Toyota vyrobila kamión, ktorý z výfuku vypúšťa iba čistú vodu

Odhalili prvé ťažké nákladné vozidlo poháňané elektrinou z palivových článkov. Svojím výkonom by sa malo minimálne vyrovnať vozidlám na naftu, pričom však jeho jediné emisie tvorí čistá voda.
Vydané  Text: 

**Nová generácia bezemisného nákladného automobilu posúva možnosti prvých dvoch nákladných vozidiel „Project Portal“ v rámci priebežnej overovacej štúdie, teraz s vyššími schopnosťami, lepším využitím priestoru a vyšším výkonom s odhadovaným dojazdom vyše 480 km na jedno natankovanie.** To je viac než dvojnásobok typickej dennej vzdialenosti absolvovanej podobnými vozidlami v reálnych podmienkach prepravy na krátke vzdialenosti. Spoločnosti Toyota a Kenworth v rámci projektu „nákladnej prepravy s nulovými alebo takmer nulovými emisiami“ nasadia celkovo 10 nákladných vozidiel na dopravu nákladu z prístavov Port of Los Angeles a Port of Long Beach po celej Losangeleskej panve. „Toyota sa zasadzuje o budúcu technológiu pohonu pomocou elektrických palivových článkov, pretože ide o čistú a výkonovo prispôsobiteľnú platformu, schopnú reagovať na najširšie potreby mobility s nulovými emisiami,“ uviedol Bob Carter, výkonný viceprezident Automotive Operations zo spoločnosti Toyota.
### Grant 41 miliónov dolárov Regulačný orgán CARB udelil prístavu Port of Los Angeles na projekt ZANZEFF grant vo výške 41 miliónov dolárov v rámci kalifornskej klimatickej iniciatívy California Climate Investments, ktorá prostredníctvom miliardových investícií do efektívnejších technológií (Cap-and-Trade) znižuje emisie skleníkových plynov, podporuje ekonomiku a zlepšuje zdravie verejnosti i životné prostredie – najmä v znevýhodnených komunitách. Nákladné vozidlá Project Portal „Alpha“ a „Beta“ Class 8 (vo forme overovacej štúdie) od spustenia prevádzky v apríli 2017 prešli vyše 22 500 testovacích kilometrov so zapojením v reálnych podmienkach dopravy na krátke vzdialenosti v prístavoch Port of Los Angeles a Port of Long Beach a ich okolí, pričom neprodukovali žiadne emisie okrem vodnej pary. V poslednom štvrťroku bude v rámci projektu ZANZEFF zabezpečovať prepravu na krátke vzdialenosti prvé nákladné vozidlo Kenworth/Toyota poháňané elektrinou z palivových článkov (FCET – Fuel Cell Electric Truck), čím sa v uvedených prístavoch zvýši kapacita bezemisnej prepravy a opäť poklesne vplyv tohto druhu prepravy na životné prostredie. ### Rozširovanie aktivít Najnovšie nákladné vozidlo poháňané elektrinou z palivových článkov je súčasťou projektu ZANZEFF a vychádza z modelu Kenworth T680 Class 8 v kombinácii s elektrickou technológiou palivových článkov od Toyoty. Priekopnícke úsilie, ktoré vzniklo na podnet prístavu Port of Los Angeles s podporou firiem Toyota, Kenworth a Shell zahŕňa širší plán „Od pobrežia do obchodov“ a technologický rámec vodíkových palivových článkov pre služby nákladnej dopravy pri plánovaní budúcej prepravy tovaru. Uvedená iniciatíva pomôže znížiť emisie skleníkových plynov o viac než 500 ton a ďalej emisie NOx, ROG a PM10 o ekvivalentné hmotnosti 0,72 tony. „Spolupráca prístavu Port of Los Angeles a firiem Kenworth, Toyota a Shell ponúka skvelú príležitosť ukázať životaschopnosť technológie elektriny z palivových článkov pri preprave na krátke vzdialenosti i regionálnej nákladnej doprave v Južnej Kalifornii,“ uviedol Mike Dozier, generálny riaditeľ firmy Kenworth Truck Company a viceprezident PACCAR. „Schopnosti desiatich nákladných vozidiel Kenworth Class 8 vyvíjaných v rámci tohto programu – z ktorých prvé sa predstavili dnes – by sa mali minimálne vyrovnať schopnostiam vozidiel na naftu, pričom však ich jediné emisie tvorí čistá voda.“ Port of Los Angeles, celosvetový námorný líder v testovaní a nasadzovaní technológií s nulovými a takmer nulovými emisiami, bude uvedený projekt rozvíjať v niekoľkých fázach a vo finálnom štádiu zahrnie iniciatívy v Južnej Kalifornii, oblasti centrálneho pobrežia a okrese Merced. Počiatočná fáza má naštartovať prechod na novú triedu vozidiel na dopravu tovaru pri súčasnom znižovaní emisií v určených znevýhodnených komunitách.
