový hriadeľ, titánový výfuk a zvládne až 10 000 otáčok za minútu! Prenos sily na zadné kolesá zabezpečí 5-stupňová prevodovka, ktorá auto posúva do ligy špičkových športiakov. Aby to nebolo málo, Escort Mk1 RS bude vážiť len 800 kg, s ideálnym rozložením hmotnosti 55:45. Takže obratnosť v zákrutách bude, ako sa hovorí, na jednotku.
Exteriér si zachováva ducha pôvodného modelu, no s jemnými modernými úpravami. Napríklad LED svetlomety – v noci uvidíte lepšie, no stále budete pôsobiť retro štýlovo. Interiér je výsledkom kombinácie tradičných materiálov, ako sú koža a alcantara, s modernými technológiami. Nájdete tu napríklad analógové prístroje doplnené malým displejom. Čo je však najzaujímavejšie? Celý interiér vznikol pomocou laserového skenovania originálnych výkresov. Boreham Motorworks dbali na každý detail, aby tento restomod vyzeral, akoby ste sa vrátili v čase.
Cena za legendu? Nie je malá
Ak chcete vlastniť jeden z týchto skvostov, pripravte si 295 000 libier. Je to veľa? Áno. Ale ako sa hovorí – ikony nie sú lacné. Výroba začne v lete 2025 a zdá sa, že Boreham Motorworks sa nezastaví. Ďalším projektom má byť legendárny Ford RS200. Takže ak si Escort Mk1 RS nekúpite, možno vás presvedčí práve táto ďalšia „hračka“.
Táto vlna restomodov ukazuje, že história a moderná technológia sa môžu stretnúť na jednom mieste a vytvoriť niečo skutočne výnimočné. A aj keď si takýto model asi väčšina z nás nedovolí, minimálne nás to núti snívať o tom, aké by bolo vlastniť auto, ktoré má dušu minulosti a srdce súčasnosti.
Výkon, ktorý zaujme: 12 najrýchlejších hot-hatchov na európskom trhu