Aktuality

Inovácia, ktorá má zmysel: Bipolárna batéria a turbo pomáhajú znížiť spotrebu paliva

Automobilky sa menia na výrobcov softvéru a batérií

Automobilový priemysel sa pod tlakom zmeny orientácie vývoja a výroby zo spaľovacích pohonov na tie elektrické a všeobecne lokálne bezemisné teší z početných technologických inovácií.

Automobilky za relatívne krátky čas niekoľkých uplynulých rokov našli recepty na bezpečné, spoľahlivé a trvácne trakčné akumulátory, podnietili výrazný rozvoj vývoja elektrických motorov, viac ako kedykoľvek predtým naučili svoje vozidlá pracovať s energiou efektívnejšie a zodpovednejšie.

To, že sme schopní na jedno nabitie akumulátora prejsť aj 400 kilometrov, je z technologického hľadiska úžasný výsledok práce ako hardvérových, tak softvérových špecialistov.

Vývoj akumulátorov má ale zmysel nielen pre elektromobily, ale aj pre automobily, ktoré elektrický pohon kombinujú s tým spaľovacím. Spravidla ide o plug-in hybridy a hybridy, ktoré obsahujú neveľkú batériu schopnú poháňať elektrický motor (alebo motory) automobilu počas nieľkokých kilometrov. Napríklad plug-in hybridy značky Mercedes-Benz sú dnes schopné prejsť len s elektrickými motormi viac ako 100 kilometrov, čo je hodnota, ktorú v reálnych podmienkach nie tak dávno dosahovali mestské elektromobily, napríklad Mercedes-Benz B250e.

Za jednu z významnejších inovácií sa aktuálne považuje integrovanie bipolárnej nikel-metal hydridovej (NiMH) batérie v esúvečkach Lexus RX 350h a RX 500h:

Lexus RX 500 h F Sport Copper
Lexus RX 500 h F Sport Copper

Nová batéria bola navrhnutá tak, aby zabezpečila najlepšie jazdné vlastnosti pri zachovaní nízkej spotreby paliva. Jednotlivé články boli nahradené bipolárnymi článkami, pričom na jednej strane kovového kolektora prúdu bola umiestnená katóda a na druhej strane anóda. To znížilo počet dielcov a umožnilo dosiahnutie kompaktnejšej štruktúry.

V porovnaní s batériou v súčasnom RX 450h má nová batéria menší počet článkov (216 namiesto 240), ale dosahuje podobné parametre. Články sú usporiadané v kompaktnejšom integrovanom celku, ktorý nahrádza predchádzajúce trojdielne usporiadanie. Jednoduchšia konštrukcia a väčšia plocha toku elektrického prúdu znamená menší vnútorný odpor batérie.

Lexus RX 350h a 500h s bipolárnou batériou (2023)

Znižuje spotrebu paliva

Výhodou novej bipolárnej nikel-metal batérie je vyššia hustota energie, a tým aj vyšší výkon oproti klasickým batériám, čo prispieva k lepšej dynamike auta. Vďaka jedinečnému dizajnu a menšiemu počtu dielcov má nižšiu hmotnosť a je menej vystavená teplotným zmenám. Táto batéria rýchlejšie dopĺňa energiu a umožňuje vozidlu jazdiť dlhší čas výlučne na elektrickú energiu, čím dosahuje veľmi nízku spotrebu paliva.

Batéria má účinný chladiaci systém a je inštalovaná pod zadnými sedadlami, takže neobmedzuje priestor v kabíne ani v kufri.

Lexus RX 350h a 500h s bipolárnou batériou (2023)

RX 350h a RX 500h s novou batériou

V RX 350h je nikel-metal hydridová batéria súčasťou hybridného systému s 2,5-litrovým motorom. Má kombinovaný výkon 250 k a dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy, čo je porovnateľné so súčasným RX 450h, a to pri nižších emisiách CO₂. Automobil spotrebuje v priemere 6,3 l/100 km paliva a vypúšťa od 142 g/km CO₂.

Lexus RX 350h a 500h s bipolárnou batériou (2023)

RX 500h je v histórii značky Lexus prvý hybrid preplňovaný turbodúchadlom. Pohon variantu RX 500 zabezpečuje úplne nová hybridná architektúra ktorú tvorí 2,4-litrový preplňovaný zážihový motor so šesťstupňovou prevodovkou, integrovaný predný motor a jednotka riadenia výkonu, hybridný akumulátor a kompaktná zadná e-náprava s výkonom 80 kW. Lexus RX 500h má výkon až 371 k/273 kW a krútiaci moment 550 Nm a zrýchlenie z nuly na stovku trvá 6,2 sekundy. Priemerná spotreba paliva je od 8 l/100 km.

Bipolárne nikel-metal hydridové batérie pre Lexus RX 350h a RX 500h vyrábajú v závodoch spoločnosti Ishihama a Kyowa.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie