Autá so systémom bezkľúčového odomykania sú podľa nemeckého autoklubu ADAC ľahkou korisťou. Otestoval 482 áut s bezkľúčovým systémom, skúškou prešlo iba 21 z nich!
### Komfort namiesto bezpečnosti? Presne tak
Nemecký autoklub ADAC koncom minulého roka realizoval **test bezpečnosti nových vozidiel** a ich ochranu pred pokusom o krádež. Vyskúšal tak **jednu z najväčších slabín moderných áut**, takzvaný **bezkľúčový vstup** (keyless). Výhody bezkľúčového vstupu a štartu sú nespochybniteľné, zvyšujú komfort, ale obyčajne sú výhodné aj pre zlodejov áut. Pre nich sú, údajne, autá s bezkľúčovým vstupom a štartom ľahkou korisťou, **stačí im technika v hodnote len sto eur!**
Technológie bezkľúčového vstupu však automobilky priebežne vylepšujú a v aktuálnej generácii už nie je dôvod na pochybnosti, ak si zadovážite správnu značku auta.
ADAC otestoval dovedna 482 áut a štyri motocykle a je **škandál**, že sa **nepodarilo prelomiť zámky iba 21 z nich**.
Keď sa takýto test [realizoval v roku 2020](https://www.autoviny.sk/reportaze/121545/chcete-nove-auto-ktore-zlodeji-neukradnu-vw-golf-8-exceloval-v-testoch-bezpecnosti-adac), výsledky boli značne horšie, spomedzi 360 kusov automobilov špecialisti z ADACu neprelomili bezpečnosť iba šiestich. Päť bolo prémiových vozidiel a iba jedno z áut bolo „ľudové“ – práve Volkswagen Golf 8. Ten mal dobré výsledky tento rok tiež, rovnako ako ďalšie modely a značky z koncernu Volkswagen.
> Štúdia ADAC dokazuje, že autá a motocykle s komfortným uzamykacím systémom „Keyless“ sa zvyčajne dajú ukradnúť oveľa ľahšie ako vozidlá s bežným kľúčom na diaľkové ovládanie.
Snímka z videa autoklubu ADAC. Ilustračný záber odhaľuje spôsob, akým zlodeji áut môžu vniknúť do automobilu so systémom bezkľúčového odomykania a prípadne naštartovať motor.
**Veľká bezpečnostná medzera** v komfortných kľúčoch, známych ako bezkľúčové systémy, značne uľahčuje prácu zlodejov: Stačí sa priblížiť ku kľúču od auta alebo motorky s malým zariadením a k dverám auta alebo motocykla pomocou druhého zariadenia. Dosahy signálov sú takto „predĺžené“ na stovky metrov a auto sa dá otvoriť, rovnako ako zámky riadidiel na motocykloch. Funguje to aj vtedy, keď je kľúč v dome alebo keď sa majiteľ nachádza v pivnici s kľúčom vo vrecku nohavíc, upozorňuje ADAC.
Problémom je tiež skutočnosť, že **takmer všetky vozidlá sa pritom dajú aj naštartovať a jazdiť!** Proti neoprávnenému štartu sú podľa výsledkov zabezpečené iba modely vozidiel, ktoré nemali vo výbave aj bezkľúčový štart a napríklad Mazda CX-30, nový Nissan Qashqai či Renaulty Arkana, Captur, Clio a Kangoo.
Podľa odborníkov ADAC si obe zariadenia potrebné k odcudzeniu vozidla môžete postaviť sami s minimálnou námahou. Komponenty v hodnote asi iba 100 eur sú dostupné v každom obchode s elektronikou.
V celej veci zohráva kľúčovú úlohu nedostatok prakticky všetkých nových áut so systémom bezkľúčového štartovania: **akonáhle motor nabehne, zvyčajne zostane v prevádzke kým je v nádrži palivo**, a to aj bez kľúča. Ak zlodej natankuje s naštartovaným motorom, prípadne deaktivuje systém Auto Start-Stop, môže s ukradnutým vozidlom teoreticky prejsť aj naprieč celou Európou.
