Mercedes zastavuje vývoj samojazdiach áut: „Nesúťažíme v pretekoch, ktoré nemôžeme vyhrať.“

Hlavným dôvodom ukončenia vývoja je nedostatočný profit a fakt, že americké Waymo automobilku predbehlo s autonómnymi taxíkmi.
Vydané  Text: 
Nemecká automobilka Mercedes-Benz je považovaná za priekopníka autonómnej dopravy bez vodiča, avšak podľa najnovších informácii už v jej vývoji nevidí zmysel a neoplatí sa jej ani z hľadiska profitu. Zároveň automobilka oznámila aj ukončenie spolupráce na vývoji s BMW. ### Prvé pokusy o autonómnu jazdu Ešte v roku 2013 zvládol prototyp Mercedesu triedy S so systémom Intelligent Drive prejsť 100 km v reálnej premávke. Koncept Mercedes F015 (fotografia nižšie) bol ideálnou ukážkou toho, ako by mala autonómna jazda vyzerať. Pasažieri, ktorí sa počas jazdy venujú vybavovaniu telefonátov, mailov či čítaniu, zatiaľ čo auto uháňa kilometre dopredu. Mnohí vtedy automobilke predpovedali, že bude jednou z prvých, ktorá zvládne technológiu jazdy bez vodiča dotiahnuť až do úspešného konca. Dnes je však všetko inak, minimálne ak hovoríme o osobných autách.
Autonómny Mercedes-Benz F 015 (koncept)
### Waymo predbehla Mercedes Americká spoločnosť Waymo, ktorá je divíziou Google, Nemcov predbehla a určite stojí aj za ich rozhodnutím ukončiť vývoj autonómnych technológii. Už takmer dva roky Waymo prevádzkuje flotilu 300 autonómnych taxíkov. Ich fungovanie umožňuje presne vyhradená trasa mesta s rozlohou približne 160 km2, ktorá je do detailov zmapovaná. Doteraz službu využívalo v priemere 1500 ľudí mesačne, toto číslo by sa však malo zvýšiť, keďže služba bude dostupná širokej verejnosti. Aj napriek tomu, že ide o autonómnu jazdu, vodič je v aute stále prítomný a v prípade akýchkoľvek problémov musí zasiahnuť. Aj to je však len súčasť vývoja a v blízkej budúcnosti by mala byť možná aj jazda bez prítomnosti vodiča. ### Výsledky dlhodobého testovania Spoločnosť Waymo zverejnila výsledky dlhodobého testovania autonómnych taxíkov. Podľa nich autonómne vozidlá počas obdobia testovania najazdili dokopy 9,8 milióna kilometrov, čo je v prepočte približne 500 rokov cestovania priemerného amerického vodiča. Počas obdobia testovania došlo k 47 stretom s inými účastníkmi cestnej premávky, z čoho 29 bolo simulovaných stretov a 18 reálnych. Podľa Waymo bol príčinou takmer vždy ľudský faktor, teda zlyhanie iného vodiča, chodca alebo cyklistu. ### Ako prebiehajú simulované nehody? Za simulované nehody považujeme také, ktoré by sa stali, ak by riadenia nezasiahol vodič autonómneho taxíka. Inžinieri Waymo potom predpokladajú, ako by takáto udalosť dopadla. V reálnej premávke jazdia autonomne taxíky naozaj opatrne a dokonca sa stáva, že sú terčom posmeškov a “šikanovania” skutočnými vodičmi.** Tí ich svojími manévrami agresívne vytláčajú z cesty**.

Sú samojazdiace autá nebezpečné? Počet nehôd a úmrtí a doterajší vývoj technológie v kocke

Svet autonómnych áut je zaujímavý sám o sebe, avšak keď spoznáte aj čo je za ním, budete ešte viac „ohúrení“.

### Prečo je Waymo úspešnejšie ako Mercedes? V prvom rade Waymo má za sebou softvérový gigant Google, čo mu umožňuje perfektnú komunikáciu medzi sebou a dostatočné schopnosti k rýchlemu analyzovaniu všetkých nebezpečenstiev na cestách. Mercedes je v prvom rade hardvérovou spoločnosťou, preto je pre neho vývoj náročnejší. Za prekvapivým rozhodnutím však stojí pravdepodobne aj nové smerovanie firmy, ktorá nastavil jej šéf Ola Källenius. Ako tiež uviedol hovorca automobilky: “**Nesúťažíme v pretekoch, ktoré nemôžeme vyhrať.**” Samozrejmosťou pri preberaní vedenia je aj zníženie nákladov a teda škrtanie. Podľa Källeniusa sa zdieľaním automobilov nedá zarobiť a investori očakávajú zisk. Aj preto nový šéf ukončil spoluprácu s BMW, ktorá začala iba minulý rok.

Google Waymo našlo nové využitie pre autonómne autá: ako súčasť MHD

Plánuje sa najväčší experiment 21. storočia týkajúci sa verejnej dopravy.

### Myšlienky autonómie sa Mercedes nevzdáva úplne Autonómne riadenie má 5 úrovní a Mercedes naďalej počíta s predstavením Mercedesu-Benz triedy S, ktorý bude mať autonómne riadenie úrovne 3. V praxi to znamená, že vozidlo ide bez zásahu vodiča za ideálnych podmienok do 60 km/h a vodič nemusí mať ruky na volante. Prekvapivo, Mercedes spolupracuje aj s Waymo, a to na vývoji autonómnych nákladných vozidiel. Aj keď teda rozhodnutie nového šéfa znie definitívne, autonómne jazdenie ešte nie je v Mercedese uzavretou témou, len si na pohodlné jazdenie bez volantu budeme musieť ešte chvíľku počkať.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.