#### Jednotlivé fázy projektu budú zahŕňať nasledovné: Desať nových nákladných vozidiel Kenworth/Toyota poháňaných elektrinou z palivových článkov (FCET), vyvinutých vďaka spolupráci firiem Kenworth a Toyota a určených na prepravu nákladu z prístavov Los Angeles a Long Beach po celom regióne Los Angeles, v metropolitnej oblasti a regióne Južnej Kalifornie, v oblasti prístavu Port of Hueneme, a nakoniec i v okrese Merced. Nákladné vozidlá budú prevádzkovať spoločnosti Toyota Logistics Services (4 vozidlá), United Parcel Services (3), Total Transportation Services Inc. (2) a Southern Counties Express (1). „Pre UPS je cťou spolupracovať s firmami Toyota, Shell a Kenworth na takomto priekopníckom projekte,“ uviedol Carlton Rose, prezident pre globálnu údržbu a správu vozového parku firmy UPS. „Naša spoločnosť neustále hľadá nové pokrokové technológie na poskytovanie lepších služieb našim zákazníkom, a preto UPS veľmi potešilo, že bola zvolená do úlohy partnera predvádzajúceho možnosti vodíkových palivových článkov. UPS má dnes vo svojom vozovom parku vyše 10-tisíc vozidiel využívajúcich alternatívne palivá a vyspelé technológie, vďaka čomu sa môže pochváliť dlhou históriou priekopníka a hodnotiteľa technológií, ktoré pomáhajú znižovať vplyv na životné prostredie.“ Spoločnosť Shell vo Wilmingtone a Ontariu (štát Kalifornia) sprevádzkuje dve nové veľkokapacitné vodíkové čerpacie stanice pre vysoké zaťaženie. K trom čerpacím staniciam spoločnosti Toyota Logistics Services (TLS) v Port of Long Beach a výskumného strediska Gardena R&D sa pripoja dve nové čerpacie stanice, vďaka čomu vznikne v Losangeleskej panve integrovaná sieť piatich vodíkových čerpacích staníc pre vysoké zaťaženie. Uvedené stanice v rámci regiónu spoločne zabezpečia viacero možností čerpania vodíka pre bezemisnú nákladnú prepravu vrátane dennej kapacity vyše 1 tony 100 % obnoviteľného vodíka zo stanice Toyota Logistics Services prevádzkovanej firmou Shell, rovnako ako dôležitý posun výskumu a vývoja vo dvojici staníc prevádzkovaných firmou Air Liquide. Stále širšie využívanie bezemisnej technológie v podmienkach prístavných terminálov a skladov vrátane prvých dvoch bezemisných skladiskových ťahačov, ktoré budú nasadené v prístave Port of Hueneme, rovnako ako širšie využívanie bezemisných vysokozdvižných vozíkov v prístavnom sklade Toyoty. ### Kvapka v mori Dopravu v prístavných komplexoch Los Angeles a Long Beach dnes zabezpečuje vyše 16-tisíc nákladných vozidiel – ide totiž o najväčšiu obchodnú bránu kontajnerovej dopravy v Severnej Amerike. Očakáva sa, že tento počet do roku 2030 vzrastie na 32-tisíc. V rôznych prístavoch po celých Spojených štátoch dnes prepravu na krátke vzdialenosti zabezpečuje viac než 43-tisíc nákladných vozidiel. ### Nákladnými vozidlami sa to nekončí Toto oznámenie je ďalším rozšírením strategického programu „Environmental Challenge 2050“ automobilky Toyota na elimináciu vlastných prevádzkových emisií CO2. Toyota v minulosti už ohlásila výstavbu závodu Tri-Gen, ktorý bude celosvetovo prvou megawattovou elektrárňou využívajúcou palivové články s tavenými uhličitanmi, ktorej súčasťou bude i vodíková čerpacia stanica. Závod na báze 100 % obnoviteľného paliva bude využívať poľnohospodársky odpad na výrobu vody, elektriny a vodíka na podporu prevádzky spoločnosti Toyota Logistics Services (TLS) v prístave Port of Long Beach. Toyota bude v Severnej Amerike minimalizovať vplyv na životné prostredie, pomáhať chrániť prírodu a deliť sa o svoje know-how s ostatnými v snahe podporovať čistú reálnu hodnotu (z hľadiska množstva uhlíka) v prospech firmy i celej spoločnosti, a to prevádzkovaním a podporou aktivít, ktoré produkujú obnoviteľnú energiu presahujúcu 100 % celkového množstva energie spotrebovanej na jej získanie. Uvedomujeme si, že klimatické zmeny sú naliehavou a nevratnou hrozbou a že musíme byť súčasťou riešenia.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.
  • Aktualizované

    Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.