Toyota spustila v Poľsku výrobu nového 1,5 litrového motora Dynamic Force

Motor patrí do radu pohonných jednotiek novej globálnej architektúry Toyota (TNGA). Bude sa montovať do konvenčných aj hybridných verzií modelu Toyota Yaris, ako aj nedávno predstaveného modelu Yaris Cross z kategórie B-SUV.
Vydané  Text: 
Spoločnosť Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) so sídlom v Jelcz-Laskowiciach spustila výrobu najnovšej generácie 1,5-litrového zážihového motora, ktorý bol navrhnutý v rámci zastrešovacieho rámca novej globálnej architektúry Toyota (TNGA). Moderný 1,5-litrový trojvalcový motor „Dynamic Force Engine“ je menším súrodencom 2,0-litrového motora, ktorý sa v rovnakom závode vyrába už od septembra 2019. 1,5-litrový motor je určený pre novú generáciu Toyoty Yaris (výroba sa začne čoskoro v spoločnosti Toyota Motor Manufacturing France vo Valenciennes) a nedávno uvedený Yaris Cross – nové kompaktné SUV kategórie B. Úplne nové výrobné linky TNGA boli navrhnuté s cieľom automatizovať niektoré procesy, zvýšiť efektivitu, výrobnú kapacitu a zdokonaliť ergonómiu.
### Motor TNGA Nová globálna architektúra Toyota súvisí so všetkými novými modelmi Toyota. V rámci platformy platia spoločné pravidlá konštrukcie pre všetky jednotlivé typy podvozkov, karosérií a pohonných jednotiek. Medzi charakteristické vlastnosti patria nižšie ťažisko a pevnejšia karoséria, čo sa premieta do vysokej pasívnej bezpečnosti a komfortnej jazdy. Z výrobného hľadiska znamená TNGA efektívnejšie automatizované výrobné linky s modulárnym dizajnom, ktoré umožňujú zmiešanú výrobu modelov s rôznymi jednotkami, lepšiu ergonómiu a menší vplyv na životné prostredie. ### Ohľad na životné prostredie 1,5-litrový motor predstavuje kus pokročilej techniky. Táto 3-valcová zážihová jednotka s premenlivým časovaním vačkového hriadeľa pracuje v Atkinsonovom cykle s tepelnou účinnosťou až 40 %. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu Yaris má o 20 % nižšiu spotrebu a emisie CO2, výkon pritom vzrástol o 15 %. Tento motor je možné namontovať do konvenčných aj hybridných elektrických vozidiel. Keďže 52 % predaja spoločnosti TME v roku 2019 tvorili full hybridy, jednoznačne rastie dopyt po tejto cenovo dostupnej a nízkoemisnej hybridno – elektrickej technológii. ### Bezpečnosť na prvom mieste Príprava tohto nového projektu prebiehala podľa harmonogramu, aj keď bežná výroba v oboch závodoch TMMP – v Jelczi a Walbrzychu – sa kvôli pandémii COVID-19 v období od stredu marca do 4. mája zastavila. Kvôli zaisteniu zdravia a bezpečnosti všetkých našich členov a partnerov, ktorí zostali prítomní pri zavádzaní potrebných zmien na linkách TNGA, sa implementoval rozsiahly rad preventívnych sanitárnych opatrení. Bezpečnosť našich členov je našou najvyššou prioritou. Stále sledujeme správne a 100 % dodržiavanie týchto hygienických opatrení a opatrení na zaistenie sociálneho odstupu a v prípade potreby ich prehodnocujeme.
### Centrum pokročilej hybridnej technológie v Poľsku Spoločnosť TME sa silne zameriava na budúcnosť elektrifikovanej mobility a naďalej investuje do európskej výroby komponentov elektrifikovanej pohonnej jednotky vo svojich poľských závodoch. Okrem 2,0-litrového motora TNGA spomenutého skôr sesterský závod v poľskom Walbrzychu oznámil, že v roku 2021 spustí výrobu novej prevodovky e-CVT. Celkové investície do oboch závodov TMMP tak presiahnu hranicu 1 miliardy € a v Poľsku vznikne takmer 3 000 pracovných miest.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »