Ľudia začínajú nahlasovať autá, ktoré stoja na parkovisku so zapnutým motorom! Udavači za to môžu získať finančnú odmenu

Obyvatelia New Yorku si takto môžu slušne privyrobiť.
Vydané Text: 
Od roku 2019 platí v americkom New Yorku program „Citizens Air Complaint“, ktorého cieľom je ochrana životného prostredia a obmedzenie emisií z motorových vozidiel. Od jeho schválenia rozdali tamojšie zložky pokuty vo výške 2,3 milióna dolárov. Štvrtina z tejto sumy sa však vrátila priamo do peňaženky Newyorčanov, ktorí incident nahlásili, pričom veľká časť z tejto sumy bola pripísaná jedinej osobe. Donald Blair v Brooklyne **odchytáva kamióny a autobusy stojace na voľnobehu. Za každý oznam môže obyvateľ získať časť peňazí z udelenej pokuty späť do vlastného vrecka.** Do dnešného dňa týmto spôsobom získal od štátu bonus 55 000 dolárov a ďalších 70 000 dolárov je na ceste. **Celkovo sa mu cez program nahlasovania stojacich vozidiel podarilo zarobiť 125 000 dolárov (115 000 eur).** Mnohým sa odchytávanie stojacich áut oplatí robiť aj na plný úväzok. **Výška odmeny presahuje 87 dolárov (80 eur), čo je ekvivalent ¼ výšky pokuty, ktorú museli uhradiť majitelia nahlásených vozidiel.** Podmienkou je, aby vozidlo stálo na mieste so zapnutým motorom dlhšie ako 3 minúty. V prípade, že auto stojí v školskej zóne, stačí predložiť minútu záznamu vozidla so zapnutým motorom. V správe NBC sa uvádza, že najviac pokút vo výške 250 000 dolárov získali dodávky Amazonu, na druhom mieste je UPS so 70 000 dolármi, zatiaľ čo FedEx je na tesnom treťom mieste so 60 000 dolármi. Všetky tri spoločnosti uviedli, že už pracujú na zaplatení týchto pokút mestu New York. ### VYPÍNANIE MOTORA NA SLOVENSKU Na Slovensku zatiaľ nie je v platnosti nariadenie, na základe ktorého by ste po zaparkovaní na parkovisku alebo aj popri ceste mali povinnosť hneď vypínať motor. Teda **počas státia na parkovisku alebo na/popri verejnej komunikácii nemusíte hneď vypínať motor, najmä ak jeho chod má zmysel.** Podľa rovnakého zákona §4 Povinnosti vodiča ods. 2 n) však platí, že **vodič nesmie (…) obťažovať ostatných účastníkov cestnej premávky ani iné osoby najmä nadmerným hlukom, prachom, znečisťovaním ovzdušia, rozstrekovaním kaluží, blata alebo zbytočným ponechaním motora stojaceho vozidla v chode.** Je to sporne interpretovateľné znenie zákona, pretože ak máte napríklad zapnutú klimatizáciu či vykurovanie, má zmysel mať motor naštartovaný a teda sa nejedná o „zbytočné ponechanie motora v chode“. Navyše sa uvádza, že ako vodič nesmiete týmto zapnutým motorom obťažovať iných účastníkov cestnej premávky a iné osoby – a to je ďalšia sporná formulácia zákona, pretože je takto rôzne interpretovateľný. Teda z uvedeného vyplýva, že nesmiete zbytočne ponechávať motor v chode – ak na to ale zmysel je, ostávate v práve aj s naštartovaným motorom. Ako sa na to ale bude pozerať službukonajúci policajt, je na ňom a na tom, ako si viete obhájiť zmysel zapnutého motora. **Môže vás pokutovať sumou 30 eur.**




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.