Magazín

Nafta novej generácie R33: Kde ju možno natankovať a nebude škodiť motorom?

Aký je nový R33 BlueDiesel? Nová nafta môže zmeniť všetko
R33 BlueDiesel od Volkswagenu spĺňa štandard DIN EN590, takže sa môže použiť v akomkoľvek naftovom motore. (foto: VW)

„ZAUJALO NÁS V ROKU 2020“ je formát článkov, v ktorom si pripomíname zaujímavé príspevky z tohto roka. Všetky vybrané články nájdete na tejto samostatnej stránke.

Zvýšený objem biozložiek v nafte znižuje emisie CO2 až o 20 percent - a to okamžite a aj pri starších motoroch. Zdá sa, že ani to nestačilo na rozsiahlu popularizáciu tohto druhu nafty v Európe či vo svete.

Nafta R33 mala byť významnou inováciou vznetových palív, pretože obsahovala viac ekologických zložiek ako väčšina súčasných verzií.

Značka Volkswagen ešte v roku 2018 oznámila, že sa jej podarilo úspešne dokončiť vývoj a testovaciu fázu ekologicky šetrnej nafty. Testovalo sa naozaj rozsiahlo: na 26 miliónoch kilometroch a 1300 vozidlách!

Volkswagen novinku prezentoval ako R33 BlueDiesel, pretože až 33 percent jej objemu je vytvoreného z obnoviteľných zdrojov a biokomponentov. Na výrobu paliva sa používa napríklad aj jedlý olej, ktorý predtým slúžil k vyprážaniu hranoliek.

V praxi sa dokázalo, že tento biodiesel umožňuje štandardným naftovým motorom dosahovať emisie oxidu uhličitého nižšie až o 20 percent, čo je významný pokrok smerujúci k obnoveniu dôvery v naftu.

Z hľadiska použiteľnosti sa výrobcovi podarilo dosiahnuť absolútnu kompatibilitu so súčasnými naftovými motormi, využívanie R33 BlueDiesel preto nie je podmienené žiadnym doplnkovým technickým vybavením. Tankuje sa ako úplne obyčajná nafta a počas jazdy sa prejavuje rovnako. R33 BlueDiesel spĺňa štandard DIN EN 590 a Volkswagen v nemeckom meste Wolfsburg otvoril čerpaciu stanicu s týmto novým palivom pred vyše rokom.

Alternatívna nafta zaujímavá pre prevádzkovateľov flotíl

Prevádzkovatelia flotíl a vozových parkov sa mali rýchlo stať ekologickejšími práve vďaka tejto alternatívnej nafte - a to aj bez toho, aby menili samotné vozidlá. Spoločnosť Volkswagen pred vyše rokom vydala správu, že za štyri mesiace vyrobila 4 milióny litrov tejto „modrej nafty“ a zabránila tak vypusteniu 2 000 ton CO2 do ovzdušia.

Podľa výrobcu mala byť táto nová nafta dostupná aj na bežných čerpacích staniciach pod označením „Green Premium“.

Po vyše roku sa ale ukazuje, že sa zatiaľ neuchytila ako dostupná alternatíva k obyčajnej nafte.

R33 BlueDiesel: Nafta budúcnosti iba pre Nemecko?

Napriek tomu, že sa Volkswagenu podarilo presvedčiť o tom, že táto nová bionafta je bezpečná a neškodí ani súčasným autám, zatiaľ nemáme správy o jej distribúcii mimo Nemecko.

Je pravdepodobné, že sa o to zaslúžil aj pomerne razantný nástup elektromobility a fakt, že tú naftu predsa len značky pomaly odstavia na vedľajšiu koľaj. Niektoré automobilky už vyhlásili, že končia s naftovými motormi definitívne, hoci tie najmodernejšie sú veľmi úsporné a podarilo sa im vyriešiť aj problém s produkciou oxidov dusíka, nielen pevných častíc a CO2. Iným dôvodom môže byť skutočnosť, že novinku je potrebné testovať aj v ešte väčšom meradle.

Doma v Nemecku sa ale nafta dá natankovať na čerpacích staniciach značky EDI a koncom minulého roka sieť čerpacích staníc SHELL informovala o spustení testovacej prevádzky vo vlaku. Používajú ju tiež spoločnosti Volkswagen AG, Robert Bosch GmbH a Brenntag AG na prevádzku svojich vozidiel.

Prečítajte si aj:


Audi testuje syntentický e-benzín, e-naftu už plánuje vyrábať vo veľkom

Redakcia


Čo by prechod na novú bionaftu vyrobenú z recyklovaných materiálov znamenal pre bežných motoristov?

Na samotné automobily motoristov by podľa Volkswagenu nemal byť vplyv žiadny, pretože R33 BlueDiesel už dnes spĺňa normu DIN EN 590 a dá sa bezpečne používať v bežnom naftovom motore.

Kameňom úrazu by sa mohla stať cena, ktorá by bola v porovnaní so súčasnou neprémiovou naftou mierne vyššia. Nárast ceny by bol daňou za náročnejší výrobný postup. Tu by však mohla do hry vstúpiť regulácia daní, kde by sa malo zohľadniť, že nová nafta bude mať preukázateľne nižšie emisie skleníkových plynov a peniaze vlievané do elektromobility by mohli byť nasmerované efektívne práve sem.

Bionafta nie je odpoveďou na všetky problémy, vzniknú totiž nové

Vlastnosti bionafty údajne môžu byť za studena o niečo horšie ako v prípade klasickej nafty. Výrobcovia problém riešia používaním aditív, ktoré môžu zvýšiť cetánové číslo a zlepšiť spaľovacie vlastnosti. Jednou z pozitívnych vlastností je lepšie mazanie, negatívom je citlivosť na mikrobiologické znečistenie a znečistenie kovmi, nižšia oxidačná stabilita a odolnosť voči starnutiu.

Biozložky obsahujú aj súčasné palivá, kritici upozorňujú na to, že tieto biozložky je potrebné dopestovať v podobe repky olejnej a už len jej pestovanie prináša nové početné problémy. Napríklad, že pri rozklade dusíkatých hnojív vzniká skleníkový plyn oxid dusný (N2O), ktorý je údajne takmer 300-násobne nebezpečnejší než CO2. Vyriešiť tento nedostatok však mali práve palivá ako R33 BlueDiesel, kde sa aktívne využíva už raz spotrebovaný olej.

Prečítajte si aj:


Aký je nový R33 BlueDiesel? Nová nafta môže zmeniť všetko

ERIK STRÍŽ


Slovnaft: Väčšina áut je plne kompatibilných s benzínom E10, v zahraničí je štandardom

ERIK STRÍŽ


Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.