Fotogaléria:Celkom iný Mercedes triedy M

Do ponuky Fiatu sa vracia športový roadster! Súrodenec Mazdy MX-5 svojim dizajnom odkazuje na historický model 124 Sport Spider.


Bývali časy, keď Fiat ponúkal súčasne aj niekoľko športových modelov, stačí spomenúť na 90. roky a Fiat Coupé, slávne „Ferrari pre chudobných“, či malý dvojmiestny roadster Barchetta. V posledných 10 rokoch však Fiat na šport rezignoval a venoval sa najmä malým a rodinným automobilom.

Nový dvojmiestny malý roadster koncepciou aj vzhľadom nadväzuje na Fiat 124 Sport Spider, ktorý vznikal v rokoch 1966 až 1984. Aby Fiat nemusel financovať celý nákladný vývoj roadsteru, ktorého predajný potenciál je predsa len obmedzený, nadviazal spoluprácu s japonskou Mazdou pri vývoji poslednej generácie Mazdy MX-5. Tá sa predstavila na konci minulého roka a v súčasnosti je už v predaji.

Hoci oba automobily zdieľajú spoločný základ vrátane rázvoru náprav,karoséria Fiatu vsádza na výrazne odlišný dizajn, takže príbuznosť nie je na prvý pohľad príliš viditeľná. Oproti Mazde je Fiat tiež o celých 140 mm dlhší, 5 mm širší a 8 mm nižší. Výrazne väčšiu podobnosť oboch modelov nájdete v ich interiéroch, ktoré zdieľajú palubnú dosku a prístrojový štít. Medzi hlavné odlišnosti Fiatu patrí iný volant a výplne dverí, ktoré na rozdiel od Mazdy nemajú horný diel lakovaný vo farbe karosérie.

Hoci Fiat 124 Spider a Mazda MX-5 vznikali spoločne a využívajú veľmi podobná či rovnaké technické riešenie, môžeme v nich uvidieť aj súboj dvoch úplne odlišných prístupov. Áno správne, reč je o motoroch, ktoré nové roadstery poháňa. Mazda v posledných rokoch s úspechom presadzuje koncepciu Skyactiv, ktorá v prípade zážihových motorov znamená atmosférické plnenie, vysoký kompresný pomer a odmietanie downsizingu. Pre svoju MX-5 tak môžete zvoliť dvojicu zážihových štvorvalcov, prvým je 1.5 Skyactiv s 96 kW a 150 Nm, druhým potom výkonnejší 2.0 Skyactiv sa 118 kW a 200 Nm.

Úplne iná situácia panuje v prípade Fiatu 124 Spider, pre ktorý zvolil taliansky výrobca motor z vlastnej produkcie. Preplňovaná 1.4 MultiAir na rozdiel od Mazdy ctí dnešný trend downsizingu a preplňovanie, podobne ako motory Skyactiv ale nepoužíva škrtiacu klapku a množstvo nasávaného vzduchu riadi variabilným zdvihom sacích ventilov. K dispozícii budú 6-stupňové manuálne aj automatické prevodovky.

Motor 1.4 MultiAir, ktorý nájdete tiež pod kapotou výkonnejších variantov Fiatu Abarth 500, podáva najvyšší výkon 118 kW a krútiaci moment 250 Nm. Zatiaľ čo absolútna dynamika Mazdy a Fiatu tak bude pravdepodobne veľmi podobná, jazdným prejavom sa budú obidva motory určite odlišovať. V prípade atmosférickej Mazdy môžeme očakávať lineárnejší záťah so športovou gradáciou výkonu v najvyšších otáčkach, menej točivý turbomotor vo Fiate bude kontrovať vyššou rázantnosťou v strednom pásme otáčok, čím lepšie pasuje pre každodenné použitie. Nechajme sa prekvapiť, ktorá koncepcia nakoniec priláka viac zákazníkov.

Pokračujte na ďalší príspevok »