Nové čísla prezrádzajú, že kompaktné SUV Hyundai Tucson zaznamenalo v minulom roku najvýraznejší percentuálny nárast predaja zo všetkých modelov v Európe a skončilo tesne pred Teslou Model 3.
**Predaj Tucsonu vzrástol o 65 percent na 149 786 kusov, čím sa podľa údajov Dataforce umiestnil na 13. mieste v zozname TOP 50 najpredávanejších áut v Európe.** Súčasná generácie bola uvedená na trh koncom roka 2020 a s prehľadom naplnila vysoké očakávania, ktoré Hyundai mal od tohto modelu.
Ďalšie tri kompaktné SUV patrili medzi najväčších medziročných skokanov v TOP 50 na základe percentuálneho nárastu predaja. **Konkrétne išlo o Ford Kuga (+35 percent), Kiu Sportage (+28 percent) a Toyotu RAV4 (+16 percent).**
**Najväčší skokani:**
Model
počet kusov (2021)
medziročný nárast %
1
Hyundai Tucson
149,786
65
2
Tesla Model 3
142,233
62
3
Ford Kuga
106,622
35
4
Kia Sportage
89,126
28
5
VW Up
75,506
27
6
Peugeot 2008
195,283
25
7
Dacia Sandero
198,014
18
8
VW T-Roc
186,459
17
9
Toyota RAV4
106,987
16
10
Toyota Corolla (wagon)
73,463
15
### Golf utrpel
Za prudkým nárastom SUV môžeme hľadať rozhodnutia automobiliek, ktoré počas nedostatku čipov začali uprednostňovať ziskové modely pred klasickými karosárskymi verziami typu hatchback alebo kombi.
*„Mnoho výrobcov automobilov uprednostňuje modely s vyššou maržou, čo môže urýchliť trendy v predaji SUV a elektrických vozidiel,“* povedal Sammy Chan, senior analytik LMC Automotive.
**Jedným z najväčších prepadákov z hľadiska predajov bol Volkswagen Golf.** Koncern musel niekoľkokrát pozastaviť výrobu Golfu vo svojej továrni vo Wolfsburgu, pretože nedostatok čipov bránil normálnej produkcii. Kompaktnému hatchbacku sa však podarilo udržať celkové prvenstvo napriek tomu, že predaj v minulom roku klesol o 27 percent na 205 720 kusov.
### Smutný príbeh Fordu
Najviac zasiahnutým modelom v prvej 50-ke bol však kompaktný hatchback Ford Focus, ktorého predaje klesli o závratných 45 percent a celkovo sa prepadol na 33. miesto. **Nejde však o jediný model s modrým oválom v znaku, ktorý utrpel.** Malý hatchback Ford Fiesta bol podľa údajov Dataforce ďalší s poklesom o 47 percent a umiestnil sa na 43. mieste.
### Aziatom sa darilo
Celkovo čipová kríza a pokračujúce narušenie spôsobené infekciami COVID-19 poškodili európsky automobilový trh, ktorý podľa priemyselného združenia ACEA spľasol o 1,5 percenta na 11,8 milióna. **Nie každý výrobca však zažil celoročný pokles tržieb.** Spoločný podiel Hyundai a sesterskej značky Kia na európskom trhu sa vlani podľa údajov ACEA zvýšil na 8,7 percenta zo 7,0 percenta v roku 2020.
Značka Toyota minulý rok zvýšila svoj podiel na 6,1 percenta z 5,4 percenta v roku 2020 v dôsledku silného dopytu po novom Yarise.
K menej šťastným výrobcom môžeme zaradiť už spomínaný Ford, ktorého 5,4-percentný podiel sa scvrkol na 4,4 percenta. Dôvod na radosť nemá ani Renault Group, ten podľa ACEA klesol o 1 percento v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
O niečo miernejší pokles zaznamenal VW Group, a to konkrétne o 0,6 percentuálneho bodu. Svoju úroveň si udržal Stellantis, ktorý už druhý rok po sebe zaberá približne 20-percentný podiel na trhu.
**Najpredávanejšie modely v Európe:**
Model
počet kusov (2021)
% rozdiel
1
VW Golf
205,720
−27
2
Dacia Sandero
198,014
18
3
Peugeot 208
197,181
−1
4
Renault Clio
196,285
−21
5
Peugeot 2008
195,283
25
6
VW T-Roc
186,459
17
7
Toyota Yaris
184,118
2
8
Opel/Vauxhall Corsa
180,856
−9
9
VW Tiguan
161,308
−8
10
Citroen C3
159,712
7
AUTOVINY.SK » Aktuality » Ďalšia karosárska verzia na odpis? Záujem o hatchbacky v Európe klesá, dôvod však nikoho neprekvapil
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!