Naozaj Volkswagen prepustí 30-tisíc ľudí? Všetko je o prechode na elektromobily, tvrdí šéf Volkswagenu

Odbory sú zásadne proti, ale obavy šéfa Volkswagenu Diessa reflektujú aktuálnu situáciu v domácom autopriemysle.
Vydané  Text: 
Generálny riaditeľ Volkswagenu **Herbert Diess** upozorňuje, že ak koncern nebude transformovať výrobu na elektrické vozidlá rýchlejšie, príde až o 30-tisíc pracovných miest. Mali to uviesť dva nezávislé zdroje [pre spravodajskú agentúru Reuters](https://europe.autonews.com/automakers/vw-ceo-diess-warns-shift-evs-could-cost-30000-jobs-report-says). Herbert Diess podľa nich na septembrovom zasadnutí dozornej rady prejavil obavy o budúcnosť tridsiatich tisícov zamestnancov vo výrobe autopriemyslu v súvislosti s rastúcou konkurenciou na poli elektromobility. Konkurencia nových účastníkov v odvetví, akým je napríklad Tesla, podnietila spoločnosť k urýchleniu jej transformácie, povedal údajne Diess účastníkom stretnutia. Tesla plánuje vo svojom novom nemeckom závode s 12 000 zamestnancami vyrábať až 500 000 automobilov ročne. Spoločnosť Volkswagen zamestnáva 25 000 ľudí, aby vo svojej domácej továrni vo Wolfsburgu vyrobila 700 000 automobilov. „*Nie je pochýb o tom, že musíme riešiť konkurencieschopnosť nášho závodu vo Wolfsburgu vzhľadom na nových účastníkov trhu*,“ povedal hovorca VW Michael Manske a poukázal na to, že Tesla a nové čínske automobilky zasahujú do Európy. „*Tesla nastavuje nové štandardy produktivity a rozsahu v Grunheide*,“ povedal v narážke na rozostavanú továreň Tesly pri Berlíne, ktorá pri špičkovej kapacite vyrobí 5 000 až 10 000 automobilov týždenne-viac ako dvojnásobok výroby nemeckých batériovo-elektrických vozidiel v 2020. Hovorca VW potvrdil Diessov postoj, že prítomnosť Tesly a ostatných v Nemecku zvyšuje naliehavosť prechodu na elektromobily, ale poprel, že by boli urobené konkrétne výpočty o tom, koľko pracovných miest by mohlo v tomto procese prísť. Hovorca zamestnaneckej rady VW uviedol, že aj keď sa nebudú vyjadrovať k tomu, či sa Diess vyjadril, „zníženie počtu zamestnancov o 30 000 je absurdné a nepodložené“. Ďalší hovorca odborov z nemeckého spolkového štátu Dolné Sasko, ktorý je druhým najväčším akcionárom spoločnosti VW, uviedol, že takéto škrty „neprichádzajú do úvahy“. Elektromobily majú oveľa menej súčiastok ako automobily so spaľovacím motorom, a preto na výrobu vyžadujú menej pracovníkov. Podľa jedného odhadu by v dôsledku elektrifikácie mohlo do roku 2025 prísť o prácu v nemeckom autopriemysle až 100 000 ľudí. Volkswagen pritom hľadá aj nové cesty, kde vytvárať tržby. Napríklad pre oblasť nabíjania automobilov a energetiky pripravuje vstup samostatnej spoločnosti by vyhradil samostatnú spoločnosť, pritom pre svoju divíziu batérií zvažuje vstup na burzu (IPO), povedal technologický riaditeľ **Thomas Schmall** [v rozhovore pre Manager Magazin](https://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/volkswagen-ag-giga-manager-thomas-schmall-ist-der-anti-elon-von-vw-a-f60a51dc-115c-4cbe-a579-990e6aa401b2). Zároveň dodal, že ešte nič nie je rozhodnuté a pravdepodobne bude trvať až dva roky, kým budú nové spoločnosti založené a pripravené na akciový trh. ### Volkswagen a nové továrne na batérie v Európe Spoločnosť VW na začiatku tohto roka načrtla svoje plány na výstavbu šiestich tovární na výrobu batériových článkov v celej Európe do roku 2030. S celkovou ročnou výrobnou kapacitou 240 gigawatthodín na zabezpečenie dodávok svojich elektrických vozidiel by tak išlo o obrovský projekt, ktorý zamestná na tisíce nových pracovníkov. Jeden z týchto závodov má Volkswagen v pláne začať stavať už budúci rok, pričom jeho dokončenie sa odhaduje na rok 2027. Keďže Nemci plánujú túto továreň postaviť vo východnej Európe, rozhodujú sa medzi Slovenskom, Českom, Maďarskom a Poľskom. Volkswagen plánuje rozhodnúť o umiestnení závodu v prvej polovici budúceho roka.

Volkswagen plánuje novú továreň na batérie, môže vyrásť na Slovensku

Stane sa Slovensko ešte viac závislým na automobilovom priemysle?








Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.