Koľko stojí prevádzka auta u nás a v zahraničí? Prekvapujúce sumy sú výsledkom zvláštnej metódy, aj tak patríme k najlepším v Európe

Car Cost Index 2022
Vydané  Text: 
### Vyšiel nový Car Cost Index, ročník 2022 Do redakcie nám dnes bola doručená tlačová správa, ktorá nás okamžite zaujala. Správa s názvom „Aké sú mesačné náklady na prevádzku nového vozidla na Slovensku? Patríme medzi krajiny s najnižšími výdavkami“ od LeasePlan avizuje výpočet sumy, ktorú si vyžaduje prevádzka automobilu v našej krajine v porovnaní so zahraničím. Zo správy sme zistili, že skutočne patríme k tým najlepším v Európe, pokiaľ ide o finančnú výhodnosť prevádzky nových automobilov, hoci uvádzané sumy sú na prvý pohľad značne nadhodnotné. Správa poukazuje na výsledky rozsiahlej analýzy **Car Cost Index 2022**, ktorá berie do úvahy iba nové automobily počas obdobia prvých štyroch rokov vlastníctva s maximálne 30 000 najazdenými kilometrami. Zahrnuté boli náklady palivo, amortizácia, dane, poistenie a tiež údržba. V komplexnej analýze je zapojených 22 krajín a z porovnania vyplýva, že **najvýhodnejšie z hľadiska finančných nákladov na prevádzku sú elektromobily**. Nie je to prekvapivé, keďže veľa financí sa ušetrí na nákladoch na palivo a priebežnú údržbu, hoci do veci vstupuje aj nadobúdacia cena auta, ktorá je pri elektromobiloch podstatene vyššia ako pri vozidlách so spaľovacími motormi. **Náklady na palivo predstavujú 15 % celkových nákladov na vlastníctvo elektromobilu**, zatiaľ čo v prípade benzínových a naftových vozidiel je to 23 a 28 percent. Zaujímavosťou je, že kým prvý Car Cost Index zahŕňal len 11 elektrických vozidiel, tohtoročné vydanie už obsahuje až 33 áut s elektrickým pohonom, čo má svedčiť o rastúcej popularite tohto typu pohonu, hoci z veľkej miery vynútenej. ### Kde prevádzka auta stojí najmenej a kde najviac? Priemerné mesačné náklady na prevádzku automobilu sa v Európe značne líšia. Najmenej vozidlá zaťažujú rozpočet Grékov, a to sumou 905 eur na mesačne. Na vrchole rebríčka sú už tradične Švajčiari, ktorých náklady sú až 1 313 eur mesačne. **Slovensko je štvrtá krajina s najnižšími nákladmi, mesačne nás podľa tejto analýzy auto stojí až 979 eur**. Českí vodiči minú každý mesiac na prevádzku vozidla až 1 144 eur, čo ich zaradilo na koniec prvej päťky krajín s najvyššími nákladmi.
### Zodpovedajú tieto náklady realite? Áno, ale… Uvedená mesačná čiastka 979 eur vskutku prekvapivá. Ide totiž o priemernú hodnotu pomerne úzko špecifikovanej skupiny automobilov, čo výsledky stavia do nedôveryhodnej pozície. Keď si motoristi na Slovensku kupujú nové auto, obyčajne je to na päť a viac rokov. Mnohí by tiež na zohľadňovaný maximálny nájazd 30 000 km za štyri roky nazerali kriticky ako na nerealisticky nízky. **To je totiž iba 625 kilometrov mesačne**, čo zodpovedá dojazdu na jednu plnú nádrž benzínového alebo naftového automobilu. Navyše, keďže ide o priemerné náklady a nie hodnotu, ktorá by zodpovedala nákladom väčšiny motoristov. Napríklad: ak sú náklady štyroch motoristov na vozidlo 200 eur mesačne a piateho 1500 eur mesačne, ich priemer bude 460 eur, teda viac ako dvojnásobok nákladov väčšiny motoristov. Uvedené zistené náklady, pochopiteľne, nahrávajú spoločnostiam, ako je LeasePlan, ktoré ponúkajú alternatívu k vlastníctvu automobilu, kedy sa celkové mesačné náklady zhŕňajú do jednej faktúry a spravidla podliezajú uvedenú zistenú výšku mesačných nákladov takmer tisíc eur. Výhodné je to predovšetkým pre firmy, ktoré si autá prenajímajú podobne ako službu a šetria si tak cashflow. Ako vlastník nového vozidla zn. Hyundai môžem potvrdiť, že moje mesačné náklady na vozidlo nedosahujú ani polovicu uvedenej „odhalenej“ sumy pre Slovensko, pritom za vozidlo každý mesiac platím aj mesačnú splátku za financovanie jeho kúpy a všetky štandardné náklady, vrátane havarijného poistenia a nemalých nákladov na palivo. Práve náklady na benzín sa ukázali v uplynulých mesiacoch ako väčšinové, to s ohľadom na nedávny prudký rast cien palív.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.