Svedčí Insignii benzínové turbo?

Opel priebežne inovuje svoj vrcholný model Insignia napríklad novými motormi. Otestovali sme kombináciu posilneného prepĺňaného benzínového dvojlitra s pohonom všetkých kolies.
Vydané  Text: 
Dvojlitrové benzínové turbo je dnes v strednej triede takpovediac povinnou jazdou, tento motor s rôznymi výkonmi nájdete v ponuke každej nemeckej značky. Opel ho v Insignii ponúkal už od spustenia predaja, verzia s výkonom 162 kW/220 k je stále v ponuke s pohonom predných kolies. Koncom minulého roka však inžinieri tomuto motoru dopriali posilňovaciu kúru v podobe vyššieho plniaceho tlaku, upraveného vstrekovania a zmenšenia strát v nasávaní a výfuku. Výsledkom je zvýšenie výkonu na 184 kW/250 k a krútiaceho momentu na 400 Nm, exkluzívne v spojení s pohonom všetkých kolies. Dynamické parametre tejto verzie vyzerajú celkom zaujímavo: z nuly na 100 km/h to zvládne za 7,5 sekundy, maximálna rýchlosť je tradične limitovaná na 250 km/h. Agregát však treba poriadne rozhýbať. Do 2 000 otáčok totiž nejaví seriózne známky života a až pri 3 000 otáčkach sa dostaví seriózny kopanec od turba, ktorý potvrdí, že pod kapotou býva 250 koní. Pre svižnú jazdu preto musíte motor držať vo vyšších otáčkach, čo je pre prepĺňané štvorvalce trochu nezvyklá charakteristika. Motor sa takisto prezentuje menšou turbodierou a chvíľu mu pri podradení trvá, kým začne patrične ťahať. Šesťstupňová manuálna prevodovka nás neprekvapila, Opel zvolil adekvátne odstupňovanie. Prenos výkonu na pevnú cestu je s pohonom všetkých kolies absolútne bezproblémový. Insignia používa adaptívny systém, ktorý posúva krútiaci moment dozadu len keď je to potrebné a vhodné. Elektronika reaguje veľmi rýchlo, takže štvorkolka dokáže celkom slušne pomáhať aj v zákrutách. Tie Opel vyberá s istotou, účinok posilňovača riadenia by však mohol byť trochu miernejší. Pri ostrejšej jazde sme totiž reakcie predných kolies na pohyb volantu vnímali mierne rozmazane. Za stabilitu má Insignia jednotku, s komfortom to už také presvedčivé nie je. Je všeobecne známe, že podvozky z Rüsselsheimu dobre zvládajú aj veľké priemery kolies, 19 palcov na testovanom aute však už citeľne prehovára do pohodlia najmä na našich nie zvlášť kvalitných cestách. Charakteristika tlmičov sa dala nastaviť, pre živšie reakcie motora a tuhšie riadenie sme však preferovali tvrdšiu polohu Sport. Viac ako nie vždy úspešná snaha o žehlenie nerovností nám však prekážal hluk od pohybujúcich sa náprav. A s tým elektronika nič neurobí. Hoci už Insignii ťahá na päť rokov, jej exteriérový aj interiérový dizajn sa nám stále páči a nepôsobí opozerano. Kombinácia čierneho stropu a lesklých čiernych obkladov však z kokpitu robí trochu ponurý priestor. Obsluha Insignie je bezproblémová, s navigáciou sa dohodnete aj v slovenčine. K systému Navi 600 však máme zásadnú pripomienku – mapové podklady totiž poznajú iba východ Európy, v Rakúsku ste už v prakticky neznámom teritóriu. Veľkú pochvalu si zaslúžia športové sedadlá s dobrým bočným vedením a dostatočným rozsahom nastavenia. Klesajúca línia strechy mierne obmedzuje priestor pre hlavy zadných pasažierov. Takisto prehľadnosť zadnej časti karosérie nie je ideálna, parkovacie senzory však pomôžu. Liftback má tradične výborný prístup do veľkého batožinového priestoru s nie úplne rovnou podlahou. Benzínové dvojlitrové turbo s pohonom všetkých kolies kúpite od 35 390 € (cenníková cena), keď však začnete označovať položky v konfigurátore, ktoré obsahujú aj moderné bezpečnostné systémy ako aktívny tempomat, meranie odstupu, sledovanie jazdného pruhu, čítanie dopravných značiek či automatické xenónové svetlá, začnete sa nebezpečne šplhať do regiónov špičkovej verzie OPC. K nej sa testovaný agregát navyše výrazne približuje aj spotrebou okolo 12 l/100 km, výkonový rozdiel 75 koní (55 kW) je však nezmazateľný. Vyvažuje to o čosi lepšie vyváženie a ovládateľnosť, v zákrutách predsa len cítite, že pod prednou kapotou je menej železa. Ak vás však neškrtí rozpočet, odporúčame doložiť niekoľko stoviek na prepĺňaný šesťvalec. Text a foto: rum HODNOTENIE: \* \* \* \+ Jazdné vlastnosti, ovládateľnosť, trakcia, dostatok priestoru, batožinový priestor s veľmi dobrým prístupom, presné dráhy radenia, dobrý komfort cestovania, veľmi dobré predné sedadlá. \- Hlučnejší podvozok, v nízkych otáčkach letargický agregát, mäkké riadenie, priestor na hlavu vzadu. Technické údaje: Opel Insignia 2.0T 4×4 Karoséria Dĺžka x šírka x výška (mm) 4 830 x 1 856 x 1 498 Rázvor (mm) 2 737 Objem batožinového priestoru (l) 530/1 465 Prevádzková hmotnosť (kg) 1 816 Celková hmotnosť (kg) 2 265 Podovozok Predná náprava McPherson Zadná náprava multilink Brzdy vpredu/vzadu kotúčové/kotúčové Prevodovka M6 Pohon všetkých kolies Motor Usporiadanie/palivo R4/benzín Zdvihový objem (cm3) 1 998 Výkon (kW/k) 184/250 pri ot./min. 5 300 Krútiaci moment (Nm) 400 pri ot./min. 2 400 – 3 600 Jazdné výkony Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,5 Maximálna rýchlosť (km/h) 250 Spotreba (l/100 km) 12,1/6,4/8,5 Emisie CO2 (g/km) 199 Cena Základná cena verzie (€) 35 390








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.