Štátom došla trpezlivosť! Proti zákazu spaľovacích áut sa spojilo už 6 krajín, poznáme aj stanovisko Slovenska

Boj o spaľovacie motory ešte nekončí!
Vydané  Text: 
Taliansko, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko chcú európsky zákaz predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035 posunúť o ďalších päť rokov, uvádza sa v dokumente získanom agentúrou Reuters. Návrh zákazu predaja spaľovacích vozidiel je podľa Európskej únie kľúčový pri riešení rastúcich emisií z dopravy. Okrem toho má zákaz podporiť prechod na elektrické vozidlá, ktoré by **podľa Bruselu pomohli do roku 2030 znížiť emisie skleníkových plynov o 55 % v porovnaní s úrovňou z roku 1990.** Po schválení v parlamente sa onedlho budú k téme musieť vyjadriť aj jednotlivé krajiny v Rade. Na to, aby legislatíva nadobudla platnosť, musí návrh odsúhlasiť nielen parlament, ale aj jednotliví ministri z členských krajín Európskej únie. Pri tomto kroku však komisia narazila na prekážku v podobe krajín, ktoré nesúhlasia so zákazom spaľovacích motorov od roku 2035. **Taliansko, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko požadujú, aby sa emisie osobných áut do roku 2035 znížili o 90 %, pričom samotný zákaz predaja spaľovacích motorov by sa posunul na rok 2040.** Ešte benevolentnejšie ciele predstavili pre ľahké úžitkové vozidlá. Tým by stačilo dosiahnuť 80 % zníženie CO2 do roku 2035 a 100 % do roku 2040.
*“Je potrebné stanoviť primerané a prispôsobené prechodné obdobia,“* uvádza sa v dokumente s odkazom na potrebu rozšírenia nabíjacej infraštruktúry. Bulharský predstaviteľ, ktorý si neželal byť menovaný, uviedol, že **klimatické politiky musia zohľadňovať ekonomické a sociálne faktory,** ako sú „významné rozdiely“ v kúpnej sile medzi krajinami EÚ. A vyzerá to tak, že k spomínaným krajinám sa nakoniec pripojí aj Nemecko. Počas vystúpenia na podujatí organizovanom nemeckou priemyselnou asociáciou minister financií Christian Lindner oznámil, že naďalej bude existovať miesto pre spaľovacie motory. **Zákaz označil za nesprávny a prehlásil, že nemecká vláda nebude súhlasiť s touto európskou legislatívou.** **Brusel však naďalej tvrdí, že dátum 2035 je kľúčový,** pretože priemerná životnosť nových áut je 15 rokov – takže neskorší zákaz by zabránil EÚ dosiahnuť čisté nulové emisie do roku 2050, čo by podľa vedcov z globálneho hľadiska odvrátilo katastrofálnu zmenu klímy.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.