Aktuality

Štát opäť dotuje nákup luxusných drahých áut. Je šrotovné 2019 veľký podvod na bežných ľuďoch?

KOMENTÁR

V priebehu posledných dvoch týždňov naši čitatelia prejavili enormný záujem o tému „Šrotovné 2019“. Článok od nášho kolegu Petra Orosza prepísal naše interné štatistiky a jeho sledovanosť svedčí o tom, že ľudia majú o dotácie na nákup nového auta skutočný záujem. Čo ich však zrejme nepotešilo, sú opäť veľmi špekulatívne podmienky, po ktorých splnení vám štát uvedenú dotáciu poskytne.

Prečítajte si aj:


Pripomeňme si v stručnosti, o čo v šrotovnom 2019 a 2020 vlastne ide:

  • štát poskytne jednotlivcom i firmám dotáciu vo výške maximálne 10 000 eur alebo 25 percent z ceny auta
  • musí sa pritom jednať o nákup úplne nového auta a s alternatívnym pohonom, teda autá na CNG, LPG, plug-in hybridy, vodíkové autá a elektromobily
  • ak žiadateľ o dotáciu poskytne svoje aspoň 15-ročné auto na odhlásenie z evidencie, môže byť dotovaná čiastka až do výšky 35 percent z ceny nového vozidla

Štát si pritom určil aj podmienku, že nové auto bude musieť dotyčný jednotlivec alebo firma vlastniť po dobu najmenej štyroch rokov. Predpokladáme, že dotácia mu bude vyplatená práve v priebehu uvedených štyroch rokov, aby tak predišlo špekuláciám s poskytovaním dotácií.

Na jednej strane je uvedené dotovanie nákupu vozidiel s alternatívnym pohonom ústretovým krokom k spotrebiteľom a tiež k európskej stratégii znižovania emisií osobnej dopravy.

Na druhej strane vzniká opodstatnená obava, že tieto dotácie budú využité na podporu luxusných a drahých áut, ako tomu bolo pri nedávnych dotáciách na hybridy, plug-in hybridy a elektromobily.

Kompetentní si spravili šrotovné na mieru pre seba

Štát sa teda opäť vybral kontroverznou cestou - finančne podporí jednotlivcov, ktorí si chcú kúpiť nové prémiové auto, ako napríklad BMW i8, Jaguar I-Pace, Audi e-tron či Mercedes-Benz GLE plug-in hybrid. Prakticky to znamená, že sa my všetci poskladáme na to, aby si mohli bohatí kúpiť nové drahé autá, zatiaľ čo podstata štátu uniká: bežní ľudia si nemôžu zadovážiť moderné plug-in hybridné či elektrické auto, pretože jeho ceny zásadne prevyšujú ich finančné možnosti. A pritom práve títo bežní ľudia majú byť tí, ktorí majú údajne robiť veľké zmeny v produkcii CO2 z osobnej dopravy.

Mohli by sme si povedať, že tí bohatí predsa nepotrebujú nejakých desaťtisíc eur od štátu, aby si kúpili nové auto. A je to pravda. Ale keď budú mať takúto možnosť, boli by hlúpi, ak by ju nevyužili. A konečnom dôsledku sa tak na ich nové luxusné autá poskladajú daňoví poplatníci.

Je ale potrebné uviesť, že autá na CNG a LPG dnes už nie sú tak finančne nákladné a dotácia sa vzťahuje aj na ne. Lenže pri spaľovaní zemného a ropného plynu sa v konečnom dôsledku tiež produkuje oxid uhličitý, i keď v menšom množstve. Okrem toho sa jedná o zdroje, ktorých zásoby sú na Zemi obmedzené.

Prečítajte si aj:


Ako by to mal štát spraviť správne?

Je toto správny prístup? Naozaj musí mať každá výhoda od štátu skryté ale, ktoré je tak významné, že prakticky znemožní jej využitie bežnými ľuďmi, ktorých je na Slovensku väčšina?

Prečo štát finančne neznevýhodňuje ľudí, ktorí sa rozhodnú vymeniť svoje staré auto za nové, úspornejšie a „čistejšie“? Veď európske emisné normy sú dnes tak absurdne náročné, že všetky nové autá, vrátane tých naftových, sú v porovnaní s 5- či 10-ročnými autami vysoko ekologickými strojmi.

Skutočným riešením problémov so starými autami je bolo šrotovné, aké tu bolo v rokoch 2008 a 2009. Teda také, ktoré by bolo výhodné pre bežných ľudí. Tí by svoje staršie „neekologické“ automobily nechali vyradiť z evidencie a namiesto nich by si vďaka dotácii od štátu mohli dovoliť nové, bezpečné, ekologické a moderné auto, ktoré spĺňa všetky záväzné európske požiadavky.

Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie