Nové evidenčné čísla prídu už v januári. Štát na nich ušetrí milióny eur. Kto ich bude vyrábať?

Od 1.1.2023 sa na našich cestách začnú objavovať autá s novým dizajnom evidenčných čísel. Kto sa postará o ich výrobu a koľko to bude stáť?
Vydané  Text: 

Od 1. januára 2023 vstupuje do platnosti viacero noviniek, ktoré sa istým spôsobom týkajú všetkých motoristov. Okrem toho, že sa zavádza nový skúškový proces v autoškolách, mení sa aj zákon o tabuľkách s evidenčnými číslami vozidiel. Po novom bude **tabuľka s evidenčným číslom viazaná na vozidlo** a bude možné ju **prenášať z auta na auto**. Zásadnejšou novinkou sú však zmeny v dizajne samotných evidenčných čísel.

Od 1. januára prídu veľké zmeny v prideľovaní evidenčných čísel. Mnohé sa zjednoduší a odpadnú aj niektoré poplatky. Dočkáme sa konečne aj nového štýlu TEČ?

Zmeny v prideľovaní TEČ a v ich tvare prídu do platnosti už o pár mesiacov. Novela zákona a prináša viaceré kľúčové novinky a zmiernenie nenávidenej byrokracie.

### O výrobu sa postará štát **Výrobu nových tabuliek s evidenčným číslom (TEČ) bude po novom zastrešovať štátna akciová spoločnosť Automobilové opravovne Ministerstva vnútra**. Od januára 2023 príde k spusteniu výroby nových TEČ, ktorá bude prebiehať **v zrekonštruovaných priestoroch štátnej akciovky v Banskej Bystrici**. Výhodou prenesenia zodpovednosti za výrobu na Automobilové opravovne Ministerstva vnútra je **finančná úspora, ktorá bude predstavovať až 25% oproti pôvodnej cene**. Za štyri roky by tak **štát mohol ušetriť až 4,8 milióna eur**. Taktiež štát získa aj dohľad nad samotným výrobným procesom a riadením spojeným s výrobou nových TEČ. Rezort vnútra podľa [TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/mv-tabulky-s-ec-od-statnej-firmy-ma/678766-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch) situáciu komentoval nasledovne: „*Technológia automatizovanej výroby tabuliek s evidenčným číslom je otestovaná a výrobný personál zaškolený. Opravovne vytvorili vo výrobe šesť pracovných miest na trvalý pracovný pomer.*“ Príprava výroby sa skladala s procesnej, materiálovej, technickej, dizajnovej a IT časti. Priestory novej výrobnej linky by mali byť pripravené k užívaniu najneskôr 15. decembra 2022.

Klasické testy v autoškole končia! Od nového roka prídu rozsiahle zmeny a skúšky budú ťažšie.

Slovensko je jednou z posledných krajín Európskej únie, kde sa záverečný teoretický test v autoškole robí stále papierovou formou. Od januára tomu bude koniec. Pripravte sa aj na zmeny v otázkach a v ich bodovaní.

### Návratnosť investície je päť rokov **Celkovo štát investoval do výroby vlastných TEČ približne dva milióny**. Ministerstvo vnútra predpovedá návratnosť investície v horizonte najbližších piatich rokov. Výhodou výroby vlastných tabuliek s evidenčným číslom je aj **zhodnotenie majetku štátnej akciovky**, ktorá je platiteľom dane zo zisku právnických osôb. O výrobu a distribúciu TEČ sa v minulosti starali prevažne súkromné firmy. Koncom minulého roka rezort vnútra uzavrel rámcovú zmluvu s českou spoločnosťou SPM Security Paper Mill. Do roku 2019 bola vlastníkom patentu na dizajn TEČ a dodávateľom firma Turčan Delta.

Polícia od 1. decembra spúšťa novú dopravno-bezpečnostnú akciu. Na koho sa zameria tentokrát?

Polícia v posledný mesiac roka 2022 spúšťa novú dopravno-bezpečnostnú akciu Advent. Chce si ňou posvietiť na všetkých vodičov aj chodcov. Ako dlho potrvá a aký je náš odkaz?

Inzercia

Advertisement

Inzercia




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.