NOVÉ MODELY

Nové BMW radu 3 sa vymyká všetkým konvenciám. BMW predviedlo Neue Klasse, novú modelovú líniu ako zo sci-fi

Neue Klasse nie je názov jedného modelu, ale celej modelovej línie novej generácie automobilov, ktoré budú v nasledujúcich rokoch ústrednou témou pre automobilku.

Koncept predstavujúci nový sedan je považovaný za skoré nástupcu BMW radu 3.
Vydané  Text: 

Nová elektrická trieda od BMW oslávila svoju výstavnú premiéru už na digitálnom veľtrhu CES. Teraz na IAA v Mníchove značka teraz odhaľuje prvú takmer sériovú ukážku pripravovaného radu 3, ktorý demonštruje pod značkou Neue Klasse.

Neue Klasse však nie je názov jedného modelu, ale celej modelovej línie novej generácie automobilov, ktoré budú v nasledujúcich rokoch ústrednou témou spoločne s  udržateľnosťou, obehovou ekonomikou, recykláciou, inovatívnosťou, uhlíkovou neutralitou a ďalšími súvisiacimi pojmami.

Spoločne so sedanom čoskoro príde aj SUV avizované zatiaľ s rozsiahlym maskovaním.

Inzercia

Inzercia

Sedan BMW Neue Klasse na tlačovej konferencii Stakeholders Days 2023

Štúdia odhaľuje nasledujúci elektrický rad 3

Dizajn sa v porovnaní s BMW i Vision Dee v podstate nezmenil, no s takmer kompletným interiérom, osvetľovacími jednotkami vpredu a vzadu a ďalšími technickými špecifikáciami dáva koncepčná štúdia konkrétnejšiu predstavu o tom, ako bude vyzerať elektrická budúcnosť z Mníchova.

Oliver Zipse v pozadí s BMW i Vision Dee, starším konceptom, na ktorý teraz Neue Klasse nadväzuje.

Osvetľovacie jednotky, interiér a centrálna obrazovka sú tu a dajú sa používať, a tak je BMW Vision Neue Klasse  veľmi konkrétnou predzvesťou pripravovaného BMW radu 3.

S ovládačom iDrive je koniec, odteraz sa vodič a spolusediaci musia v operačnom systéme pohybovať pomocou rozmerného stredového dotykového displeja, hlasového ovládania a ďalších metód, ktoré automobilka odhalí zrejme v najbližších mesiacoch.

Významným prvkom v interiéri je rozmerný displej so zahnutým povrchom natiahnutý na celú šírku prístrojovej dosky.

Prečo práve Neue Klasse?

Termínové označenie novej triedy v prípade nového sedanu strednej triedy od bavorákov pôsobí nielen v medzinárodnom jazyku poriadne napäto. To, že BMW v komunikácii používa nemecký tvar Neue Klasse a nie New Class, má svoj zmysel. Mieni nadviazať na skokovú zmenu a historický význam sedanu strednej triedy zo 60. rokov minulého storočia, kedy po turbulentných časoch a takmer po prevzatí Mercedesom sa BMW odvážilo na nový začiatok so svojou „neue klasse“.

„S Neue Klasse prinášame mobilitu na ďalšie desaťročie na cesty už v roku 2025 – a vedieme BMW do novej éry,“ hovorí generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse.

Náhľad do interiéru: svoje miesto vnútri našlo aj retro, čo je najviac vidno na dizajne a poťahoch sedadiel. Naopak, kokpit je minimalistický a prísne moderný.

Vision Neue Klasse nemá vonkajšie kľučky dverí – dvere sa otvoria automaticky, keď sa dotknete spodnej časti okna.

Na bokoch karosérie nemá smerovky a vonkajšie spätné zrkadlá sú v skutočnosti kamery. Ikonické ľadvinky výrobca zapracoval do novej podoby, sú súčasťou svetlometov a tvoria hlavný motív prednej časti.

Nová elektrická generácia s o 30 percent väčším dojazdom

„O 30 percent väčší dojazd, o 30 percent rýchlejšie nabíjanie, o 25 percent vyššia účinnosť – s novou triedou technologicky poskočíme ďaleko vpred,“ hovorí člen predstavenstva BMW pre vývoj Frank Weber, „nová trieda prenikne do všetkých generácií modelov.“

Pripravované nové trojkové BMW ponúkne jazdné výkony ako žiadny iný model strednej triedy z Mníchova pred ním, tvrdí automobilka a jej predstavitelia. Kuriozitou na tlačovej konferencii Stakeholders Days 2023 bolo, keď sa pódiu objavil počítač. Ten je odteraz centrálnym počítačom pre riadenie všetkých procesov v aute a podľa slov značky je srdcom celého vozidla BMW. Tento jeden počítač je zodpovedný za infotainment (zrejme aj asistenčné funkcie) aj pohon.

Do roku 2027 by malo prísť na trh aj BMW i3M s výkonom viac ako 600 koní – povinne s pohonom všetkých kolies a maximálnou rýchlosťou nad 250 km/h – prvýkrát pre elektrické BMW.

Vo všetkých modeloch novej triedy by mala byť použitá 800-voltová palubná sieť, ktorá by mala zvýšiť súčasné rýchlosti nabíjania z maximálne 200 kW na 250 a neskôr do 300 kW.

Zaujímavosťou je, že spotreba elektrickej energie by mala klesnúť až kdesi k hodnote 12 kWh/100 km, čo je na takýto typ automobilu s množstvom elektrických spotrebičov vskutku optimistická hodnota.