Aktuality

„Žiadame obete od nášho obyvateľstva," odkázal Slovákom podpredseda Európskej komisie! S premiérom diskutoval o klimatickej zmene

Na Slovensko pred niekoľkými dňami pricestoval výkonný podpredseda Európskej komisie, Frans Timmermans, ktorý sa zúčastnil diskusií o zelenej transformácii. V rámci svojej návštevy sa stretol s ministrom životného prostredia SR Ján Budajom. Témou ich diskusie boli Európska zelená dohoda, klimatický balík EÚ Fit For 55 a aktivity Ministerstva životného prostredia SR.

Podvečer mal možnosť stretnúť sa za „okrúhlym stolom“ s aktivistami, zástupcami mimovládnych organizácií a ambasádormi klimatického paktu. K hlavnými témam patrili príležitosti a výzvy pre Slovensko, ale aj samotnú Európsku úniu pri plnení klimatických cieľov. Základnou prioritou tohto spoločenstva je transformovať Európu na prvý klimaticky neutrálny kontinent na svete. Hovorilo sa aj o ochrane lesov a biodiverzity, o vzdelávaní a dezinformáciách, ale aj o ochrane kultúrneho dedičstva v kontexte klimatickej zmeny.

Za okrúhly stôl sa však dostali predovšetkým zelení aktivisti zo spolkov a združení ako Klimatická koalícia, Priatelia Zeme, My sme les, Klíma ťa potrebuje či Klimatická iniciatíva. Túto skutočnosť kritizovali viacerí priamo na facebookovom profile Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Diskusia o klíme (2022)
Frans Timmermans, výkonný podpredseda Európskej komisie, pricestoval na Slovensko diskutovať o zelenej transformácii.

Stopka pre staré autá

Návšteva podpredsedu Európskej komisie vrcholila verejnou diskusiou, ktorej sa zúčastnili predseda vlády SR, Eduard Heger, alebo primátor hlavného mesta, Matúš Vallo. V rámci nej bol segment venovaný aj automobilovému priemyslu a elektromobilite, ktorá je podľa zástupcov Európskej komisie nevyhnutná.

Prechod na elektromobilitu „zobral priemysel ako príležitosť na technologické inovácie," uviedol Frans Timmermans počas diskusie na tému automobilovej budúcnosti. Je pravdou, že časť automobilových výrobcov predstavila svoje plány prechodu na elektromobilitu, no tie boli iniciované predovšetkým legislatívnymi zmenami Európskej komisie. Niektorí výrobcovia, ako napríklad Stellantis či Toyota, opakovane upozorňujú na nedostatok času, vysoké náklady a možnú destabilizáciu priemyslu. V tomto ohľade vyjadrenia podpredsedu Európskej komisie nereflektujú názory všetkých výrobcov.

Timmermans priznal, že aj po zákaze predaja spaľovacích automobilov budú na cestách jazdiť spaľovacie vozidlá. Ich cieľom v tomto smere je regulácia, ktorá by z ciest odstránila vozidlá spĺňajúce staršie emisné normy: „Ak by sme sa dokázali zbaviť všetkého, okrem EURO VI, to už by bolo ohromné víťazstvo."

Bez odpovedí

Na tému elektromobility reagovalo aj publikum, ktoré malo na mieste príležitosť predkladať otázky. Študentka medzinárodných vzťahov vyjadrila svoje znepokojenie nad recykláciou batérií a zaujímala sa o plány Európskej únie týkajúce sa ich ďalšieho využitia. Odpoveď na otázku udržateľnosti a recyklácie však od diskutujúcich nedostala.

Táto diskusia bola vysielaná aj online prostredníctvom sociálnych sietí s možnosťou predkladania otázok pre debatujúcich. O jednotlivých otázkach navyše verejnosť hlasovala tak, aby sa do popredia dostali tie najžiadanejšie.

Diskusia o klíme (2022)

Napriek výzvam o zapojenie sa do diskusie zo strany organizátorov nakoniec nedošlo k zodpovedaniu žiadnej z online otázok. Niektoré z nich neboli schválené, tie menej pohodlné boli dokonca odstránené. Verejnosť, ktorá čakala na zodpovedanie otázok takmer 1,5-hodiny, bola usporiadateľmi odignorovaná. Tí nespokojní neskôr požadovali vysvetlenie v komentároch pod príspevkom Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku, no žiadnej relevantnej odpovede sa od organizátorov doteraz nedočkali.

Prečítajte si aj:


Foto: Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie