Tak trochu elektrické SUV / Prvá jazda na Nissan X-Trail

Nový dizajn aj podvozok, lepšie asistenčné systémy a konektivita. Štvrtá generácia Nissanu X-Trail sa hlási v Európe. Podobne ako v modeli Qashqai, aj tu je použitá technológia pohonu e-Power, teda niečo medzi hybridom a elektromobilom.
Vydané  Text: 
Tretia generácia Nissanu X-Trail, ktorá prišla na trh v roku 2014, posunula toto pôvodne hranaté SUV viac do sveta crosssoverov. Zaoblené mäkké línie boli veľkou zmenou oproti krabicovým tvarom prvých dvoch generácii, X-Trail si však už od roku 2001 drží pomerne vyrovnanú kvalitu jazdných vlastností a komfortu cestovania. Štvrtá generácia sa odkláňa od vlnitých liniek predchodcu a svojimi ostrými hranami po celej dĺžke auta sa akoby dizajnovo vracia k už spomenutým prvým dvom generáciám.
Verzie s pohonom všetkých kolies boli kedysi v teréne celkom šikovné, a to vďaka možnosti zamknúť centrálny diferenciál pohonu 4 × 4 v pomere 50 : 50. Aj na tieto schopnosti má novinka nadviazať, konkrétne vo vrcholnom modeli s jazykolamným názvom 1.5 e-Power e-4orce. Na zadnej náprave tu pracuje elektromotor s výkonom 100 kW, ktorý zvláda funkciu vektorovania krútiaceho momentu prostredníctvom bleskových zásahov bŕzd, čo trvá len zlomok sekundy. Celkový systémový výkon tejto verzie je tak 157 kW (213 k) a krútiaci moment až 525 Nm. Verzia 1.5 e-Power s pohonom iba prednej nápravy si musí vystačiť so 150 kW (204 k) a najmä s krútiacim momentom iba 330 Nm, je však pri porovnateľnej výbave o 2 400 eur lacnejšia. ### Druhý s e-Power Či už s pohonom jednej alebo oboch náprav, rozloženie pohonného reťazca e-Power je v prípade Nissanu jedinečné. Premiéru malo v modeli Qashqai a ponúka zážitok z elektrickej jazdy bez strachu o dojazd. V skratke: benzínový trojvalec s objemom 1,5 litra, ktorý inak v základnej verzii poháňa spolu s mild-hybridným ústrojenstvom predné kolesá, slúži len ako generátor elektrickej energie a túto sa snaží maximálne efektívne smerovať buď priamo do elektromotorov, alebo priebežne ukladať do akumulátora s kapacitou 2,1 kWh. Takže keď je stav akumulátora príliš nízky, alebo je požiadavka na vyšší výkon elektromotorov, spaľovací agregát s variabilným kompresným pomerom sa naštartuje a prioritne sa snaží v nižších, alebo aj vyšších otáčkach vyrovnať pokles v akumulátore. Znie to trochu komplikovane, ako škrabať sa za pravým uchom ľavou rukou, no počas jazdy je systém veľmi presvedčivý. Benzínový motor väčšinu času sotva počuť, neraz sa odmlčí aj úplne. Keď prichádza stúpanie a treba citeľne zrýchliť, alebo aj pri celkovo dynamickejšom štýle jazdy, elektronika postupne zvyšuje otáčky. Zvukovo to pripomína jazdu s prevodovkou s plynulou zmenou prevodového pomeru, takže mnohým to konštantné vrčanie v určitých otáčkach začne časom liezť na nervy. ### Sedem miest a pohodlie Čo však nikomu neliezlo počas prvých jazdných dojmov na nervy, bol podvozok. Oproti predchodcovi je v každom smere lepší. Okrem vyváženého odpruženia poteší aj veľmi dobrým držaním stopy v zákrutách, nedosahuje však takú mieru agility ako napríklad Škoda Enyaq. Pre maximálny zážitok z komfortu odporúčame zvoliť si špičkový stupeň výbavy Tekna+ s pohodlnými športovými sedadlami potiahnutými prešívanou kožou.
V druhom rade, ktorého dvere sa otvárajú do takmer pravého uhla, sa sedí na trochu krátkych a tvrdo vyplnených sedákoch výrazne menej pohodlne. Ale nikdy nie je tak zle, aby nemohlo byť ešte horšie. Za príplatok 1 200 prípadne 800 € podľa stupňa výbavy si do základnej spaľovacej verzie s pohonom predných kolies alebo do e-Power s pohonom všetkých kolies môžete doobjednať tretí rad sedadiel. Dozadu sa lezie len s veľkou námahou, hoci je druhý rad posuvný v rozsahu 22 cm. Nissan v tlačovej správe rozhodne neklamal, keď napísal, že tieto miesta sú len pre ľudí s výškou do 160 cm.
Batožinový priestor má veľkorysý objem 575 litrov, od stredného stupňa výbavy je druhý rad sedadiel posuvný a delený v pomere 40 : 20 : 40
Praktický odkladací priestor pod lakťovou opierkou je dobre prístupný aj zozadu, klimatizácia môže byť až trojzónová.
Z pohľadu asistenčných systémov a konektivity je na palube všetko, čo Nissan aktuálne dokáže ponúknuť, teraz už aj s podporou príkazov pre Google Assistant a Amazon Alexa, ktorými môžete ovládať na diaľku svoju smart domácnosť. Citeľne lepší je tiež dojem z kvality spracovania, čo má pri pohľade do cenníka svoje opodstatnenie. Základná cenníková cena bola stanovená na 32 990 €, čo je citeľne viac než pri predchodcovi. Top verzia s dvoma elektromotormi stojí 50 509 €, a to bez šiesteho a siedmeho sedadla.
V oblasti komfortu a jazdných vlastností urobil X-Trail citeľný krok vpred. Známe cnosti ako všestrannosť a prijemné každodenné jazdenie pritom zostali zachované. Pri porovnaní cien verzií e-Power s inými elektromobilmi či plug-in hybridmi treba mať na pamäti, že Nissan nespadá do tejto, v mnohých krajinách stále štátom dotovanej, skupiny.
V čisto elektrickom režime prejde Nissan iba pár kilometrov.
Tabuľka s technickými údajmi Nissan X-Trail (2023)








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.