Blíži sa koniec éry klasického kombi? Autá novej generácie majú mať celkom nové druhy karosérie, ako Lexus LF-Z Electrified
Nové generácie automobilov čoraz viac popierajú tradičné vyhotovenia karosérií.
Vydané Text: Erik Stríž
Novinka má síce zaujať najmä vyhotovením interiéru, ale aj zvonka sa jedná o mimoriadne atraktívny automobil kombinujúci hneď niekoľko typov karosérie dovedna. Zatiaľ čo také konvenčné kombi má ponúkať o niečo viac priestoru, ale vyzerať ako skriňa na kolesách, tieto nové riešenia majú ponúkať porovnateľný priestor s vysokou estetickou hodnotou.
Všimnite si tiež zapustené kľučky dverí, kamery namiesto vonkajších spätných zrkadiel, čelné sklo plynulo prechádzajúce až do presklenej steny, dlhú zadnú „plutvu“ a tiež veľmi krátky predný previs.
LEXUS LF-Z ELECTRIFIED má podľa údajov od automobilky celkovú dĺžku 4 880 mm, šírku až 1 960 mm a výšku 1 600 mm, rázvor kolies pôsobivých 2 950 mm, elektrický dojazd na úrovni až 600 kilometrov (podľa metodiky WLTP), lítium-iónový trakčný akumulátor s kapacitou 90 kWh, pohon všetkých kolies s max. výkonom až 400 kW a najvyšší krútiaci moment mohutných 700 Nm. Čerešničkou na torte týchto údajov má byť akcelerácia z nuly na 100 km/h už za tri sekundy.
*Vyjadrenie značky Lexus ku konceptu LF-Z Electrified:*
**Na prelome marca a apríla predstavil Lexus koncept LF-Z Electrified. Japonci ohlasujú, že ide o futuristické vozidlo, ktoré umožňuje nahliadnuť do budúcnosti vývoja automobilov značky**.
Dizajn, jazdné vlastnosti a technológie, sú predpoveďou novej generácie modelov, ktorá má byť uvedená na trh do roku 2025. Aké sú najdôležitejšie vlastnosti elektrického konceptu a čo si pre nás japonskí výrobcovia chystajú?
### Štýlový look, ladná silueta
Dizajnéri Lexusu sú známi tým, že majú radi ostré línie a veľké masky chladiča v tvare vretena. LF-Z Electrified ukazuje, že tento jedinečný štýl si vozidlá japonskej značky zachovajú aj v budúcnosti. Pri elektrickom automobile síce nie je maska chladiča v plnej veľkosti potrebná, ale inžinieri Lexusu predsa len neupustili od charakteristického tvaru.
Vreteno je dokonca zakomponované ešte výraznejšie a ovplyvňuje celú siluetu vozidla. Pozoruhodné sú aj veľké kolesá a minimálne previsy. V zadnej časti priťahujú pozornosť svetlá vo forme vodorovného pásu s nápisom LEXUS. Koncept LF-Z Electrified je pomerne veľké auto – meria takmer 4,8 m, čiže pripomína aktuálny model RX.
### Minimalistický interiér zameraný na vodiča
LF-Z Electrified dostal interiér navrhnutý podľa nového konceptu, ktorý pomenovali Tazuna. Poloha vodiča je nevyhnutnou súčasťou interiéru vozidla. Doslova ho obklopuje HUD s rozšírenou realitou, dotyková obrazovka multimediálnej sústavy a prepínače asistenčných systémov. Zámerom tohto usporiadania je uľahčiť prístup ku všetkým funkciám a zariadeniam, aby sa vodič čo najmenej pozeral mimo cesty. Je zaujímavé, že prístrojová doska a ďalšie prvky sú umiestnené pomerne nízko. Majú vytvárať dojem minimalistického, otvorenejšieho priestoru. Ten je umocnený aj plynulým prechodom z palubnej dosky na predné a zadné dvere a panoramatické sklenené strešné okno.
### Digitálny osobný asistent
V aute budúcnosti – aj keď neďalekej – nemôžu chýbať moderné systémy sprevádzajúce vodiča a spolucestujúcich. Umelá inteligencia vedie so šoférom rozhovor, aby sa tak dozvedela o jeho preferenciách a životnom štýle. Výsledkom je, že auto môže podporiť osobu za volantom počas jazdy dodatočnými návrhmi alebo informáciami o cieli jazdy. Znie to ako hudba budúcnosti, ale smartfóny už dnes vedia predvídať a navrhovať naše ďalšie kroky.
Úlohou takéhoto asistenta je, samozrejme, aj starostlivosť o bezpečnosť. Napríklad senzory auta monitorujú okolie a varujú vodiča, keď sa blíži auto alebo bicykel, aby predišiel nehode pri vychádzaní z auta na okraji cesty.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk