Prešli ste s autom cez hlbokú mláku? Oprava motora po zatopení vás môže stáť tisícky eur!
Prejazd cez hlbokú mláku môže mať na motor auta ničivé následky. Nemusí ísť pritom len o elektroniku. Riskujete prasknutie bloku!
Za akých okolností dochádza k tzv. vodnému kladivu?
Oprava spôsobených škôd sa môže vyšplhať na tisícky eur.
Vydané Text: David Hecl
Výrazné zrážky, ktoré zasiahli územie Slovenska v posledných dňoch narobili mnohým motoristom značné škody. Zatopené auto je častokrát odpísané na likvidáciu a to aj po tom, čo sa ho podarí kompletne vysušiť. Elektronika v ňom totiž časom určite prestane fungovať tak ako má, čo môže byť vo finále extrémne nebezpečné. Avšak vedeli ste o tom, že aj prejazd hlbokou mlákou môže na aute spôsobiť nemalé škody a následná oprava motora po zatopení môže stáť až tisícky eur? Samotné škody pritom nemusia byť priamo spojené s jeho „utopením“, ale skôr s fenoménom, ktorý v zahraničí nazývajú aj „vodné kladivo“.
O čo ide?
Mnoho motoristov sa v daždivých dňoch dopúšťa zásadnej chyby. Rýchly prejazd cez hlboké kaluže totiž môže na aute napáchať škody za tisícky eur. O rovnakej pohrome pre agregáty áut môžeme hovoriť aj pri pomalom prejazde cez hlboké mláky, ktoré vzniky napríklad v dôsledku hustých dažďov či rozvodnených riek. K efektu vodného kladiva, alebo po anglicky „water hammer“ alebo tiež aj „hydrolock“, dochádza vtedy ak sa do motoru dostane voda cez nasávanie vzduchu.
Našli ste podozrivo výhodný inzerát po obdobiach dažďov? Pozor na zaplavené autá
Samotnému efektu sa dá samozrejme zabrániť, a to pomerne jednoducho. Dokonalým príkladom sú off-road vozidlá, ktoré majú nasávanie vzduchu vyvedené do úrovne strechy. Mnoho laikov, ale často aj motoristov, takéto riešenie označuje ako komín. A tu sa dostávame k jednému paradoxu. Naftový motor vďaka svojej konštrukcii dokáže za istých okolností pracovať aj pod vodou. Musia byť však splnené podmienky, že nasávanie vzduchu a aj odvod výfukových plynov sú nad jej hladinou. Avšak rýchly prejazd cez hlbokú mláku má na neho podstatne závažnejší vplyv, ako na benzínový agregát.
Prejazd cez hlbokú mláku môže „roztrhať“ motor
Naftový motor totiž pre svoj chod využíva hrubú silu a vyššie tlaky. Princíp jeho fungovania spočíva v stlačení zmesi paliva a vzduchu, ktorá sa následne vznieti. Ak sa do neho miesto vzduchu dostane voda, nastáva problém. Voda je totiž nestlačiteľná a sila naftového agregátu môže spôsobiť jeho interné poškodenie. V extrémnych prípadoch môže dokonca dôjsť k prasknutiu kľukového hriadeľa, poškodeniu samotných valcov čo k roztrhaniu bloku motora.
Takáto oprava motora po zatopení je pritom drahá aj na starých autách. Ak sa vám daným spôsobom podarí poškodiť nový motor v novom aute, cena opravy sa môže vyšplhať až na niekoľko tisíc eur. To že má spaľovacia jednotka problém s hĺbkou vody sa prejaví napríklad výrazným poklesom otáčok. Motor v takomto prípade nedostáva potrebné množstvo vzduchu alebo nie je schopný odvádzať výfukové plyny v dôsledku zatopenia výfukového systému. Následne dôjde k jeho zhasnutiu.
Volajte do servisu
Ak sa vám toto stalo, nesnažte sa motor opätovne naštartovať. Môžete tým spôsobiť viac škody, než si myslíte. Istejšie je zavolať odťahovú službu, ktorá vás z kaluže dostane. Následne v servise podrobne popíšte čo sa stalo. Mechanik by mal presne vedieť, aké kroky urobiť, aby minimalizoval poškodenie auta.
Naše diaľničné známky od budúceho roka výrazne zdražejú! Zvýšia sa aj poplatky za autá…
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.