Nové Dacie Logan a Sandero sú tu! Prinášajú skvelé vychytávky, ale čo cena?

Dacia predstavila kompletné detaily o svojich nových modeloch Sandero, Sandero Stepway a Logan. Budú však stále také dostupné? Niektoré prvky výbavy vás prekvapia.
Vydané  Text: 
Dacia predstavila nové modely Sandero, Sandero Stepway a Logan, pri ktorých sa konštruktéri pokúsili znovu definovať to, čo je v aute potrebné a nevyhnutné. Pri návrhu týchto modelov sa zamerali aj na to, čo bolo doteraz pre Daciu slabším miestom: bezpečnosť. Všetky tri modely teda stoja na novej modulárnej platforme CMF-B, ktorá je pevnejšia a poskytuje autám väčšiu pasívnu bezpečnosť, ako aj možnosť využívať moderné asistenčné systémy. Je aj tichšia. Využívajú ju aj modely Renault Clio a Captur. Sandero a Logan sa prvýkrát dočkajú elektrického posilňovača riadenia, asistenta rozjazdu do kopca, detekcie áut v mŕtvom uhle, autonómneho brzdenia pred prekážkou a niekoľkých parkovacích kamier.
### Nebude to drahé? Napriek novým prvkom si majú zachovať priaznivú cenu. Inžinieri Dacie sú veľmi šikovní a s ekonomickým oddelením vedú dlhé diskusie, čo si môžu dovoliť. K úsporám nakoniec dochádza šikovným využívaním dostupného. Dizajnéri napríklad navrhli auto s anténou vzadu. To znamená dlhší kábel. Nevadí – kontrolka zapnutia airbagu sa premiestnila na stredovú konzolu, takže tam sa zas kus kábla ušetril. Nové kľučky dverí sa vyvíjali tri roky, než dosiahli dostatočne nízke výrobné náklady a požadovanú kvalitu. Tiež sa zistilo, že výfuk môže byť kratší, čo opäť ušetrilo výrobné náklady. Na výslednú oficiálnu cenu si však musíme ešte počkať.
### Vynovená klasika Keďže miest na cestách nepribúda, ale premávka je čoraz hustejšia, nedávalo zmysel obľúbené modely navonok zväčšovať. Proporcie zostali takmer rovnaké a modely Logan a Sandero si zachovali aj svoju nadpriemernú svetlú výšku 133 mm. Majú však lepšiu aerodynamiku pre nižší hluk a lepšiu spotrebu. Vizuálne sú všetky modely sebavedomejšie vďaka väčším rozchodom kolies (+ 15 mm). Rázvor náprav sa zväčšil o 15 mm, čo má spolu s inteligentnejším riešením kabíny na svedomí väčšiu priestorovú ponuku na zadných sedadlách. Popracovalo sa aj na takých drobnostiach, ako sú trochu širšie blatníky, nové kľučky (tzv. chladničkové) a otváranie kufra mikrospínačom. Z príplatkových prvkov spomeňme dažďový a svetelný senzor, či bezkľúčový vstup a štartovanie.
**VIDEOTESTY AMŠ** ### Interiér Ako sme spomínali, prepracovaná karoséria ponúka pasažierom viac priestoru. Na lakte je o 8 mm viac priestoru, na kolená dokonca až o 41 mm. Konštruktéri Dacie si vzali k srdcu aj kritiku smerom k odkladacím priestorom. Tie dostali vylepšený dizajn a ponúkajú o 2,5 l väčší kombinovaný objem (celkovo až 21 l). Podobne ako v prípade modelu Duster, aj menšie Dacie dostali kompletne nové, prepracované sedadlá. Sú ergonomicky tvarované a majú tenké opierky hlavy. Prečo to spomíname? Pretože je to výhoda pri parkovaní a dávaní prednosti na križovatke. Opierka spolujazdca vám nezavadzia vo výhľade, keď sa otáčate. Vítanou novinkou je aj pozdĺžne nastaviteľný volant. Úplnú premiéru si v značke Dacia odbije elektronická parkovacia brzda (za príplatok). Tá klasická totiž zaberá veľa miesta na stredovej konzole, ktoré by sa inak dalo využiť na odkladacie priestory. Rovnako je novinkou elektricky ovládané strešné okno.
### Bez káblov! Nové Dacie ponúknu tri multimediálne systémy. Media Display a Media Nav sa spoliehajú na 8“ dotykovú obrazovku. Ako názov napovedá, Media Nav má aj vstavanú navigáciu. Oba systémy podporujú konektivitu s mobilnými telefónmi cez Android Auto a Apple CarPlay. V tejto súvislosti je šikovná vecička odnímateľný držiak na mobil vedľa obrazovky. Systém Media Nav ponúka ešte jednu vychytávku. Podporuje totiž bezdrôtovú konektivitu pomocou Wi-Fi! Výrobca pritom nešpecifikoval, či bude fungovať len v prípade produktov od Apple, takže je pravdepodobné, že sa bezdrôtového spojenia dočkajú aj Androidy! Tretí multimediálny systém je rádio, ktoré sa dá pomocou špeciálnej aplikácie prepojiť s telefónom. Telefón sa tak stane obrazovkou auta a bude zobrazovať údaje rádia či palubného počítača. Na palubnej doske je preň nachystaný špeciálny držiak aj s USB zásuvkou na nabíjanie. Veľmi šikovné!
### Iba benzín Na pohon budú slúžiť dovedna tri druhy pohonu. Všetky majú tri valce a objem jeden liter, pričom nafta nechutí ani jednému z nich. Zákazníci isto ocenia systém nepriameho vstrekovania, vďaka ktorému tieto motory nepotrebujú filter pevných častíc. Základom je atmosférický motor SCe 65 s výkonom 48 kW (65 k). Druhý motor dopuje turbo, takže dosahuje výkon 66 kW (90 k). Ten môže byť spojený aj s automatickou prevodovkou CVT. Posledný motor je TCe 100 Eco-G, ktorý spaľuje aj LPG. Vďaka tomu má trochu vyšší výkon – 74 kW (100 k). Nádrž na LPG má až 40 litrov, čo spolu s 50-litrovou nádržou na benzín dáva týmto verziám dojazd vyše 1 300 km!
### Stepway ešte ďalej Obľúbená verzia Stepway (tvorí 65 % z predaných modelov Sandero) dostala ešte viac pozornosti. Má špeciálne farebné prvky v interiéri, inú kapotu, špecifickú masku chladiča a kolesá. Perfektnou novinkou sú inovatívne patentované strešné lyžiny, z ktorých sa dá pootočením spraviť nosič s nosnosťou 80 kg. Ak by sme boli pri inej značke, skríkli by sme Simply clever!




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »