Nová Škoda Fabia je tu! Narástla a po rokoch ponúkne aj štvorvalec pod kapotou

Nová Škoda Fabia ponúka to najlepšie, čo je aktuálne k dispozícii. Svojou technikou konkuruje autám o niekoľko tried vyššie. A už viac nechce byť malým autom.
Vydané  Text: 
Škoda pred malou chvíľou oficiálne predstavila v poradí už 4. generáciu ťažiskového modelu Fabia. Vôbec po prvýkrát je najmenšie auto z ponuky českej automobilky postavené na modulárnej podvozkovej platforme MQB-A0. Aj vďaka tomu sa môžeme tešiť na bohatý vnútorný priestor a tú najmodernejšiu techniku, akú má aktuálne mladoboleslavská značka k dispozícii. ### Obrovský nárast rozmerov Už pred pár týždňami Škoda zverejnila rozmery novej Fabie. Jednoznačne ide o najväčšie auto, ktoré kedy nieslo toto legendárne označenie. **Na dĺžku sa oproti 3. generácii zväčšila o 111 milimetrov a na šírku pribrala 48 milimetrov. Naopak, na výšku sa Fabia znížila na hodnotu 1 460 milimetrov (- 7 mm)**. **Obrovským nárastom by sme mohli nazvať natiahnutie rázvoru. Nová Fabia má až 2 564 milimetrov, zatiaľ čo predchádzajúca generácia mala len 2470 mm**. Takýto nárast rozmerov sa pochopiteľne podpísal aj pod priestor na zadných sedadlách a objem kufru. **Batožinový priestor narástol o až 50 litrov. Celková hodnota 380 litrov** dostáva Fabiu k premiantom triedy a dokonca vyrovnáva najnovší VW Golf.
Zaujímavým parametrom je aj objem batožinového priestoru po sklopení sedadiel. 1 190 litrov je kapacita, s ktorou už niečo prenesiete. Netreba zabudnúť aj na to, že vôbec po prvýkrát je možné vo Fabii sklopiť aj sedadlo spolujazdca, čím vznikne dlhá prepravná plocha. ### Dizajn Fabia pokračuje v ťažení aktuálneho dizajnového jazyku značky. **Vďaka špeciálne tvarovaným elementom karosérie sa podarilo súčiniteľ odporu vzduchu znížiť na hodnotu cx 0,28**. Nižšia hodnota odporu vzduchu sa má podľa Škody odraziť aj na spotrebe paliva. Pri rýchlosti 120 km/h by mala byť úspora až 0,2 litra na 100 km. **Zníženie paliva má na svedomí aj úplne nový predný otvor v nárazníku. Ten obsahuje aktívne lamely, ktoré sa v prípade, že nie je motor potreba chladiť, privrú. Takéto riešenie je v danej triede premiantom**. Poďme ale k samotnému dizajnu. Oproti predchodcovi by sa dalo povedať, že nezostal kameň na kameni. **Nová Fabia má v prednej časti svetlá s kryštalickými elementami, ktoré budú už štandardne LED**. Novým charakteristickým znamením bude svetelný podpis do tvaru písmena L. Svetlá sú plynulo prepojené na masívnu masku chladiča, ktorá je takmer úplne kolmá.
Zaujímavý je aj bočný pohľad, ktorý ukazuje pomerne krátky zadný previs. Nová Fabia má pomerne úzke bočné okná. Možno aj práve preto pôsobí atleticky a dravo. **Na želanie bude možné Fabiu zakúpiť aj s 18-palcovými diskami kolies**. Základom však budú klasické 15-palcové oceľové kolesá. Zadné partie vozu opäť nesú nové prepracované svetlomety, ktoré zasahujú aj do 5. dverí. **Tie je možné zakúpiť v Full LED vyhotovení**, čo je pre model Fabia absolútna premiéra. Škoda si dala veľmi záležať aj na znížení akustického hluku v interiéri. Ten by mal byť minimalizovaný na najnižšiu možnú úroveň. Vodiča by tak malo privítať absolútne ticho nielen pri naštartovaní, ale taktiež aj počas jazdy. ### Interiér Doslova moderna nastala aj v interiéri. Fabia sa dizajnom vnútrajšku jednoznačne odvoláva na aktuálny dizajnový smer značky. Prístrojová doska, ktorá má vertikálne členenie, vôbec po prvýkrát v tomto modeli obsahuje **samostatne stojaci displej infotainmentu s veľkosťou až do 9,2 palca**. Pod ním sa nachádzajú výduchy klimatizácie spoločne s jej ovládaním. **Aj keď Fabiu zasiahla mohutná vlna digitalizácie, základné prvky bude stále možné ovládať prostredníctvom klasických tlačidiel**.
Palubná doska je podobne ako v Scale, Octavii či Kamiqu navrhnutá tak, aby odkazovala na charakteristický „zub“ na kapote. Pred vodičom sa prvýkrát nachádza na želanie aj digitálny prístrojový štít. **Najväčšou odlišnosťou oproti aktuálnym modelom Škoda postavným na platforme MQB-A0 je dizajn bočných výduchov klimatizácie. Kruhové otvory nezasahujú výrazným spôsobom do obloženia dverí**. Príjemnou novinkou je aj úplne nanovo tvarované madlo dverí. Podobné riešenie sme už mohli vidieť v elektrickom Enyaq iV, avšak Fabia tento koncept posúva ešte ďalej. **Zaujímavým prvkom je kontrastná lišta tiahnuca sa pozdĺž celou palubnou doskou. V nej sa nachádza LED linka ambientného osvetlenia**. Zároveň má lišta za úlohu rozbitie priestoru pred spolujazdcom a zatraktívnenie dizajnu interiéru. Kontrastné lakovanie je aj na stredovej konzole alebo na samotných madlách dverí. Okrem nových farieb sa malé mestské auto od Škody môže pochváliť aj novými materiálmi. Na palubnej doske môže byť aj látka tak, ako to poznáme z Octavie. Tým ale výpočet noviniek nekončí. **Premiéru zažíva aj nová hlavica radiacej páky. Ďalej je tu napríklad nový dvojramenný volant, vyhrievanie volantu, vyhrievanie čelného skla a mnoho iného**.
### Digitálny prístrojový štít a dvojzónový Climatronic Ako sme už vyššie uviedli. **Fabiu 4 si budete môcť zakúpiť aj s digitálnym prístrojovým štítom**. Ten bude možné nakonfigurovať až do piatich možných zobrazení. Základom je klasické zobrazenie otáčkomeru a rýchlomeru. Ďalej je tu napríklad minimalistické zobrazenie, moderné zobrazenie, rozšírené zobrazenie alebo dokonca pre športový paket aj zobrazenie, ktoré v podobnej podobe poznáme z RS modelov. Základom však naďalej zostáva analógový kokpit s trojrozmernými ciferníkmi, ukazovateľom teploty a aktuálneho stavu paliva. Uprostred neho je displej Maxi DOT, ktorý zobrazuje navigáciu, ale napríklad aj dopravné značky. Novinkou je možnosť konfigurácie s dvojzónovou klimatizáciou Climatronic. Takýto klimatizácia umožňuje nastaviť nezávislú teplotu pre pravú a ľavú časť auta. Na zadných sedadlách sa taktiež nachádza výduch klimatizácie umiestnený v lakťovej opierke.
**Zaujme určite aj informácia, že Fabia bude na želanie dostupná s asistovanou jazdou druhej úrovne alebo asistovaným parkovaním. Asistovaná jazda ponúka adaptívny tempomat s udržovaním v jazdnom pruhu do rýchlosti 210 km/h. Automaticky dokáže regulovať rýchlosť na základe auta pred vozidlom**. **Na želanie bude k dispozícii až 9 airbagov**. V štandardnej výbave má Fabia 4 airbag vodiča a spolujazdca, hlavové airbagy a predné bočné airbagy. Nechýba ani ISOFIX.
### Konektivita Fabia 4 dostane v základe 6,5-palcový displej infotainmenu. Štandartom je digitálny DAB tuner či štyri reproduktory vpredu. Vyšší stupeň Bolero ponúkne 8-palcový centrálny displej, bluetooth alebo dokonca aj hlasové ovládanie spoločne s dvoma reproduktormi navyše. Napokon absolútnou špičkou je 9,2-palcový infotainment Amundsen. Nechýba bohatá konektivita pomocou USB-C či podpora Apple CarPlay a Andoid Auto.
### Motorizácie Najdôležitejšou informáciou je, že Fabia po rokoch opäť dostane 4-valcový motor. **Základom bude trojvalcové MPI Evo s výkonom 59 kW. Silnejším bude motor 1,0 TSI Evo s výkonom 70 kW, ktorý bude podobne ako základný motor spojený s 5-stupňovým manuálom. Najsilnejší liter 1,0 TSI Evo s výkonom 81 kW bude štandardne dodávaný so 6-stupňovým manuálom a za príplatok dostanete aj 7-stupňové DSG**. **Vrchol ponuky je tvorený štvorvalcovým motorom 1,5 TSI Evo s výkonom 110 kW. Tento motor je štandardne dodávaný so 7-stupňovým automatom. Výrobca pri ňom udáva spotrebu len 5,6 litra na 100 km, čo je skutočne krásna hodnota**.
**Fabia bude štandardne dodávaná so 40 litrovou nádržou, Je to pokles o 5 litrov oproti aktuálnej ponuke. Za príplatok však bude v aute dostupná 50 litrová nádrž, ktorá má zabezpečiť dojazd až 900 kilometrov**. Tento údaj je pre trojvalcové motorizácie. ### A čo kombi? Praktickejšia verzia kombi príde neskôr. Už skôr bolo avizované, že sa o niečo omešká, no určite príde. Jej predstavenie by sa malo odohrať na prelome rokov 2022 a 2023. Dovtedy bude v ponuke kombi verzia 3. generácie Fabie.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.