Aký je skutočný príbeh vzniku pneumatík? A z akých procesov pozostáva samotná výroba? Značka Continental prezradila takmer všetko.
### Fínska pneumatika s enormnou výdržou
Pneumatiky od spoločnosti Nokian s jednoduchým názvom One nedostali svoje pomenovanie len tak náhodne. One, teda jeden, symbolizuje, že budú jedinými pneumatikami, ktoré bude motorista počas celej životnosti svojho auta potrebovať. Doslova jedinými, pretože sú celoročné.
Áno, aj nám to znie to príliš optimisticky a falošne revolučne, ale venujeme téme pozornosť, pretože v uplynulých dňoch táto novinka vzbudila veľkú pozornosť. Tému do internetového sveta vypustil magazín [Car and Driver](https://www.caranddriver.com/news/a35195212/nokian-one-new-tire-revealed/), ktorý do nadpisu článku zahrnul údaj o životnosti 80-tisíc míľ, čo zodpovedá našim vyše 128-tisíc kilometrom.
Výrobcom odhadovaná výdrž nového modelu pneumatík je až 128-tisíc kilometrov. Niektorí motoristi takéto vzdialenosti najazdia už do dvoch rokov, ale takí priemerní motoristi počas desiatich rokov. A počas celej tejto doby by mali byť tieto pneumatiky tak odolné, že ich nebude potrebné vôbec vymeniť.
Podstatnou zložkou materiálového mixu pneumatík má byť aramid, čo je syntetický materiál „aromatický polyamid“, ktorý sa používa vo vojenskom a leteckom priemysle. Z aramidových vlákien je vyrobený napríklad nepriestreľný kevlar alebo ohňuvzdorný twaron. Medzi jeho významné fyzikálne vlastnosti patria jeho úplná odolnosť pred teplotnými výkyvmi či mechanickému poškodeniu, vysoká pevnosť a pružnosť.
Využitie aramidu v priemysle s pneumatikami nie je nové a ani výnimočné, používa sa na vystužovanie bočníc pneumatík, ale aj na výrobu nepriestreľných viest, lán a povrazov, ochranné odevy a helmy a podobne.
Novinkou má byť zakomponovanie aramidu priamo do materiálového mixu samotnej „gumy“, čím sa zvyšuje jej odolnosť.
### Prax bude ťažkou skúškou
Skeptický pohľad na pneumatiky s odhadovanou trvácnosťou až 128-tisic kilometrov je oprávnený. Na pneumatiky totiž okrem samotného fyzického opotrebovania v dôsledku jazdy v zásadnej miere vplývajú aj poveternostné podmienky, striedanie teplých a chladných období a, samozrejme, vek. Aramid sa evidentne neznehodnocuje časom v takej miere, ako guma používaná v pneumatikách, čo má byť základným pilierom odvážnych slov.
Marketingové slogany a tvrdenia musia byť mierne nadsadené, to berieme ako fakt, ale na druhej strane je potrebné uvedomiť si aj to, že Nokian nie je nejaký druhotriedny výrobca pneumatík, svoje produkty testuje rovnako dôsledne ako jeho konkurenti a nemôže do sveta vypustiť informáciu, ktorá by sa ukázala ako vyslovené zavádzanie.
To, ako sa značne podarilo vyhotoviť produkt, napokon odhalí bežná prax. Reálne môžeme prvé výsledky testov očakávať tak najskôr za dva-tri roky, čo je čas, za ktorí sú niektorí vodiči schopní najazdiť avizovaný kilometrový nájazd.
Do predaja sa novinka dostane už budúci mesiac.
Dostupné veľkosti budú 14 až 20 palcov a cenovo by sa mala novinka pohybovať v rozpätí 66 až 150 eur za jednu pneumatiku.
### Povinné uvádzanie výdrže na nových pneumatikách
Európsky parlament minulý rok schválil nové označovanie pneumatík pre osobné a nákladné vozidlá. Vďaka tomu si bude môcť zákazník vybrať, či si kúpi drahšie a kvalitnejšie pneumatiky alebo lacnejšie, ktoré dlhšie vydržia.
Aktuálne nájdete na pneumatikách informácie o spotrebe paliva danej pneumatiky, o priľnavosti za mokra a hlučnosti. Po novom nájdete na štítku aj informácie o odhade kilometrov, ktoré je možné s danou pneumatikou najazdiť pri štandardnom spôsobe jazdy a jej jazdné vlastnosti na snehu a ľade.
Predpokladá sa, že zavedenie nových štítkov by tak malo vstúpiť do platnosti od 1. mája 2021.