Aktuality

Volkswagen plánuje novú továreň na batérie, môže vyrásť na Slovensku

Výroba v spoločnosti Volkswagen Slovakia
Výroba v spoločnosti Volkswagen Slovakia, ilustračná fotografia
Zdroj: Volkswagen Slovakia

Slovensko je horúcim kandidátom na umiestnenie celkom novej výrobnej spoločnosti nemeckého koncernu Volkswagen. Nový výrobný závod špecializovaný na batérie pre elektrifikované automobily by mal na Slovensko priniesť nielen nové pracovné miesta, ale podporiť status Slovenskej republiky ako silného partnera globálneho automobilového priemyslu.

V „hre“ o umiestnenie novej výroby však nie je iba Slovensko. Volkswagen zvažuje aj Maďarsko, Českú republiku a Poľsko, uvádza Automotive News Europe, odvolávajúc sa na agentúrne spravodajstvo Reuters.

Nový závod má podporiť nezávislosť Volkswagenu

Spoločnosť VW na začiatku tohto roka načrtla svoje plány na výstavbu šiestich tovární na výrobu batériových článkov v celej Európe do roku 2030. S celkovou ročnou výrobnou kapacitou 240 gigawatthodín na zabezpečenie dodávok svojich elektrických vozidiel by tak išlo o obrovský projekt, ktorý zamestná na tisíce nových pracovníkov.

Jeden z týchto závodov má Volkswagen v pláne začať stavať už budúci rok, pričom jeho dokončenie sa odhaduje na rok 2027. Keďže Nemci plánujú túto továreň postaviť vo východnej Európe, rozhodujú sa medzi Slovenskom, Českom, Maďarskom a Poľskom.

Česi tlačia na pílu

Spoločnosť Volkswagen medzičasom uviedla, že sa plánuje rozhodnúť o umiestnení závodu v prvej polovici budúceho roka. Zároveň dodala, že rozhodnutie neodkladala po tom, čo český minister priemyslu Karel Havlíček v pondelok prehlásil, že jeho vláda očakávala rozhodnutie do konca roka.

Ako viete, pri tomto rozhodovaní je potrebné vziať do úvahy príslušné podmienky krajiny, ekonomické prostredie, stratégiu elektrickej mobility a rámec dotácií,“ povedal hovorca VW pre Reuters.

Generálny riaditeľ skupiny VW Herbert Diess a Thomas Schmall, technologický šéf automobilky, navštívili v pondelok Českú republiku na výmenu so skupinou Škoda, ako aj na tému stratégie elektrifikácie krajiny.

Generálny riaditeľ Škody Thomas Schaefer uviedol, že Česká republika, domovská krajina značky Škoda, by bola ideálnym miestom pre „aspoň jednu“ fabriku na batérie.

Ďalších päť závodov

Nielen východná Európa je pre Volkswagen dôležitá. VW si pre svoje ďalšie dve továrne na batérie už vybral Nemecko a Švédsko.

Tretia továreň bude postavená vo Francúzsku, Španielsku alebo Portugalsku a otvorí by sa do roku 2026, upresnil Thomas Schmall počas marcovej konferencie Volkswagenu.

Zvyšné dve továrne Volkswagen plánuje vybudovať do dokonca dekády v zatiaľ neurčených krajinách.

Autovýroba na Slovensku pre pol milióna ľudí a autá vyrobené na Slovensku

Napriek čomu, že je Česká republika zaujímavým kandidátom pre umiestnenie výroby batérií pre elektrifikované automobily, Slovensko takisto patrí k horúcim kandidátom.

Automobilový priemysel je na Slovensku skutočne mimoriadne rozvinutý, častokrát sa stretávame s pojmami ako „Slovensko, automobilová veľmoc“. Na Slovensku sa skutočne vyrába najviac automobilov v pomere na jedného obyvateľa a aj závislosť ekonomiky na tomto priemysle je zásadná, pretože okrem samotných automobiliek tisíce ľudí pracujú v dodávateľských reťazcoch.

Celkovo v automobilovom priemysle na Slovensku pracuje 450-tisíc ľudí (nepriamo, zdroj, 2021). Priamo má ísť o asi 177-tisíc ľudí (zdroj, 2020).

V súčasnosti je azda najsilnejším argumentom v prospech umiestnenia nového závodu na Slovensku 30-ročná úspešná prevádzka závodu Volkswagen Slovakia. Spoločnosť vznikla v roku 1991 a dnes patrí medzi najvýznamnejšie spoločnosti na Slovensku. Uplatnenie poskytuje tisíckam zamestnancov v závodoch v Bratislave, Martine, Stupave, uvádza spoločnosť na svojich webových stránkach.

Z Bratislavy do celého sveta exportuje až 99 percent produkcie, ide o modely ako Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg, Audi Q7 a Audi Q8, v minulosti sa v závode vyrábali aj vozidlá kategórie supermini pre SEAT, Škodu a Volkswagen.Martinský závod vyrába komponenty pre prevodovky a podvozky, závod v Stupave je otvorený od októbra 2014 a ide o nástrojáreň.

Okrem toho sa na Slovensku vyrábajú aj vozidlá iných automobiliek. Stellantis vyrába v Trnave (predtým PSA Group Slovakia), aktuálne vyrába mimoriadne obľúbené modely Citroën C3 a Peugeot 208, podľa údajov z minulého roka denne vyprodukuje 1.395 vozidiel.

V Tepličke nad Váhom pri Žiline má svoj výrobný závod automobilka Kia a v Nitre sa vyrábajú automobily vo výrobnom závode Jaguar Land Rover Slovakia.

Okrem automobilek u nás pôsobia aj spoločnosti, ktoré sa aktívne zúčastňujú rozvoja autopriemyslu, špeciálne v oblasti elektromobility. Príkladom je spoločnosť InoBat, ktorá v závode vo Vodedaroch prevádzkuje závod na vývoj, výrobu a recykláciu batérií pre elektromobily. O jej najnovšom produkte sme písali iba pred niekoľkými týždňami:

Prečítajte si aj:


Do Voderadov prichádza 100-miliónová investícia, Manz AG dodá komponenty na pilotnú linku InoBat Auto

Výber z oficiálnej správy


Horúca správa: Jedna batéria v elektromobile na celý život? Slováci takú vyrobili a úspešne otestovali v NCT!

ERIK STRÍŽ


Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie