Značka Kia sa dnes pochválila významným úspechom. Jej elektromobil e-Niro (modelové roky 2019, 2020) zvíťazil v rozsiahlej štúdii organizácie J.D. Power zameranej na zákaznícke skúsenosti s elektromobilmi (EVX, Electric Vehicle Experience). Z výsledkov jednoznačne vyplynulo, že reálni majitelia a používatelia automobilov Kia e-Niro sú nielen subjektívne spokojní, ale aj majú s autom najmenej starostí v porovnaní s majiteľmi iných značiek a modelov elektromobilov.
Štúdia bola skutočne rozsiahla, realizovala sa v spolupráci s 10-tisíc majiteľmi/používateľmi elektromobilov. Tí odpovedali na podrobné otázky týkajúce sa, okrem iného, prevádzkových nákladov, dojazdu na elektrinu alebo pôžitku z jazdy. Všetko s cieľom určiť pravdepodobnosť opätovného zakúpenia elektromobilu a jeho odporučenia ostatným.
Medzi kľúčové vlastnosti elektrickej Kie e-Niro patrí samotné karosárske vyhotovenie (praktický crossover), vyšší posed s jednoduchým nastupovaním, veľký kufor s kapacitou 451 litrov, veľmi živá jazdná dynamika, efektívny energetický manažment s nízkou spotrebou elektrickej energie a najmä pomerovo veľmi dobrá cena. Zatiaľ čo elektrické kompaktné SUV a crossovery bez problémov vedia aj v základnej konfigurácii prekonať 40-tisícové hranice, na Slovensku sa Kia e-Niro predáva od 35290 eur s bohatou výbavou Silver.
Podstatným argumentom ku kúpe je aj štandardná záruka na nové vozidlo 7 rokov/150 000 km (do 3 rokov neobmedzená, od 4 rokov 150 000 km), ktorá je navyše prenosná aj na ďalších majiteľov.
Elektrický dojazd základnej verzie s kapacitou akumulátorov 39,2 kWh (120 Ah) je v mestskom režime 405 km, zatiaľ čo vo vyššej konfigurácii so 64 kWh (180 Ah) akumátorom už 615 kilometrov. V zmiešaných podmienkach je to 289 a 455 km.
„Vyhlásenie za víťaza kategórie masovo vyrábaných vozidiel v štúdii zákazníckych skúseností EVX dosvedčuje, ako dobre boli naše elektromobily súčasnej generácie prijaté zákazníkmi, čo vytvára peknú východziu pozíciu pre naše budúce smerovanie v rámci príprav na uvedenie 11 atraktívnych elektromobilov budúcej generácie do roku 2025. Prechod na elektrifikáciu už vstúpil do novej fázy a my sme hrdí na skutočnosť, že stojíme na čele celého tohto hnutia,“ povedal na margo víťazstva modelu e-Niro Jason Jeong, prezident spoločnosti Kia Europe.
Kia má smelé plány
Kia sa momentálne v podstatnej miere transfuje z klasickej automobilky na komplexného dodávateľa mobility, čo je kľúčové pre zachovanie udržateľnosti celého jej biznisu.
Nejedná sa pritom len o inovácie v modelovom portfóliu a postupnú elektrifikáciu automobilov, ale o celkový prístup k obchodnému modelu.
Automobilka Kia ešte minulý rok vydala verejné záväzky transformovať sa tým, že spustila svoj strategický „Plán S“, ktorému sa sme podrobne venovali v samostatnom článku priloženom nižšie. Plán Kie patrí vzhľadom k veľkosti spoločnosti a rozsahu jej aktivít k najambicióznejším v automobilovom priemysle.