Na vodný pohon: BMW iX a BMW i4 sa môžu pochváliť ekológiou ako málokto

Ak sa pri výrobe aj prevádzke elektromobilu používa energia získaná z bezpečných obnoviteľných zdrojov, kritika ich neekologickosti sa dostáva do úzkych.
Vydané  Text: 
#### Voda, vzduch a slnečné svetlo Spoločnosť BMW Group bude čerpať energiu na výrobu nových elektrických modelov BMW iX a BMW i4 v závodoch v mestách Dingolfing a Mníchov iba z regionálnych vodných elektrární, avizovala automobilka ešte začiatkom roka a dnes môže hovoriť o tom, že ďalší krok v dosahovaní čo najlepšej uhlíkovej bilancie má úspešne za sebou. Za týmto účelom sa podpísali dohody so spoločnosťami Stadtwerke München a RWE Supply & Trading na **dodávku elektriny z vodných elektrární** na riekach Isar (pre iX) a Lech (pre i4).
Elektromobil BMW iX a v pozadí vodná elektráreň na rieke Isar, ktorá vyrába elektrickú energiu pre výrobu vozidla.
Spoločnosť BMW Group už dnes využíva vo svojich závodoch po celom svete **zelenú elektrinu**. Napríklad od roku 2013 dodávajú elektrickú energiu potrebnú na výrobu modelu BMW i3 v závode v Lipsku **štyri veterné turbíny**. Medzi mnohé ďalšie príklady patrí aj najnovší závod spoločnosti BMW Group v mexickom San Luis Potosí, kde výroba vo veľkej miere využíva energiu z rozmerných **solárnych panelov**. Energia z obnoviteľných zdrojov slúži aj na výrobu širokej palety komponentov pre elektrické vozidlá v závodoch spoločnosti BMW Group v mestách Landshut, Dingolfing a Berlin. Člen predstavenstva pre výrobu Milan Nedeljković sa v tomto kontexte vyjadril, že automobilka sa na trvalo udržateľný rozvoj pozerá z celkového pohľadu. „Takže okrem samotného znižovania emisií z jazdenia pracujeme aj na výraznom znižovaní uhlíkovej stopy v celom našom výrobnom procese,” povedal Nedeljković. Z tohto dôvodu sa BMW snaží aj o to, aby boli zachovávané emisné štandardy aj dodávateľskom reťazci. **Energetické ciele**, ktoré si stanovila spoločnosť BMW Group, sú nastavené na dlhodobé horizonty. Emisie z výroby každého vozidla poklesli medzi rokmi 2006 až 2019 o viac ako 70 percent. Nedeljković však rozpráva aj o tom, ako vyzerajú plány do budúcna: „Do roku 2030 chceme znížiť emisie CO2 o ďalších 80 percent. To znamená, že oproti roku 2006 sa chceme dostať na úroveň nižšiu ako 10 percent.” Spolu so 100-percentným využívaním zelenej elektrickej energie sa spoločnosť BMW Group od roku 2020 systematicky zameriava na investovanie do zvyšovania energetickej účinnosti — čiastočne aj vďaka využívaniu možností digitalizácie. **Dátoví analytici už pomohli zvýšiť efektívnosť výroby**, a to napríklad predbežnou údržbou strojov ako aj minimalizáciou chybových častí z karosárne. Spolu s **drastickým znižovaním emisií CO2** sa spoločnosť prostredníctvom všetkých relevantných certifikátov zameriava aj na odstraňovanie akýchkoľvek ďalších zvyškových emisií.
BMW i4 eDrive40 (2022)
### Uhlíkovo neutrálne auto už pri kúpe V súčasnosti tak zákazník už pri preberaní nového BMW iX dostáva do rúk auto s neutrálnou uhlíkovou bilanciou. Ak bude čerpať energiu pre elektromotor z obnoviteľných zdrojov alebo si u dodávateľa zaplatí za zelenú elektrinu, fakticky sa z elektromobilu stáva environmentálne bezpečnejšia alternatíva k automobilu s konvenčným spaľovacím motorom, a to predovšetkým kvôli nulovým lokálnym emisiám.

PRVÝ TEST BMW iX xDrive50 za 136-tisíc eur: skvelý podvozok, úplné ticho a ohromný výkon. Takéto majú byť luxusné elektromobily.

Jazdili sme prvé BMW iX (i20) xDrive50 na Slovensku. Toto auto je historickým míľnikom automobilky pre pohon aj koncepciu interiéru.








Pokračujte na ďalší príspevok »