Aktuality

Nové auto za menej ako 20 000 € čoskoro nekúpime. Pripravované emisné normy môžu ukončiť éru dostupných modelov

Zatiaľ čo mnohé automobilky dnes intenzívne pracujú na vývoji elektromobilov pre nasledujúce desaťročie, klasické spaľovacie modely dovtedy čaká postupné zdražovanie. O tom, že publikované návrhy novej emisnej normy Euro 7 sú ťažko dosiahnuteľné, sme vás na našom webe už niekoľkokrát informovali. Spaľovacie motory tak budú vyžadovať ďalšie náročné technické úpravy, ktoré finančne zaťažia rozpočet automobiliek aj samotných zákazníkov.

Otvorene o tejto problematike hovorí aj šéf značky Škoda, Thomas Schäfer, ktorý v rozhovore s britským magazínom Auto Express varuje pred negatívnymi dopadmi tejto agresívnej politiky na automobilový priemysel. Európska komisia v súčasnosti zvažuje rôzne návrhy svojich predpisov pre spaľovacie vozidlá, ktoré budú pravdepodobne povinné od roku 2025. Schäfer varuje, že ak sa rozhodnú pre prísnejší súbor pravidiel, autá s cenovkou pod 20 000 eur prakticky zmiznú z trhu.

Koniec lacných áut?

„Ak príde Euro 7 v takej podobe, o akej sa dnes hovorí, môže to znamenať, že Fabia bude najmenej o 5 000 eur drahšia ako dnes," povedal pre Auto Express šéf značky Škoda, Thomas Schäfer. „Dopad na malé autá by bol proporcionálne oveľa vyšší, ako by bol na väčšie modely. Je to šialené."

Schäfer si tiež myslí, že sprísnenie emisných noriem pre spaľovacie autá môže nepriamo skomplikovať a oddialiť vývoj dostupných elektromobilov. Časť rozpočtu, ktorý by totiž automobilky mohli dnes použiť na vývoj elektromobilov, tak budú musieť opäť presmerovať do vývoja spaľovacích motorov len kvôli tomu, aby spĺňali požiadavky normy Euro 7. „Priniesť novú emisnú normu pár rokov pred úplným zákazom spaľovacích motorov je nezmysel, pretože teraz musíme investovať veľa peňazí do medzikroku, ktorý sme mohli rovno preskočiť. Naozaj nám to komplikuje prechod k elektromobilite,“ vysvetľuje Schäfer.

Postihne to tiež kupujúcich, ktorí buď nie sú pripravení na elektromobily, alebo si nemôžu dovoliť väčšie modely. EÚ by mohla dobre poslúžiť, keby v tejto záležitosti počúvala výrobcov automobilov.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?