Reštart automobilky Smart: Už žiadne lacné riešenia, nadišiel čas na luxus a… drahotu?

Prvý smart s karosériou SUV je už na ceste.
Vydané  Text: 

Vedeli ste, že písmeno C v logu automobilky smart znamená „Compact“? Automobilová značka smart vyrába svoje vozidlá od roku 1997, počnúc modelmi City-Coupé a City-Cabrio cez [veľmi netypické kabrio Crossblade](https://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%BAbor:Smart_crossblade1.jpg) až po aktuálne generácie vozidiel s výlučne elektrickým pohonom, ako sú **EQ fortwo**, **EQ forfour** a smart **EQ fortwo kabriolet**. V priebehu dvadsiatich štyroch rokov výroby malých mestských áut materský koncern Daimler divovo špekuloval s budúcnosťou značky, nedávne správy dokonca avizovali [opustenie európskeho trhu a sústredenie sa na prudko sa rozvíjajúcu Čínu](https://www.autoviny.sk/novinky/119462/daimler-mozno-skonci-so-smartom-o-male-auta-nie-je-dost-velky-zaujem). Pár dní po zverejnení tejto správy Mercedes-Benz AG ohlásil spojenie s čínskym gigantom Geely Automobile Group na výrobe smartov (vznikol joint venture smart Automobile Co.) a túto spoluprácu výrobca pripomína aj v novej tlačovej správe.Cielenie na čínsky trh je tak opäť v hre. Teraz prichádza **nová generácia smartov**. Zatiaľ vo forme prezentačného vozidla, konceptu, podľa tlačovej správy automobilky je však obrazom transformácie automobilky s novým obchodným modelom. Budúce smarty vyrábané pre zákazníkov by mali byť veľmi podobné práve odhalenému konceptu a podnietiť záujem verejnosti o túto staro-novú značku. Uznávame, že vozidlo dokáže zaujať. ### Čo sa zmenilo? Ak by sme chceli hodnotiť, čo je vozidle smart Concept #1 odlišné v porovnaní s tým, čo tu boli, museli by sme napísať, že všetko. V prvom rade ide o historicky prvé vozidlo značky smart, ktoré má karosárske vyhotovenie SUV, respektíve crossover. Aj s vyššou strechou a robustnejším vzhľadom si zachováva kompaktné proporcie a ponúka priestor pre štyri osoby, pritom výrobca uvádza, že produkčný model bude už praktickejší, päťmiestny. Napriek avizovaným kompaktným rozmerom tento smart Concept #1 stojí na obrovských **21-palcových diskoch kolies** a rázvor náprav dosahuje až 2 750 milimetrov! Celkové rozmery vozidla sú 4 290 × 1 910 × 1 698 mm. Vonkajšie vyhotovenie vozidla je tradične viacfarebné a zatiaľ čo predné partie sú autentické, pôsobia neopozeralo a sviežo, zadná časť už veľmi nápadne pripomína modely značky Mercedes-Benz, najmä [GLA](https://www.autoviny.sk/testy/121537/tisic-kilometrov-s-mercedes-benz-gla-200d-za-47-784-obraz-doby-test) a [elektrické SUV EQA](https://www.autoviny.sk/testy/122298/den-s-najlacnejsim-elektromobilom-od-mercedesu-eqa-nie-je-ziadny-kompromis).

Deň s najlacnejším elektromobilom od Mercedesu: EQA nie je žiadny kompromis

Na esúvečka mnohí nadávajú, že majú malé kufre a málo priestoru v interiéri, no a keď sa k tomu pridá elektrický pohon, je to živná pôda na kritické komentáre. Lenže nový Mercedes-Benz EQA nedáva veľa príležitostí na takúto kritiku.

Čo je, naopak, veľmi atypické, sú dvere. Tie sa otvárajú protismerne a **smartu chýba stredový B-stĺpik karosérie**. Vzhľadom na kompaktné rozmery automobilu by to nemal byť bezpečnostný problém. Počas jazdy bude tento B-stĺpik tvoriť rám zatvorených zamknutých dverí. Dvere sa navyše otvárajú až o 90-stupňového uhla. Koncepčný automobil nie je vybavený žiadnymi kľučkami dverí, dokonca ani z vnútornej strany. Čo to presne znamená, ako sa bude auto otvárať a zatvárať, ešte uvidíme.
**Interiér zaujme luxusným charakterom**, ktorý je vo významnej miere podporený farebnou schémou – biele čalúnenie s tyrkysovými akcentmi je v kontraste s lesklým medeným vybavením interiéru. Aj volant v bielo-medenej schéme akoby vypadol z nejakého upraveného luxusného Mercedesu. Strecha vozidla je kompletne presklená, interiér využíva množstvo bodových LED osvetľovacích bodov.
Uprostred palubnej dosky je voľne stojaci dotykový „3D displej“ s uhlopriečkou 12,8 palca s operačným systémom Avatar AI s umelou inteligenciou, ktorá má počas jazdy plniť funkciu digitálneho spoločníka a pomocníka. ### Dojazd, pohon, cena? Tlačová správa výrobcu je pomerne bohatá na pestrý opis vozidla, avšak chýbajú v nej informácie o pohone či dojazde. Vieme len to, že ide o elektromobil s batériou (BEV). Takito neinformuje o dostupnosti produkčného modelu či o odhadovaných cenách. Tušíme, že nové smarty nebudú lacnou záležitosťou. Myslíme si to pre luxusný charakter odhaleného konceptu, ale aj stále drahý elektrický pohon a ďalšiu technologickú vybavenosť: „Nová generácia modelov smart ponúkne najvyššiu úroveň dynamického ovládania a pasívnej bezpečnosti. Platforma navyše prináša vozidlám niekoľko ďalších výhod. Medzi ne patrí dlhá výdrž batérie a funkcie rýchleho nabíjania, ako aj široká škála cloudových bezdrôtových aktualizácií softvéru vozidla a tiež najmodernejšie funkcie infotainmentu a vysoko inovatívne asistenčné systémy pre vodiča,“ píše sa v tlačovej správe.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.