Saab je na konci

Pravdepodobne poslednú možnosť záchrany Saabu, ktorou bol vstup čínskeho investora Youngman, zmietol zo stola koncern General Motors. Bývalý vlastník sa obával, že tento krok by uškodil jeho záujmom a v prípade uzavretia spolupráce by GM Saabu neumožnilo ďalej využívať jeho patentované technológie. Vzhľadom na to, že Saab 9-5 do veľkej miery zodpovedá Opelu Insignia, menší model 9-3 je Opel Vectra a SUV 9-4X sa prakticky zhoduje s Cadillacom SRX, Saab by nemal čo vyrábať. Očakáva sa, že súd do niekoľkých dní otvorí konanie, v ktorom sa budú môcť prihlásiť veritelia.
Automobilovú divíziu výrobcu lietadiel Saab, ktorá vznikla pred 64 rokmi, čiastočne prevzal americký koncern začiatkom deväťdesiatych rokov, na prelome tisícročí mal už úplnú kontrolu. V rámci vlastného upratovania pri bankrote v roku 2009 GM označil Saab za ohrozenú divíziu a ponúkol ho na predaj. V hodine dvanástej sa stratovej firmy ujal holandsky podnikateľ a vtedajší vlastník Spykeru Viktor Muller. Ani on však nedokázal zázraky.
Plány na nové modely s motormi od BMW ostali iba na papieri, linka vo Švédskom Trollhättane sa zastavila v marci 2011. Saab totiž neplatil za komponenty a tak sa mu dodávatelia revanšovali zastavením kohútikov. Situáciu zhoršilo tiež viacnásobné meškanie vyplácania miezd väčšine zamestnancov, firmu mohli okamžite poslať ku dnu odbory. Iskierku nádeje vzbudili rokovania s čínskymi investormi Youngman a Pang-Da, ktorí mali prevziať minimálne 54 percent firmy a zafinancovať vývoj troch nových modelov. Proces uzatvárania dohôd spomalila byrokracia. O záchranu sa tiež pokúsil ruský boháč Vladimir Antonov, ktorého však neodobrila Európska investičná banka.
Na jeseň sa Saab pokúsil ešte raz o reštrukturalizáciu. Súdom pridelený správca začiatkom decembra konštatoval, že automobilka nemá peniaze a nemá ani realistický výhľad nejaké získať. Definitívnu bodku za šancou získať záchranných 600 miliónov eur z Číny dali Američania. Muller už vyhlásil, že svoju investíciu do Saabu kompletne odpíše. Saab zamestnával približne 3 600 ľudí, za rok 2010 vyrobil iba 31 696 áut, čo bola približne polovica plánovaného počtu.