Aktuality

Reštart automobilky Smart: Už žiadne lacné riešenia, nadišiel čas na luxus a... drahotu?

Vedeli ste, že písmeno C v logu automobilky smart znamená „Compact“?

Automobilová značka smart vyrába svoje vozidlá od roku 1997, počnúc modelmi City-Coupé a City-Cabrio cez veľmi netypické kabrio Crossblade až po aktuálne generácie vozidiel s výlučne elektrickým pohonom, ako sú EQ fortwo, EQ forfour a smart EQ fortwo kabriolet.

V priebehu dvadsiatich štyroch rokov výroby malých mestských áut materský koncern Daimler divovo špekuloval s budúcnosťou značky, nedávne správy dokonca avizovali opustenie európskeho trhu a sústredenie sa na prudko sa rozvíjajúcu Čínu. Pár dní po zverejnení tejto správy Mercedes-Benz AG ohlásil spojenie s čínskym gigantom Geely Automobile Group na výrobe smartov (vznikol joint venture smart Automobile Co.) a túto spoluprácu výrobca pripomína aj v novej tlačovej správe.Cielenie na čínsky trh je tak opäť v hre.

Teraz prichádza nová generácia smartov. Zatiaľ vo forme prezentačného vozidla, konceptu, podľa tlačovej správy automobilky je však obrazom transformácie automobilky s novým obchodným modelom.

Budúce smarty vyrábané pre zákazníkov by mali byť veľmi podobné práve odhalenému konceptu a podnietiť záujem verejnosti o túto staro-novú značku. Uznávame, že vozidlo dokáže zaujať.

Čo sa zmenilo?

Ak by sme chceli hodnotiť, čo je vozidle smart Concept #1 odlišné v porovnaní s tým, čo tu boli, museli by sme napísať, že všetko. V prvom rade ide o historicky prvé vozidlo značky smart, ktoré má karosárske vyhotovenie SUV, respektíve crossover. Aj s vyššou strechou a robustnejším vzhľadom si zachováva kompaktné proporcie a ponúka priestor pre štyri osoby, pritom výrobca uvádza, že produkčný model bude už praktickejší, päťmiestny.

Napriek avizovaným kompaktným rozmerom tento smart Concept #1 stojí na obrovských 21-palcových diskoch kolies a rázvor náprav dosahuje až 2 750 milimetrov! Celkové rozmery vozidla sú 4 290 × 1 910 × 1 698 mm.

Vonkajšie vyhotovenie vozidla je tradične viacfarebné a zatiaľ čo predné partie sú autentické, pôsobia neopozeralo a sviežo, zadná časť už veľmi nápadne pripomína modely značky Mercedes-Benz, najmä GLA a elektrické SUV EQA.

Smart Concept No.1 (2021)

Prečítajte si aj:


Tisíc kilometrov s Mercedes-Benz GLA 200d za 47 784 €: Obraz doby (test)

ERIK STRÍŽ


Deň s najlacnejším elektromobilom od Mercedesu: EQA nie je žiadny kompromis

ERIK STRÍŽ


Čo je, naopak, veľmi atypické, sú dvere. Tie sa otvárajú protismerne a smartu chýba stredový B-stĺpik karosérie. Vzhľadom na kompaktné rozmery automobilu by to nemal byť bezpečnostný problém. Počas jazdy bude tento B-stĺpik tvoriť rám zatvorených zamknutých dverí. Dvere sa navyše otvárajú až o 90-stupňového uhla. Koncepčný automobil nie je vybavený žiadnymi kľučkami dverí, dokonca ani z vnútornej strany. Čo to presne znamená, ako sa bude auto otvárať a zatvárať, ešte uvidíme.

Smart Concept No.1 (2021)

Interiér zaujme luxusným charakterom, ktorý je vo významnej miere podporený farebnou schémou - biele čalúnenie s tyrkysovými akcentmi je v kontraste s lesklým medeným vybavením interiéru. Aj volant v bielo-medenej schéme akoby vypadol z nejakého upraveného luxusného Mercedesu. Strecha vozidla je kompletne presklená, interiér využíva množstvo bodových LED osvetľovacích bodov.

Smart Concept No.1 (2021)

Uprostred palubnej dosky je voľne stojaci dotykový „3D displej“ s uhlopriečkou 12,8 palca s operačným systémom Avatar AI s umelou inteligenciou, ktorá má počas jazdy plniť funkciu digitálneho spoločníka a pomocníka.

Dojazd, pohon, cena?

Tlačová správa výrobcu je pomerne bohatá na pestrý opis vozidla, avšak chýbajú v nej informácie o pohone či dojazde. Vieme len to, že ide o elektromobil s batériou (BEV). Takito neinformuje o dostupnosti produkčného modelu či o odhadovaných cenách. Tušíme, že nové smarty nebudú lacnou záležitosťou. Myslíme si to pre luxusný charakter odhaleného konceptu, ale aj stále drahý elektrický pohon a ďalšiu technologickú vybavenosť:

„Nová generácia modelov smart ponúkne najvyššiu úroveň dynamického ovládania a pasívnej bezpečnosti. Platforma navyše prináša vozidlám niekoľko ďalších výhod. Medzi ne patrí dlhá výdrž batérie a funkcie rýchleho nabíjania, ako aj široká škála cloudových bezdrôtových aktualizácií softvéru vozidla a tiež najmodernejšie funkcie infotainmentu a vysoko inovatívne asistenčné systémy pre vodiča,“ píše sa v tlačovej správe.

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie