Aktuality

Dá vám policajt pokutu za šľapky, kroksy alebo vysoké opätky za volantom? Poradňa Autoviny.sk

Nevhodná obuv na šoférovanie auta

O používaní obuvi kolujú medzi ľuďmi mýty. Napríklad, že policajt vám môže dať pokutu, ak počas bežnej kontroly zistí, že máte na nohách obuté topánky s vysokými opätkami alebo šľapky, ľudovo nazývané žabky, vietnamky či flip-flopy, prípadne populárne „kroksy“. Pozrime sa na to, ako sa o obuvi vyjadrujú slovenské zákony a či takáto pokuta skutočne pripadá do úvahy, ako aj na to, či je vôbec bezpečné používanie takejto obuvi v aute.

Správna obuv je bezpečná obuv

Stalo sa vám niekedy, že ste v nevhodnej obuvi zakopli? Pravdepodobne áno, stáva sa to nielen dámam na vysokých opätkoch, ale aj pánom, ktorí v lete nosia obuté šľapky. Ak sa z času na čas stane, že si vyvrtnete nohu alebo zakopnete o obrubník na chodníku, pretože nesprávne odhadnete krok, predstavte si fatálne dôsledky podobnej udalosti za volantom. Napríklad, keď sa vám gumená šľapka ohne práve vtedy, keď potrebujete dôrazne vytlačiť brzdový pedál.
Existuje pokuta za šoférovanie v šľapkách? V prvom rade by ste mali myslieť na bezpečnosť
Existuje pokuta za šoférovanie v šľapkách? V prvom rade by ste mali myslieť na bezpečnosť

Bezpečná obuv na nohách vodiča je rovnako dôležitá ako obuv samotného vozidla, pneumatiky. Mnohí z nás šoférujú s nevhodnou obuvou, pretože vieme, že cesta bude krátka a doteraz sa nám predsa nič vážne nestalo. V praxi stačí, aby sa takéto niečo stalo jedenkrát, výsledkom môže byť poškodené auto alebo zabitý človek.

Keď vieme, že budeme šoférovať, určite by sme si mali vyberať bezpečnú obuv, ktorá dobre prilieha a neúmerne ju nepredlžuje, napríklad opätkom alebo podrážkou. Pri riadení vozidla je nevyhnutné, aby sme mali ruky i nohy dostatočne citlivé na spätnú väzbu volantu a pedálov, príliš hrubou obuvou sa táto citlivosť znižuje.

Preto by sme mali mať so sebou alternatívnu obuv v podobe tenisiek, sandálov alebo topánok, prípadne môžeme riadiť auto aj naboso. Je to vždy bezpečnejšie ako jazdiť v šľapkách. Kroksy môžu byť bezpečné, ak si do nich upevníte pätu - na tento účel sú vybavené otočným gumeným prvkom.

Pokuta za šľapky? Prekvapujúco nie.

V tomto príspevku odpovedáme na otázku, či vám ako vodičovi môže policajt udeliť pokutu za to, že šoférujete v šľapkách, prípadne v inej nevhodnej obuvi.

Najprv sa pozrime na to, čo hovoria zákony.

Prešiel som si nasledovné zákony, ktoré nám môžu poskytnúť odpovede:

Zákon č. 135/1961 Zb. Zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon).

Zákon č. 8/2009 Z. z. Zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákon č. 381/2001 Z. z. Zákon o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Zákon č. 56/2012 Z. z. Zákon o cestnej doprave

Zákon č. 106/2018 Z. z. Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov

A ani jeden z nich nespomína obuv. Vyzerá to tak, že slovenská legislatíva dáva vodičom motorových vozidiel voľné ruky v tom, ako sa obujú. Dokonca ani Zákon č. 8/2009 Z. z. Zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v § 4 Povinnosti vodiča neuvádza fakticky žiadne podmienky pre oblečenie alebo obuv vodičov.

Z uvedeného vyplýva, že vám službukonajúci policajt nemá oprávnenie dať pokutu za to, že šoférujete v nevhodnej obuvi. Nemá na to oporu v zákone. Môže vám však dať pokutu v prípade, že spôsobíte dopravnú nehodu, v ktorej bude významnú úlohu zohrávať práve obuv. V takomto prípade by sa policajt mohol odvolať na to, že ste ako vodič porušil všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikla dopravná nehoda, pri ktorej ste inému ublížili na zdraví alebo inému spôsobili škodu na majetku. Podľa Ministerstva vnútra SR a  aktuálneho sadzobníka pokút v takomto prípade prichádza do úvahy pokuta od 150 eur, v extrémnych prípadoch do 800 eur a/alebo zákaz činnosti do troch rokov. Avšak, takýto postup policajta je v realite veľmi nepravdepodobný.

 

Prečítajte si aj:


Sadzobník pokút 2020: Toto sú najvyššie pokuty za bežné priestupky za volantom

ERIK STRÍŽ


Jazdite uvedomelo a bezpečne

Je očividné, že slovenské zákony obuv vodičov neupresňujú preto, lebo sa spoliehajú na ich svojprávnosť. Každý rozumne uvažujúci vodič musí vedieť posúdiť, či sa mu v danej obuvi šoféruje dobre alebo či hrozí problém s ovládaním vozidla. Ak nemá istotu v obuvi, vždy má možnosť vyzuť sa do ponožiek alebo naboso a šoférovať aj tak, hoci to môže byť nepohodlné. Dôležité však je obuv odložiť na sedadlo alebo do priestoru pre nohy spolujazdca, aby vám táto obuv počas jazdy nezapadla pod pedál a nezablokovala ho.

Ako pri všetkom, aj v tomto prípade platí, že je dobré riadiť sa obyčajným zdravým rozumom.

 

Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému. Moje testy píšem s ohľadom na reálneho zákazníka a nie ako marketingový prospekt. Pre neho je kúpa auta významnou životnou udalosťou, ktorá ho stojí značnú časť príjmov. Preto sa často venujem praktickým záležitostiam, ako spotrebe, schopnosti motora zvládať záťaž, batožinovému priestoru či variabilite.
Kontakt: erik@striz.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Test Kia XCeed 1.6 T-GDi A7 DCT (foto: PANER 2020 pre auto motor a šport)
Testy

Test Kia XCeed 1.6 T-GDi A7 DCT: Miss Kia

Už ste počuli o tom, že dizajn predáva? A že o autách to platí viacnásobne? A veríte tomu? Ak áno, tak vám je jasné to isté čo nám. Že Kia XCeed vám začne robiť radosť už vtedy, keď sa na ňu budete pozerať. A s najsilnejším benzínovým motorom? Ešte viac.