Koľko vás bude reálne stáť zdraženie paliva? Počítali sme to za vás

Motoristi majú obavy pri každej správe o zvyšovaní cien pohonných hmôt, pozrime sa však na reálny prepočet toho, o koľko eur mesačne zaplatíte viac.
Vydané  Text: 

Slovenskí motoristi často podliehajú negatívnym emóciám a nechávajú sa strhnúť davovou psychózou nadávania na štát. Akonáhle je reč o možných zvýšených daniach, zvýšených poplatkoch či pokutách, vnímajú danú problematiku veľmi citlivo. Jedna z takýchto citlivých tém je aj cena pohonných hmôt, teda cena benzínu, nafty, LPG a CNG. Motoristi sledujú aktuálne ceny a ak sa avizuje všeobecné zvýšenie ceny napríklad o desať eurocentov, na internete vznikajú búrlivé a emóciami napäté diskusie. Naozaj sa oplatí vytvárať stres len kvôli zopár eurocentom? Počítajte s nami, koľko vás reálne výjde zdraženie paliva, ak máte benzínový hatchback, naftové kombi alebo naftové stredne veľké SUV. ### Benzínový hatchback
Majiteľ vozidla Škoda Fabia 1.0 TSI 70 kW (95 k) dosahuje na svojom vozidle priemernú spotrebu 4,3 l/100 km podľa metodky WLTP. Počítame s reálnou priemernou spotrebou 6,0 l/100 km. Aktuálna priemerná cena jedného litra benzínu 95 na Slovensku predstavuje 1,316 € (*zdroj: benzin.sk, 27.1.2020*). Počítajme, že priemerný vodič na Slovensku každý deň prejde 60 kilometrov, čo mesačne predstavuje 1 800 km. Ak je spotreba vozidla 6,0 l/100 km, mesačne spáli 108 litrov benzínu, teda 108 litrov × 1,316 € = 142,13 € (zaokrúhlené nahor). Počítame, že by cena benzínu stúpla až o desať eurocentov na 1,416 €/l. V takomto prípade by sme počítali 108 litrov × 1,416 € = 152,93 € (zaokrúhlené nahor). **Rozdiel na vyplatenej sume za pohonné hmoty tak predstavuje 10,80 €**. ### Naftové SUV
Majiteľ vozidla Hyundai Tucson 1.6 CRDI dosahuje na svojom vozidle kombinovanú spotrebu 7,9 l/100 km podľa metodky WLTP. Počítame s reálnou priemernou spotrebou 9 l/100 km. Aktuálna priemerná cena jedného litra nafty na Slovensku predstavuje 1,212 € (*zdroj: benzin.sk, 27.1.2020*). Počítajme, že priemerný vodič na Slovensku každý deň prejde 60 kilometrov, čo mesačne predstavuje 1 800 km. Ak je spotreba vozidla 9,0 l/100 km, mesačne spáli 162 litrov nafty, teda 162 litrov × 1,212 € = 196,34 € (zaokrúhlené nahor). Počítame, že by cena nafty stúpla až o desať eurocentov na 1,312 €/l. V takomto prípade by sme počítali 162 litrov × 1,312 € = 212,54 €. **Rozdiel na vyplatenej sume za pohonné hmoty tak predstavuje 16,20 €**. ### Naftové kombi
Majiteľ vozidla KIA Ceed SW 1.6 CRDI dosahuje na svojom vozidle kombinovanú spotrebu 4,3 l/100 km podľa metodky WLTP. Počítajme s reálnou priemernou spotrebou 5,5 l/100 km. Aktuálna priemerná cena jedného litra nafty na Slovensku predstavuje 1,212 € (*zdroj: benzin.sk, 27.1.2020*). Počítajme, že priemerný vodič na Slovensku každý deň prejde 60 kilometrov, čo mesačne (30 dní) predstavuje 1 800 km. Ak je spotreba vozidla 5,5 l/100 km, mesačne spáli 99 litrov nafty, teda 99 litrov × 1,212 € = 119,99 € (zaokrúhlené nahor). Počítame, že by cena nafty stúpla až o desať eurocentov na 1,312 €/l. V takomto prípade by sme počítali 99 litrov × 1,312 € = 129,89 € (zaokrúhlené nahor). **Rozdiel na vyplatenej sume za pohonné hmoty tak predstavuje 9,90 €**. Uvedené prepočty sú informatívne, ale v zásade nám ukazujú, že bežný slovenský vodič každý mesiac pri zdražovaní paliva o 0,10 € na liter každý mesiac minie asi od desať do dvadsať eur. Nie sú to zanedbateľné sumy, na druhej strane sa v prípade normálnej domácnosti nejedná o likvidačné čiastky.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.