Značka Škoda dnes oficiálne predstavila svoje prvé európske SUV-kupé. Je ním elektromobil Enyaq iV, ktorý tak dostal druhé karosárske vyhotovenie a prémiový charakter. Zatiaľ nevieme, koľko si budú zákazníci za novinku priplácať, avšak okrem odlišnej karosérie v porovnaní s klasickým SUV dostanú aj ďalšie prvky výbavy navyše, okrem toho bude možné získať Enyaq Coupé iV len od motorizácie, ktorá je v prípade SUV až treťou v poradí.

SUV-kupé bude drahšie, ale aj lepšie vybavené
Čakanie sa skončilo. O tom, že Škoda pripravuje SUV-kupé odvodené od modelu Enyaq iV, vieme už pomerne dlho, ale od automobilky sme sa dočkali zatiaľ iba skíc a niekoľko fotografií z testovania prototypov zverejnili zahraničné motoristické tituly. Dnes sa uvoľnilo informačné embargo a môžeme vám nové SUV-kupé ukázať v detailoch.

Na prvom mieste je vhodné pripomenúť, že Škoda nešla cestou Volkswagenu a svojmu modelu nedala samostatný názov (ID.4 vs. ID.5), takže môžeme skutočne hovoriť len o druhom karosárskom variante. Rozdiely medzi týmito dvomi verziami však budú pomerne podstatné. V prvom rade bude verzia Coupé drahšia, čo vyplýva nielen z novej karosérie, ale aj základnej motorizácie. Spočiatku budú v predaji len verzie RS.

Aký bude mať zmysel priplácať si za vyhotovenie v štýle SUV-kupé? V prvom rade to bude o emocionálnej voľbe, ale vďaka súčiniteľu odporu vzduchu cx 0.234 verzia Enyaq iV 80 dosahuje dojazd až 545 kilometrov.

Straty v batožinovom priestore napokon nie sú tak dramatické, ako by sa niekto mohol domnievať, zákazník príde o 15 litrov v porovnaní so štandardnou karosériou. Batožinový priestor v základnom usporiadaní dosahuje kapacitu 570 litrov (585 litrov v SUV), čo je hodnota nameraná štandardizovanou metódou. Škoda zachovala vysoko praktický potenciál kufra vďaka riešeniam Simply Clever, takže tu nájdete početné úchytky, háčiky, odkladacie priestory a pevné pláto, ktoré môžete celkom odstrániť a položiť na podlahu.

Veľa kompromisov Škoda nerobila ani v priestore na hlavy zadných pasažierov. S mojou výškou 175 centimetrov som mal nad hlavou ešte niekoľko centimetrov miesta, a to aj napriek tomu, že je strecha presklená. Preslenenie je rozsiahle a veľmi pôsobivé, v modeli Enyaq Coupé RS iV je pritom súčasťou základnej výbavy.

Všeobecne môžeme výbavu RS považovať za vrcholovú, pretože v jej cene dostane aj hodnotnejší interiér so športovými akcentmi a logami RS, navyše predná maska je podsvietená - volá sa CRYSTAL FACE. Možno nemá praktické využitie, ale z vizuálneho hľadiska ide o veľmi pútavý prvok a dodáva Enyqu skoro luxusný charakter.
Aj keď Enyaq Coupé iV vyzerá, že je podstatne väčší ako SUV, je to iba optický klam - karoséria narástla iba o pol centimetra.

Motorizácie
Zatiaľ čo Škoda Enyaq iV v tradičnom vyhotovení sa predáva v motorizáciách označených ako 50, 60, 80 a 80x, verzia SUV-kupé bude začínať až na motorizácii 80. Má to svoj zmysel, prémiová karoséria má zapôsobiť aj svojimi vlastnosťami, preto sa 55 a 62 kWh akumulátory do ponuky ani nedostali. Všetky verzie disponujú trakčným akumulátorom s brutto kapacitou 82 kWh (77 kWh netto) a rýchlejším nabíjaním s výkonom 135 kW.
Zaujímavosťou je, že toto rýchlejšie nabíjanie sa automobilke podarilo dosiahnuť softvérovo, z hardvérového hľadiska sa v porovnaní s SUV nič nemenilo. To znamená, že ako softvérové vylepšenie bude rýchlejšie nabíjanie dostupné aj pre už existujúcich majiteľov Škody Enyaq.
- Enyaq Coupé iV 80: Táto verzia ponúkne pohon zadných kolies, maximálny výkon elektrického motora 150 kW a dojazd na úrovni 545 km.
- Enyaq Coupé iV 80x: Táto verzia ponúkne pohon všetkých kolies, maximálny výkon dvoch elektrických motorov je 195 kW.
- Enyaq Coupé iV RS: Vrcholová motorizácia ponúkne dvojmotorový pohon všetkých kolies, max. výkon 220 kW, max. krútiaci moment 450 Nm, max. rýchlosť 180 km/h, akceleráciu z nuly na 100 km/h za 6,5 sekundy.
Zo statickej prezentácie novinky nemožno posúdiť, či a ako automobilka vylepšila riadenie a podvozok v elektrickom RS, preto sa tešíme na prvé jazdy a redakčné testy, ktoré budeme mať možnosť spracovať už snáď za zopár týždňov.

Bude bestsellerom?
Minuloročné výsledky predaja nových automobilov na Slovensku odhalili, že najpredávanejším elektromobilom na Slovensku za rok 2021 je Škoda Enyaq iV. Je to pochopiteľné, značka je u nás silno etablovaná a dôverujú jej aj ľudia, ktorí preferujú elektromobilitu.
Aj keď zatiaľ nevieme, o koľko drahší bude SUV-kupé od klasického SUV, je na mieste predpokladať, že si zopár tisíc eur zákazníci radi priplatia a napokon sa z Enyaq Coupé iV stane nový najpredávanejší elektromobil na našom trhu. Nechajme sa prekvapiť.