Za sneh a ľad na aute môžete dostať pokutu. Riskujete tým nielen peniaze, ale aj zdravie seba a ostatných.

Nesprávne očistené auto môže byť problémom. Vodičovi zaň dokonca hrozí pokuta.

Ako sa k celej veci stavia zákon?
Najväčším problémom je hlavne ľad odletujúci z kamiónov.
Vydané  Text: 

V posledných dňoch na územie Slovenska konečne dorazila zima. Sneh a nízke teploty predovšetkým pred pár dňami poriadne skomplikovali dopravu na viacerých miestach. Sneh však nemusí robiť problémy len keď je na ceste. O ten sa väčšinou postarajú cestári, avšak o ten na aute sa musíte postarať vy. Mnoho vodičov si však potrebu dôkladného očistenia svojho auta neuvedomuje. Nájdu sa dokonca aj takí, ktorí majú očistené len čelné sklo a na zvyšok auta si buď nenašli čas alebo s tým jednoducho nič neurobili. Ide pritom o činnosť, ktorú nám ukladá zákon. Jej nesplnenie je navyše potrestané pokutou.

Používate hmlovky správne? Ako je to v zákone a prečo by ste sa nemali spoliehať na systémy v aute?

Pozor na sneh na aute

Podľa § 38 odst. 4 Zákona o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov je vodič vozidla pred jazdou povinný odstrániť z vozidla a z nákladu kusy ľadu a snehu, ktoré by sa počas jazdy mohli uvoľniť.

V reči bežného človeka to znamená, že auto, ktoré má na streche, kapote, veku batožinového priestora, oknách, dverách či na akejkoľvek inej časti sneh, by nemalo byť prevádzkované na verejnej komunikácii. Samozrejme, na takéto správanie myslí aj zákon, ktorý nerešpektovanie tohto paragrafu trestá pokutou v blokovom konaní vo výške 40 eur.

Inzercia


Nejde len o peniaze

Nejde však len o finančnú ujmu, ktorú vám sneh na aute môže spôsobiť. Zasnežené auto je vo všeobecnosti nebezpečné na používanie. Pokiaľ je na aute súvislá vrstva snehu, môže sa stať, že vám všetok sneh zo strechy pri brzdení zosunie na čelné okno. Takáto situácia je pomerne bežná a môže viesť k vážnym problémom. V lepšom prípade tento sneh odstránite stieračmi a v horšom vás to môže prekvapiť natoľko, že spôsobíte dopravnú nehodu.

Pri zasneženom aute si treba dávať pozor aj na iné veci. Na jednej strane je odstránenie snehu zo strechy, na druhej je nečitateľná TEČ alebo znečistené svetlomety. Na svetlomety dozerá § 32 odst. 5 vyššie uvedeného zákona. Konkrétne sa v ňom hovorí: “Činná plocha svetlometov a svietidiel nesmie byť zakrytá alebo nadmerne znečistená s výnimkou svetlometov a svietidiel, ktoré nie sú predpísané.

VODIČI POZOR! Na výmenu tohto typu vodičského preukazu máte už len pár dní!

Aj nečitateľná TEČ je problémom

Ďalším problémom zasneženého, respektíve znečisteného auta je čitateľnosť jeho tabuľky s prideleným evidenčným číslom. Auto, ktoré ju má nečitateľnú (§ 72 odst. 1, písm f) zákona o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov) nesmie byť prevádzkované na verejných komunikáciách a môže mu byť zadržané osvedčenie o evidencii. Myslím si, že to je dosť dobrý dôvod na to, aby ste si auto vždy pred jazdou poriadne očistili. Ďalej je dôležité mať dostatočný rozhľad naokolo, aby ste vedeli reagovať na všetky situácie, ktoré môžu vzniknúť.

A čo ľad?

Samostatnou kapitolou je potom aj ľad odletujúci z kamiónov. Ten by mal byť samozrejme tiež pred jazdou ostránený tak, aby nedošlo k ujme na zdraví a na majetku a samozrejme aj k porušeniu predpisov. Nerešpektovanie dotatočného očistenia môže viesť k nehode. Taká sa stala tento rok 6.2.2023 na ceste I/69 medzi Sliačom a Banskou Bystricou. Na vozidlo Volkswagen Tiguan na danom úseku dopadla odtrhnutá ľadová kryha z protiidúceho kamiónu. Kus ľadu kompletne rozbil čelné sklo a zranil aj 12-ročného chlapca sediaceho v SUV na mieste spolujazdca. Polícia o udalosti v tom čase informovala na svojom profile na sociálnej sieti Facebook. Podľa zverejnených informácií ľad a rozbité čelné sklo spôsobili chlapcovi poranenia v tvárovej oblasti.

Polícia Slovenskej republiky v reakcii na udalosť vyzvala každého vodiča, že je jeho povinnosťou očistiť svoje vozidlo od snehu a ľadu pred tým, ako vyrazí na cestu. Týka sa to dokonca aj vodičov nákladnej dopravy, ktorí sú povinní odstraňovať ľad a sneh z ťahaného prívesu alebo návesu. Ak tak neurobia, môže to dopadnúť ako tento prípad. Alebo aj horšie.





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.
  • Aktualizované

    Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.