SUV chcú zakázať a znemožniť im vstup do miest! Nejde pritom o emisie, najnovšiu vlnu odporu spustili tragické nehody

Častokrát sadajú za volant týchto veľkých áut aj mladí alebo neskúsení šoféri, pričom SUV dostali do užívania napríklad od ustráchaných rodičov, ktorí chcú mať svoju ratolesť v bezpečí. Neuvedomujú si pritom, že **kombinácia veľkého a výkonného auta so začiatočníkom za volantom môže predstavovať obrovské riziko pre okolie.** Po tragickej nehode z konca minulého roka, keď [vodič SUV usmrtil až… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Častokrát sadajú za volant týchto veľkých áut aj mladí alebo neskúsení šoféri, pričom SUV dostali do užívania napríklad od ustráchaných rodičov, ktorí chcú mať svoju ratolesť v bezpečí. Neuvedomujú si pritom, že **kombinácia veľkého a výkonného auta so začiatočníkom za volantom môže predstavovať obrovské riziko pre okolie.** Po tragickej nehode z konca minulého roka, keď [vodič SUV usmrtil až päť osôb,](https://www.nytimes.com/2020/12/01/world/europe/germany-car-pedestrians.html) sa v Nemecku spustila vlna odporu voči tejto kategórii vozidiel. Viacerí by ich najradšej zakázali, prípadne obmedzili vstup do miest. A ani zďaleka nejde o [jediný prípad](https://www.autoforum.cz/zajimavosti/nemci-chteji-i-nadale-zakazat-suv-k-rozdmychani-vasni-stacila-jedina-nehoda/?) „vraždiacich“ SUV, pričom otvorene sa o tomto probléme rozpráva aj v Spojených štátoch, kde sú autá tejto kategórie dlhodobo populárne. **Americký inštitút pre bezpečnosť na cestách (IIHS) v tejto súvislosti publikoval záver štúdie,** ktorá skúmala podobné strety s fatálnymi následkami. A ako sa ukázalo, pri rýchlostiach nad 30 km/h majú SUV na konte oveľa viac obetí než tradičné osobné vozidlá. Podľa získaných dát malo až 30 percent stretov SUV s chodcom pri rýchlostiach od 20 do 64 km/h fatálne následky. V prípade osobných áut táto miera klesá na 23 percent. **Pri rýchlostiach nad 64 km/h však už každý stret s SUV končil smrťou peších,** kým pri osobných autách šanca na prežitie zostala, a to dokonca na úrovni 46 percent. To znamená, že **pri hatchbackoch, sedanoch alebo kombi máte ako chodec takmer dvojnásobnú šancu na prežitie,** zatiaľ čo SUV znamenajú pri vyššom než mestskom tempe prakticky istú smrť.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.