Majitelia ukradnutých vozidiel sa tiež vystavujú riziku, že sa stanú obeťou druhýkrát: ak sa zlodejovi zastaví motor ukradnutého auta alebo motocykla, nemôže ho znova naštartovať kvôli chýbajúcemu kľúču. Ak vozidlo nechá na mieste a to sa následne nájde, nebude vykazovať žiadne známky vlámania alebo inej krádeže. To môže viesť k podozreniu, že majiteľ krádež len fingoval, aby sa dopustil poistného podvodu.
ADAC preto vyzýva výrobcov automobilov a motocyklov, aby systematicky zabezpečovali všetku elektroniku vozidiel spôsobom, ktorý je dlhodobo štandardom v iných IT oblastiach (ideálne certifikovaný podľa Common Criteria). Vozidlá s bezkľúčovým uzamykacím systémom nesmú byť oveľa jednoduchšie na ukradnutie ako ich verzie s bežným kľúčom na diaľkové ovládanie. ADAC tiež upozorňuje na to, že musí existovať aj náprava pre už existujúcich majiteľov dotknutých vozidiel.
### Ktoré vozidlá majú bezpečný bezkľúčový systém?
Kompletné výsledky testu z dielne autoklubu ADAC nájdete [v tomto PDF dokumente](https://assets.adac.de/image/upload/v1636636933/ADAC-eV/KOR/Text/PDF/486_vom_ADAC_untersuchte_Fahrzeuge_rzockz.pdf).
Toto sú autá, ktorých bezpečnosť bola dosť vysoká na to, aby sa ich aj s bezkľúčovým odomykaním (a/alebo štartovaním) špecialistom z ADAC nepodarilo odcudziť:
* Audi A3 (7/2020)
* A5 40 g-tron (6/2019)
* Jaguar E-Pace D180S AWD (9/2018)
* Jaguar -Pace (4/2018)
* Land Rover Defender (9/2021)
* Land Rover Discovery (3/2018)
* Land Rover Range Rover (2/2018)
* Land Rover Range Rover (5/2019)
* Mercedes-Benz S 500 (11/2020)
* SEAT Leon (2/2020)
* SEAT Leon (4/2021)
* Škoda Enyaq iV (3/2021)
* Škoda Octavia (8/2020)
* Škoda Octavia (9/2020)
* Volkswagen Caddy (12/2020)
* Volkswagen Golf 8 (11/2019)
* Volkswagen Golf (7/2020)
* Volkswagen Golf 8 Variant (10/2020)
* Volkswagen Golf 8 (2/2021)
* Volkswagen ID.3 (7/2020)
* Volkswagen ID.4 GTX (7/2021)
Celkom prirodzene z testu vyplýva, že vozidlá, ktoré sa nedali ilegálne odomknúť, sa nedali ani naštartovať.
### Odporúčania pre spotrebiteľa
Ako kupujúci by ste si objednávku vozidla s voliteľným „bezkľúčovým“ systémom mali dôkladne zvážiť, nabáda ADAC.
V prípade pochybností zaistite vozidlo dodatočnou ochranou proti krádeži. Zaparkujte vozidlo cez noc v uzamknutom priestore, napríklad garáži, a vo vnútri budov nenechávajte kľúč s diaľkovým ovládaním v blízkosti vonkajších dverí a okien.
Máloktoré auto nepotrebuje predstavenie tak ako práve Volkswagen Golf. S veľkou popularitou a so silným imidžom však prichádza aj obrovský tlak na úspech. Nový Golf je teda v mnohých oblastiach lepší, ako predtým. Ale nájde sa aj priestor na ďalšie zlepšenia.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Doplatková funkcia nových áut ich umožňuje odomknúť komukoľvek. Nemci odhalili vážnu chybu automobiliek
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.