Technológie v autách

Prvá automobilka otvorene o samojazdiacich autách: Sú nebezpečné vo všetkých našich testoch

Bentley prostredníctvom generálneho riaditeľa otvorene priznáva, že samojazdiace automobily úrovne 3 nepovažuje za bezpečné.

Vydané  Text: 

Odchádzajúci generálny riaditeľ automomobilky Bentley, Adrian Hallmark, vyhlásil autonómne riadenie úrovne 3 za „nebezpečné“. Dcérska spoločnosť skupiny Volkswagen Group sa preto namiesto vývoja plne autonómnych riešení jazdy sústredí na pridanie pokročilejších asistenčných systémov pre vodiča.

Vytvoriť hardvér a softvér automobilu, ktorý sa s úplnou spoľahlivosťou postará o bezpečnú prevádzku vozidla, je oveľa náročnejšie, než sa zdalo pred niekoľkými rokmi. Napriek tomu, že internet je plný pozoruhodných videí, ako automobily značky Tesla úspešne dopravujú svojich pasažierov až do cieľa aj cez komplikovanú mestskú premávku, v Európe sú pravidlá prísnejšie a automobilky ich vedia naplniť iba sotva.

Napríklad v Nemecku už môžu byť prevádzkované automobily s podporou autonómneho riadenia tretej úrovne, takisto v niektorých štátoch USA, avšak majú obmedzenia, ktoré podľa predstaviteľa britskej automobilky zvyšujú riziko nehody.

Riziko nehody prichádza, keď musí auto odovzdať riadenie späť vodičovi,“ povedal Hallmark, ktorý prevezme funkciu generálneho riaditeľa značky Aston Martin koncom tohto roka.

Myslíme si, že úroveň 3 je nebezpečná vo všetkých testovacích analýzach, ktoré sme urobili, pretože sa príliš spoliehala na obnovenie pozornosti a zásahu vodiča,“ povedal novinárom na konferenčnom hovore začiatkom tohto mesiaca.

Adrian Hallmark. Foto: Bentley

V rámci koncernu Volkswagen sa Bentley dostáva pod kontrolu Audi, ktoré sa ešte nepripojilo k nemeckým rivalom BMW a Mercedes-Benz v kontexte odhalenia auta pripraveného na úroveň 3.

Bentley sa namiesto apelu na čo najskoršie predstavenie samojazdiaceho softvéru sústredí na poskytovanie sofistikovanejšej verzie svojho systému úrovne 2, ktorý nazýva Level 2 Plus Plus (L2++). Táto technológia má debutovať v roku 2026 v prvom elektromobile značky Bentley, ktorého odhalenie sa medzičasom posunulo.

Inzercia

Inzercia

Zároveň Hallmark potvrdil, že ak budú samojazdiace automobily o stupeň bezpečnejšie, nebude s nimi problém.

Úroveň 3 je najrizikovejšia fáza autonómnosti. Úroveň 4 je oveľa bezpečnejšia,“ povedal.

Automobilky ako Bentley, Aston Martin či Rolls-Royce stoja pred potrebou transformácie svojho modelového portfólia rovnako ako veľkoobjemové značky, avšak to sa týka predovšetkým prechodu na čisto elektrický pohon, respektíve lokálne bezemisný. Z hľadiska technológií nemusia byť lídrami autopriemyslu, pretože zákazníci sa pre ich vozidlá rozhodujú z iných dôvodov. Je nanajvýš vhodné očakávať, že zákazníci značky Bentley budú aj v budúcnosti preferovať ručné riadenie vozidla a nebudú ku kúpe motivovaní práve technológiami pre jazdu štvrtej úrovne.

Čo sú to úrovne autonómnej jazdy?

Úrovne autonómnej jazdy sú triedy, do ktorých sa členia automobily a ich softvérovo-hardvérové vybavenie. Čím je úroveň vyššia, tým viac podpory pre vodiča automobil poskytuje, pričom vrcholnou piatou úrovňou sú úplne samostatné automobily, ktoré nepotrebujú ani volant.

Všeobecne uznaná definícia úrovní podľa SAE International vo voľnom preklade:

  • Úroveň 0: Človek vždy šoféruje. Funkcie sú obmedzené na varovania a chvíľkovú aktívnu pomoc, ako je napríklad automatické núdzové brzdenie.
  • Úroveň 1: Človek vždy šoféruje. Funkcie podporujú riadenie, brzdenie alebo akceleráciu. Príkladom je adaptívny tempomat.
  • Úroveň 2: Za prevádzku vozidla je zodpovedný človek, aj keď vozidlo aktívne neovláda. Funkcie poskytujú riadenie aj ovládanie brzdenia a akcelerácie, ako je centrovanie jazdného pruhu a adaptívny tempomat súčasne.
  • Úroveň 3: Automatizovaný systém je zodpovedný za jazdu v špecifickej oblasti, ako je napríklad diaľnica, ale človek-vodič musí prevziať riadenie, keď si to systém vyžiada.
  • Úroveň 4: Automatizovaný systém riadi a človek nemá žiadnu úlohu v procese riadenia. Tieto systémy môžu fungovať v špecifických podmienkach a obmedzených oblastiach. Žiadne vozidlá s týmito typmi systémov nie sú na predaj spotrebiteľom.
  • Úroveň 5: Rovnaké ako úroveň 4, okrem toho, že tieto vozidlá môžu jazdiť všade a za každých podmienok.

Veľký prerod značky JAGUAR! Nové autá vás budú šokovať, tvrdia ľudia od značky a chcú konkurovať Bentley

Bentley svoj prvý elektromobil odkladá a odsúva svoje ciele. Medzitým nám Rolls-Royce ukázal Spectre v Bratislave

Volkswagen ID.7 Tourer oficiálne: Prvé elektrické kombi značky chce zaujať veľkým kufrom a skvelým dojazdom









Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.