Autobusy v Trnave získajú klimatizáciu, začne fungovať pár mesiacov pred voľbami

Trnavská MHD konečne vstúpi do 21. storočia.
Vydané  Text: 
**Mesto Trnava podpísalo so spoločnosťou Arriva zmluvu na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy.** Prvá súťaž pritom bola vyhlásená ešte začiatkom roka 2019, no v októbri bola zrušená pre [nezáujem uchádzačov.](https://imhd.sk/tt/doc/sk/20170/Mesto-Trnava-vyhlásilo-už-tretiu-súťaž-na-poskytovateľa-služieb-MHD) Ďalší pokus prebehol v júli 2020, no aj v tomto prípade nebol do súťaže predložený minimálny počet ponúk zo strany možných poskytovateľov. Po dlhom trápení sa napokon mestu podarilo predĺžiť pôsobenie spoločnosti [Arriva,](https://arriva.sk/spolocnost-arriva-a-mesto-trnava-podpisali-zmluvu-na-zabezpecenie-mestskej-hromadnej-dopravy/) ktorá **zabezpečí prevádzku autobusov MHD v Trnave až do roku 2031.** Hlavným kritériom pri vyhodnocovaní ponúk bola cena, pričom k ďalším podmienkam patrí zabezpečenie obsluhy 13 liniek v rámci mesta s minimálne 34 nízkopodlažnými autobusmi, ktorých maximálny priemerný vek nepresahuje 10 rokov. Aj z tohto dôvodu pristúpila Arriva k nákupu nových autobusov SOR NB 12 City. Prvých 17 vozidiel bolo zaradených do premávky už v priebehu tohto roka, obmena autobusov však bude kompletná až v roku 2026. Radosť z nových autobusov u obyvateľov však netrvala dlho, **mesto pri nákupe totiž nerátalo s klimatizáciou pre cestujúcich.** Chladenie kabíny pri súčasných letných horúčavách je pritom v iných slovenských mestách aj v zahraničí samozrejmosťou. Obyvateľom Trnavy sa preto pochopiteľne nepáčila predstava, že najbližších 10 rokov by museli znášať vysoké teploty v autobuse, ktorého okná poskytujú nedostatočné vetranie salóne pre cestujúcich. **Kritiku musel znášať aj samotný primátor mesta, Peter Bročka, ktorý dlhodobo bojuje proti individuálnej automobilovej doprave,** no súčasná alternatíva v podobe MHD ponúka obyvateľom pomerne riedku sieť liniek s dlhými intervalmi medzi jednotlivými spojmi, ktorej vozidlá neposkytujú ani základný komfort v podobe klimatizácie.
Stropný ventilátor pripomína autobusy z minulého storočia.
Mesto Trnava pôvodne klimatizáciu jednoznačne odmietalo ako veľmi neefektívnu pri častých zastávkach a otváraní dverí. **Podľa vtedajšieho vysvetlenia radnice by to bola zbytočná finančná záťaž s neadekvátnym výsledkom.** Po tlaku verejnosti nakoniec mesto prisľúbilo otestovanie klimatizácie s možnosťou dodatočného vybavenia autobusov týmto zariadením. **Po mesiacoch mlčania nakoniec mesto pristúpilo ku kúpe klimatizačných jednotiek,** ktorých dodanie a inštaláciu zabezpečí poskytovateľ služieb MHD, spoločnosť Arriva. Cena klimatizačnej jednotky s montážou bola vyčíslená na 22 700 eur. **S najväčšou pravdepodobnosťou dôjde k sprevádzkovaniu klimatizovaných autobusov už toto leto,** len pár mesiacov pred komunálnymi voľbami.







Inzercia