Aktuality

Doplatková funkcia nových áut ich umožňuje odomknúť komukoľvek. Nemci odhalili vážnu chybu automobiliek

Moderné autá s bezkľúčovým systémom sú pre zlodejov ľahkou korisťou, stačím im technika za sto eur a niekoľko sekúnd, vyplýva z testov ADACu. Fotografia je ilustračná

Komfort namiesto bezpečnosti? Presne tak

Nemecký autoklub ADAC koncom minulého roka realizoval test bezpečnosti nových vozidiel a ich ochranu pred pokusom o krádež. Vyskúšal tak jednu z najväčších slabín moderných áut, takzvaný bezkľúčový vstup (keyless). Výhody bezkľúčového vstupu a štartu sú nespochybniteľné, zvyšujú komfort, ale obyčajne sú výhodné aj pre zlodejov áut. Pre nich sú, údajne, autá s bezkľúčovým vstupom a štartom ľahkou korisťou, stačí im technika v hodnote len sto eur!

Technológie bezkľúčového vstupu však automobilky priebežne vylepšujú a v aktuálnej generácii už nie je dôvod na pochybnosti, ak si zadovážite správnu značku auta.

ADAC otestoval dovedna 482 áut a štyri motocykle a je škandál, že sa nepodarilo prelomiť zámky iba 21 z nich.

Keď sa takýto test realizoval v roku 2020, výsledky boli značne horšie, spomedzi 360 kusov automobilov špecialisti z ADACu neprelomili bezpečnosť iba šiestich. Päť bolo prémiových vozidiel a iba jedno z áut bolo „ľudové“ - práve Volkswagen Golf 8. Ten mal dobré výsledky tento rok tiež, rovnako ako ďalšie modely a značky z koncernu Volkswagen.

Štúdia ADAC dokazuje, že autá a motocykle s komfortným uzamykacím systémom „Keyless“ sa zvyčajne dajú ukradnúť oveľa ľahšie ako vozidlá s bežným kľúčom na diaľkové ovládanie.

Snímka z videa autoklubu ADAC. Ilustračný záber odhaľuje spôsob, akým zlodeji áut môžu vniknúť do automobilu so systémom bezkľúčového odomykania a prípadne naštartovať motor.
Zdroj: ADAC

Veľká bezpečnostná medzera v komfortných kľúčoch, známych ako bezkľúčové systémy, značne uľahčuje prácu zlodejov: Stačí sa priblížiť ku kľúču od auta alebo motorky s malým zariadením a k dverám auta alebo motocykla pomocou druhého zariadenia. Dosahy signálov sú takto „predĺžené“ na stovky metrov a auto sa dá otvoriť, rovnako ako zámky riadidiel na motocykloch. Funguje to aj vtedy, keď je kľúč v dome alebo keď sa majiteľ nachádza v pivnici s kľúčom vo vrecku nohavíc, upozorňuje ADAC.

Problémom je tiež skutočnosť, že takmer všetky vozidlá sa pritom dajú aj naštartovať a jazdiť! Proti neoprávnenému štartu sú podľa výsledkov zabezpečené iba modely vozidiel, ktoré nemali vo výbave aj bezkľúčový štart a napríklad Mazda CX-30, nový Nissan Qashqai či Renaulty Arkana, Captur, Clio a Kangoo.

Podľa odborníkov ADAC si obe zariadenia potrebné k odcudzeniu vozidla môžete postaviť sami s minimálnou námahou. Komponenty v hodnote asi iba 100 eur sú dostupné v každom obchode s elektronikou.

V celej veci zohráva kľúčovú úlohu nedostatok prakticky všetkých nových áut so systémom bezkľúčového štartovania: akonáhle motor nabehne, zvyčajne zostane v prevádzke kým je v nádrži palivo, a to aj bez kľúča. Ak zlodej natankuje s naštartovaným motorom, prípadne deaktivuje systém Auto Start-Stop, môže s ukradnutým vozidlom teoreticky prejsť aj naprieč celou Európou.

Majitelia ukradnutých vozidiel sa tiež vystavujú riziku, že sa stanú obeťou druhýkrát: ak sa zlodejovi zastaví motor ukradnutého auta alebo motocykla, nemôže ho znova naštartovať kvôli chýbajúcemu kľúču. Ak vozidlo nechá na mieste a to sa následne nájde, nebude vykazovať žiadne známky vlámania alebo inej krádeže. To môže viesť k podozreniu, že majiteľ krádež len fingoval, aby sa dopustil poistného podvodu.

ADAC preto vyzýva výrobcov automobilov a motocyklov, aby systematicky zabezpečovali všetku elektroniku vozidiel spôsobom, ktorý je dlhodobo štandardom v iných IT oblastiach (ideálne certifikovaný podľa Common Criteria). Vozidlá s bezkľúčovým uzamykacím systémom nesmú byť oveľa jednoduchšie na ukradnutie ako ich verzie s bežným kľúčom na diaľkové ovládanie. ADAC tiež upozorňuje na to, že musí existovať aj náprava pre už existujúcich majiteľov dotknutých vozidiel.

Ktoré vozidlá majú bezpečný bezkľúčový systém?

Kompletné výsledky testu z dielne autoklubu ADAC nájdete v tomto PDF dokumente.

Toto sú autá, ktorých bezpečnosť bola dosť vysoká na to, aby sa ich aj s bezkľúčovým odomykaním (a/alebo štartovaním) špecialistom z ADAC nepodarilo odcudziť:

  • Audi A3 (7/2020)
  • A5 40 g-tron (6/2019)
  • Jaguar E-Pace D180S AWD (9/2018)
  • Jaguar -Pace (4/2018)
  • Land Rover Defender (9/2021)
  • Land Rover Discovery (3/2018)
  • Land Rover Range Rover (2/2018)
  • Land Rover Range Rover (5/2019)
  • Mercedes-Benz S 500 (11/2020)
  • SEAT Leon (2/2020)
  • SEAT Leon (4/2021)
  • Škoda Enyaq iV (3/2021)
  • Škoda Octavia (8/2020)
  • Škoda Octavia (9/2020)
  • Volkswagen Caddy (12/2020)
  • Volkswagen Golf 8 (11/2019)
  • Volkswagen Golf (7/2020)
  • Volkswagen Golf 8 Variant (10/2020)
  • Volkswagen Golf 8 (2/2021)
  • Volkswagen ID.3 (7/2020)
  • Volkswagen ID.4 GTX (7/2021)

Celkom prirodzene z testu vyplýva, že vozidlá, ktoré sa nedali ilegálne odomknúť, sa nedali ani naštartovať.

Odporúčania pre spotrebiteľa

Ako kupujúci by ste si objednávku vozidla s voliteľným „bezkľúčovým“ systémom mali dôkladne zvážiť, nabáda ADAC.

V prípade pochybností zaistite vozidlo dodatočnou ochranou proti krádeži. Zaparkujte vozidlo cez noc v uzamknutom priestore, napríklad garáži, a vo vnútri budov nenechávajte kľúč s diaľkovým ovládaním v blízkosti vonkajších dverí a okien.

Prečítajte si aj:


VW GOLF 1.5 TSI: Porovnali sme manuál s automatom, klasiku s mild-hybridom! Ktorý si vybrať?

Juraj Hrivnák


Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie