NOVÝ LEXUS LBX: Najmenší Lexus všetkých čias vlastne nemá priameho konkurenta

Lexus tvrdí, že LBX vyvinul špeciálne pre Európu. Ambície sú veľké: v roku 2024 ich chce predať až 25-tisíc.

Šance na úspech má, BMW ani Mercedes nemajú v tejto triede žiadny model.
Konkurovať mu bude snáď len DS 3. LBX znamená Lexus Breakthough Crossover.
Vydané  Text: 

Toto je úplne nový Lexus LBX, najkompaktnejší Lexus všetkých čias. Auto je o viac ako 30 centimetrov kratšie ako UX a jedinečné vo viacerých ohľadoch.

 

Lexus LBX totiž pôsobí v segmente, ktorý takzvané prémiové značky zvyčajne ignorujú. Ako „prémiový crossover B-segmentu“ mu stojí v ceste iba DS 3 a Audi Q2, ktoré sa zdá byť na v závere svojho života. BMW a Mercedes nemajú v tejto triede žiadnu ponuku a aj Mini Countryman je vlastne o niečo väčší, rovnako BMW X1. Ak sa pozrieme na samotný Lexus, LBX je značne menší ako UX. V porovnaní s doteraz najkompaktnejším Lexusom je LBX o minimálne 30,5 centimetra kratší.

Mimochodom, LBX je skratka pre „Lexus Breakthough Crossover“ a znamená, že najmenší Lexus je vôbec druhý s trojpísmenovým typovým označením. Prvým bol už legendárny superšport LFA. Rovnako ako pri tomto aute, za tromi písmenami nie je žiadne označenie motora, takže na veku je iba „LBX“. Aj Lexus chce ukázať, že tento model má v zostave výnimočné miesto a odlišuje sa od ostatných modelov značky.

Ak by sa zvolilo označenie motora, bolo by to 200h. LBX je hybrid, zatiaľ. Je vybavený modernizovanou hybridnou hnacou sústavou, ktorá bola nedávno predstavená v Toyote Yaris, ale opäť v jemne prepracovanej podobe. Prídavný vyvažovací hriadeľ by mal zabezpečiť plynulejší chod 1,5-litrového trojvalca, zatiaľ čo výkonná batéria poskytuje väčšiu elektrickú podporu.

Inzercia

Inzercia

To prináša nielen viac pokoja počas miernej jazdy, ale aj viac výkonu pri akcelerácii a pri jazde diaľnicou: 136 namiesto 130 koní. Výsledkom je čas zrýchlenia z 0-100 km/h za 9,2 sekundy, čo by malo na tento segment stačiť.

LBX je štandardne vybavené predným náhonom, no k dispozícii bude aj variant s pohonom všetkých štyroch kolies. Na zadnej náprave má v takom prípade elektromotor, ale výkon zostáva rovnaký.

Dôsledne rebrandovaný Yaris Cross

Okrem hnacieho ústrojenstva je platforma GA-B zdieľaná s Toyotou Yaris Cross, no určite nie je kópiou. Lexus LBX je 4,19 metra dlhý, 1,83 metra široký a 1,55 metra vysoký, vďaka čomu je o 2 centimetre dlhší, o 6 centimetrov širší a o 5 centimetrov nižší ako Yaris Cross.

Zväčšil sa aj rázvor a rozchod kolies, čím sa LBX stal širším a sebavedomejším. Avšak batožinový priestor má objem 332 litrov, pričom Yaris Cross ponúka 397 litrov – táto nepriaznivá zmena sa pripisuje napríklad aj dlhšej kapote.

Dizajn netypický pre Lexus

Lexus LBX bol špeciálne navrhnutý pre Európu. To znamená úhľadnú, poriadne zaoblenú karosériu. Podbehy sú zvýraznené plastovými prvkami a samotné kolesá majú priemer 17 alebo 18 palcov. LBX je nositeľom  niekoľkých serióznych dizajnových noviniek v mnohých dôležitých oblastiach. Napríklad súvislá svetelná lišta bola navrhnutá novým spôsobom a tradične výrazná „mriežka vretena“ dostala o niečo jemnejší tvar. Svetlomety sú vizuálne prepojené čiernym pásom a nenápadnou modernizáciou prešlo aj samotné logo výrobcu, ktoré je na kapote celkom ploché – na rozdiel od toho na volante.

 

Interiér miestami vybočuje z toho, na čo sme od Lexusu zvyknutí. Palubná doska je elegantná, dotyková obrazovka, ktorá sa o ňu akoby opiera, je značne hranatá. Obrazovka je štandardne 9,8-palcová, audiosystém Mark Levinson či head-up displej sú k dispozícii za príplatok.

S nižším sedadlom a vyšším stredovým tunelom sa Lexus snaží vytvoriť útulný pocit z kokpitu, ktorý má byť odlišný ako ten v Yarise Cross.

Ponuka modelu LBX bude zahŕňať výbavové stupne Emotion, Cool, Elegant a Relax, no výbava F-Sport bude (zatiaľ) chýbať. Aj pri farbách lakov je z čoho vyberať. Lexus ponúka celkovo deväť odtieňov vrátane jasne žltej, červenej a vskutku nápadná modrej. V šiestich z deviatich farieb je dostupná aj verzia Bi-Tone s čiernou strechou.

Pre náročnejších zákazníkov ešte Lexus ponúkne program Bespoke Build.

Dostupnosť a ceny

Lexus tvrdí, že LBX vyvinul špeciálne pre Európu. Ambície sú veľké: v roku 2024 mieni predať  približne 25-tisíc exemplárov. Pre porovnanie, v roku 2022 predal Lexus na našom kontinente celkovo asi 70-tisíc áut. Model nebude dostupný v Spojených štátoch, vyrábať sa bude v Japonsku koncom tohto roka, uvedenie na trh bude nasledovať začiatkom roka 2024.

Ceny zatiaľ výrobca nezverejnil.

 

 

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