Po našich cestách stále jazdia tisícky vrakov! Štatistiky technických kontrol za rok 2021 odhalili smutnú skutočnosť

Spoločnosť dozerajúca na STK zverejnila štatistiku technických kontrol za rok 2021. Odhalila, že po našich cestách stále jazdí veľké množstvo vrakov.
Vydané  Text: 
Štatistiky technických kontrol za minulý rok priniesli veľmi zaujímavé čísla. Samotnej technickej kontrole sme sa venovali v článku, ktorý je aktuálne dostupný vo [februárovom čísle magazínu Auto motor a šport](https://www.autoviny.sk/novinky/123295/nedajte-sa-po-nehode-obrat-o-peniaze-februarovy-auto-motor-a-sport-je-v-predaji-s-mnozstvom-novych-tem-a-testov). Teraz sa pozrieme na to, koľko áut sa za minulý rok zúčastnilo technickej kontroly a čo sú najčastejšie problémy, pre ktoré vozidlo štátnou technickou skúškou neprejde. ### Historicky najlepší rok V prvom rade je dôležité povedať, že rok 2021 bol z hľadiska vykonaných technických kontrol na Slovenku historicky najsilnejším. **Celkovo bolo vykonaných až 1 496 618 kontrol z čoho 1 284 514 malo status pravidelnej**. Oproti roku 2020, ktorý bol výrazne poznačený pandémiou COVID-19, je to nárast o 3,95 %. Zároveň je to o 2,03 % viac, ako doterajší rekord z roku 2019 (1 466 824 vykonaných technických kontrol). Počas minulého roka našťastie nedošlo k plošnému zatvoreniu staníc technických kontrol (STK) tak, ako to bolo v roku 2020. Aj tento faktor teda výrazným spôsobom prispel k daným číslam. Mierny pokles technických kontrol eviduje [TESTEK](https://testek.sk/?lang=sk&menuid=254) len v čase predvianočného lockdownu, ktorý obmedzil mobilitu obyvateľstva.
### Výsledky sú stále zlé Poďme ale k samotným výsledkom technických kontrol. **Z celkového množstva pravidelných skúšok bolo úspešných 1 114 749**. Ide teda o 86,78 % podiel. **Hodnotenie „Dočasne spôsobilé“ dostalo až 148 569 vozidiel**, čo predstavuje 11,57 %. **Do kategórie „Nespôsobilé na premávku“ spadá až 21 196 áut, čo predstavuje 1,65 % zo všetkých pravidelných skúšok**. Medziročne je však menej technicky nespôsobilých áut o 520 kusov. **Napriek tomu sú tieto čísla stále ešte pomerne vysoké. Na druhú stranu sme však na tom pomerne dobre v porovnaní so zvyškom Európy. Za rok 2019 dosahoval podiel neúspešných technických kontrol, ktoré sú postavené na rovnakých testovacích princípoch v Estónsku 15 %, v Nemecku, odkiaľ sa na náš trh dováža veľké množstvo áut, až 21%. Najhoršie sa pritom v roku 2019 darilo autám v Lotyšsku, kde až 40 % zo všetkých hodnotených vozidiel bolo neúspešných.** Oproti tomu, najlepšie sa darilo vodičom v Česku (8 %) alebo v Poľsku (2 %). ### Najčastejším problémom sú brzdy **Najčastejším problémom nezvládnutej technickej kontroly z hľadiska vozidiel spadajúcich do kategórie L, M1, N1 a O2 bola [podľa štatistík TESTEK](https://testek.sk/PDF/TK_statistiky_2021.pdf) za rok 2021 brzdná sústava**. Išlo až o 51,61 % všetkých prípadov. **V obrovskom závese sú na druhom mieste problémy osvetlenia a odrazového a elektrického zariadenia** v 26,28 % prípadov. **Nasledujú problémy na podvozku a jeho príslušenstve** v 7,58 % prípadov. Hodnotenie ostatných chýb si môžete pozrieť v tabuľke nižšie.
**Okrem počtu vykonaných technických kontrol sa zvýšil aj počet [STK](https://booking.dekra.sk/stk/objednat-sa-na-stk)**. Koncom roka 2019 ich bolo na Slovensku 152. V roku 2020 sa ich počet zaokrúhlil na 160 a k 31.12.2021 ich bolo celkovo 174. Medziročne sa ich počet teda zvýšil o 8,75 %. S nárastom samotných staníc technickej kontroly súvisí aj nárast vyškolených technikov. V minulom roku ich bolo až 1 100, čo je oproti roku 2020 nárast o 143. Z celkového množstva vykonaných kontrol teda na jedného technika v roku 2021 pripadalo až 1 360,56 skúšok. Toto číslo je aj vďaka zvyšujúcemu sa počtu samotných technikov oproti roku 2020 nižšie o 143,83. Ak sa pozrieme na dáta za jednotlivé STK, tak vidíme, že na jednu stanicu v roku 2021 pripadalo 8601,25 kontrol, čo je opäť oproti roku 2020 pokles o 396,89. No a na záver uvedieme ešte jeden údaj. V priemere pripadá na jednu stanicu technickej kontroly 6,32 technikov, čo je medziročný nárast o 0,34.

Bojíte sa viac technickej kontroly alebo zubára? Zisťovali sme pre vás, čo robiť, aby vám EK a TK nezasadili K.O.

Pre mnohých vodičov je pravidelná technická a emisná kontrola nočnou morou. Avšak ak sa o svoje auto dobre staráte, strach mať nemusíte. Stačí pritom len tak málo.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.
  • Vyberáme najlepšiu verziu

    Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!