Ktoré auto je najdrahšie na svete?

Ak by ste pátrali medzi súčasnými malosériovými autami, boli by ste na zlej ceste. Absolútne najdrahšie auto súčasnosti bolo vyrobené už v roku 1962. Je to Ferrari. Čo iné by ste čakali?
Vydané  Text: 
Láska k veteránom si vyžaduje poriadne hrubú peňaženku. A čím exkluzívnejšiu značku a model túžite zaparkovať vo svojej garáži, o to vyššiu cenovku má. Existuje totiž pomerne veľká skupina ľudí, ktorí do historických automobilov investujú značné prostriedky. Samozrejme, nemáme na mysli bežné kúsky. Hoci aj tie, ak majú zaujímavú históriu alebo exkluzívneho prvého majiteľa, dokážu medzi zberateľmi vyvolať skutočný ošiaľ. Stále sa však pohybujeme v sekcii „**Hviezdy pre smrteľníkov**“. ### Exkluzívne auto – exkluzívna cena Ak sa posunieme ešte o úroveň vyššie dostaneme sa k autám, ktoré tvorili dejiny automobilizmu. Majú ten správny pôvod a pochádzajú z malosériovej výroby. A presne do tejto kategórie patrí aj aktuálne najdrahšie auto na svete – Ferrari 250 GTO z roku 1962. Minulý rok ho na aukcii v Monterey, ktorú organizovala svetoznáma spoločnosť Sotheby´s, nový majiteľ kúpil za priam neuveriteľných 48,4 miliónov dolárov. Ak zoberieme do úvahy, že pôvodná cena nového auta bola v roku 1962 18 000 dolárov, je nárast hodnota auta závratný. Ani toto však nie je konečná cena, zberateľské autá sa totiž veľmi často predávajú mimo oficiálnych aukcií, teda priamym predajom. Povráva sa, že minulý rok v Amerike jeden kúsok **Ferrari 250 GTO zmenil majiteľa za závratných 70 miliónov dolárov**.
### Unikát nebol pre každého Tento elegantný krásavec, ktorého by sme pokojne nazvať aj umeleckým dielom sochára, vznikal v rokoch 1962 až 1964. Oficiálna štatistika Ferrari uvádza, že ich vyrobili iba 36 kusov, plus 3 ďalšie s upraveným dizajnom karosérie. Zaujímavosťou auta je tiež to, že si ho nemohol kúpiť každý. O tom, či sa zo záujemcu stane majiteľ rozhodoval osobne sám veľký Enzo Ferrari a následne aj Luigi Chinnetti (šéf zastúpenia značky v Amerike). Pod prednou kapotou auta pradie motor 3.0 V12, ktorý poskytuje maximálny výkon 217 kW (297 k) a najvyšší krútiaci moment 343 Nm. Auto dokázalo po ceste uháňať rýchlosťou 250 km/h a na zrýchlenie z 0 na 100 km/h potrebovalo iba 5,6 sekundy. Exkluzívne auto má samozrejme aj veľmi exkluzívnych majiteľov. Vo svojej garáži ho majú zaparkované napríklad módny návrhár Ralph Lauren a bubeník skupiny Pink Floyd Nick Mason.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.